Gå til innhold

Forhold til andre som gjør det mer naturlig å ta kontakt..

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Det dannes ulike grupper i samfunnet (sosiale grupper), f.eks en arbeidsplass som en gruppe, en avdeling på en arbeidsplass, en politisk gruppe, en familie etc... Når en tihører en slik gruppe, så får en en gruppetilhørighet og et forhold til de andre som gjør det mer naturlig å ta kontakt (hilse / prate etc). Er det slik, at hvis en f.eks er med i flere grupper med en person, at en da plutselig får mer forhold til den personen (som en f.eks ikke kjenner ifra før) som gjør det enda mer naturlig å hilse / prate etc. F.eks. hvis en er både naboer, og jobber i samme firma med f.eks 100 personer. Vil det gjøre at en totalt sett får mer forhold til den personen, enn om en bare var naboer, slik at det blir enda mer naturlig å hilse / ta kontakt? Eller er det bare den gruppen som lager mest forhold til hverandre (f.eks naboskapet) som gjør seg gjeldende...og at slike ting ikke summeres, siden det er forskjellige grupper. Vet ikke hvor lett jeg får formidlet det jeg mener...men kanskje noe ser hva jeg lurer på...hvordan denne automatikken fungerer...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nok slik at dess flere arenaer en har felles, jo naturligere er det å ta kontakt - på gruppenivå.

Den enkelte må ta kontakt ut fra hva som kjennes naturlig og ønskelig der og da.

Gjest purreløk
Skrevet

Det er nok slik at dess flere arenaer en har felles, jo naturligere er det å ta kontakt - på gruppenivå.

Den enkelte må ta kontakt ut fra hva som kjennes naturlig og ønskelig der og da.

Det er det som kalles kognitiv tilpasning ikke sant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...