PieLill Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 ''Siv Anita Hallem ville gi skoledagbok i gave, men beholdt den selv. Hun mener innholdet oppmuntrer til mobbing.''http://www.t-a.no/nyheter/article173399.ece 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Vi som vokste opp på det relativt uskyldige 60-tallet, skrev nok også litt av hvert i bøker som det fulgte med hengelås og nøkkel til. Men vi klarte det på egen hånd, uten ferdigtrykte forslag til hva som var feil med lærere og jevnaldrende... Jeg hadde faktisk noe som likner litt på den boka, det var en slags dagbok med ferdige overskrifter, klart rettet mot jenter. Men der var det ingen omtaler av andre personer, kun drømmer, tanker og hva man likte (bøker osv.) Den forble temmelig blank for min del, men i en periode bladde jeg mye i den. Vi hadde jo ingenting annet å gjøre i den skjermløse silurtiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Vi som vokste opp på det relativt uskyldige 60-tallet, skrev nok også litt av hvert i bøker som det fulgte med hengelås og nøkkel til. Men vi klarte det på egen hånd, uten ferdigtrykte forslag til hva som var feil med lærere og jevnaldrende... Jeg hadde faktisk noe som likner litt på den boka, det var en slags dagbok med ferdige overskrifter, klart rettet mot jenter. Men der var det ingen omtaler av andre personer, kun drømmer, tanker og hva man likte (bøker osv.) Den forble temmelig blank for min del, men i en periode bladde jeg mye i den. Vi hadde jo ingenting annet å gjøre i den skjermløse silurtiden. ''Jeg hadde faktisk noe som likner litt på den boka, det var en slags dagbok med ferdige overskrifter, klart rettet mot jenter. Men der var det ingen omtaler av andre personer, kun drømmer, tanker og hva man likte (bøker osv.) Den forble temmelig blank for min del, men i en periode bladde jeg mye i den. Vi hadde jo ingenting annet å gjøre i den skjermløse silurtiden.'' Vi som vokste opp i yngre krittalder (70- og 80-tallet) hadde også slike bøker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 ''Jeg hadde faktisk noe som likner litt på den boka, det var en slags dagbok med ferdige overskrifter, klart rettet mot jenter. Men der var det ingen omtaler av andre personer, kun drømmer, tanker og hva man likte (bøker osv.) Den forble temmelig blank for min del, men i en periode bladde jeg mye i den. Vi hadde jo ingenting annet å gjøre i den skjermløse silurtiden.'' Vi som vokste opp i yngre krittalder (70- og 80-tallet) hadde også slike bøker. *flire* Husker godt "Minnebok" og "Mine klassekamerater". På ungdomsskolen (80-tallet) hadde vi skoledagbok som vi brukte flittig. Ungene våre har ikke hatt det i det hele tatt. Nå har vi akkurat sittet i lunsjen og snakket om de tiltaksløse barna "nufortiden" som ikke finner på noen uskyldige rampestreker i det hele tatt. Ingen epleslang, potetkanoner, henging bak på biler, demontering av diverse ting, mekking osv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 *flire* Husker godt "Minnebok" og "Mine klassekamerater". På ungdomsskolen (80-tallet) hadde vi skoledagbok som vi brukte flittig. Ungene våre har ikke hatt det i det hele tatt. Nå har vi akkurat sittet i lunsjen og snakket om de tiltaksløse barna "nufortiden" som ikke finner på noen uskyldige rampestreker i det hele tatt. Ingen epleslang, potetkanoner, henging bak på biler, demontering av diverse ting, mekking osv Potetkanon? Er dette en typisk pietistisk, sørlandsk form for rampete humor? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 *flire* Husker godt "Minnebok" og "Mine klassekamerater". På ungdomsskolen (80-tallet) hadde vi skoledagbok som vi brukte flittig. Ungene våre har ikke hatt det i det hele tatt. Nå har vi akkurat sittet i lunsjen og snakket om de tiltaksløse barna "nufortiden" som ikke finner på noen uskyldige rampestreker i det hele tatt. Ingen epleslang, potetkanoner, henging bak på biler, demontering av diverse ting, mekking osv Ja men takke meg til epleslang, ringe på døra hos folk for å springe osv , i stedet for å fylle ut ferdige mobbelister av dette slaget. Man kan jo bare tenke seg hvor godt et klassemiljø dette vil skape, der alle sitter på hver sin pult og rangerer hverandre. Jeg blir helt kvalm av at voksne mennesker kan lage noe slikt.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 *flire* Husker godt "Minnebok" og "Mine klassekamerater". På ungdomsskolen (80-tallet) hadde vi skoledagbok som vi brukte flittig. Ungene våre har ikke hatt det i det hele tatt. Nå har vi akkurat sittet i lunsjen og snakket om de tiltaksløse barna "nufortiden" som ikke finner på noen uskyldige rampestreker i det hele tatt. Ingen epleslang, potetkanoner, henging bak på biler, demontering av diverse ting, mekking osv De har bare avansert fra epleslang: http://www.dagbladet.no/2011/08/10/nyheter/hacking/innenriks/anonymous/17610300/ ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 *flire* Husker godt "Minnebok" og "Mine klassekamerater". På ungdomsskolen (80-tallet) hadde vi skoledagbok som vi brukte flittig. Ungene våre har ikke hatt det i det hele tatt. Nå har vi akkurat sittet i lunsjen og snakket om de tiltaksløse barna "nufortiden" som ikke finner på noen uskyldige rampestreker i det hele tatt. Ingen epleslang, potetkanoner, henging bak på biler, demontering av diverse ting, mekking osv ''Nå har vi akkurat sittet i lunsjen og snakket om de tiltaksløse barna "nufortiden" som ikke finner på noen uskyldige rampestreker i det hele tatt.'' De utfører sine rampestreker på nettet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Ja men takke meg til epleslang, ringe på døra hos folk for å springe osv , i stedet for å fylle ut ferdige mobbelister av dette slaget. Man kan jo bare tenke seg hvor godt et klassemiljø dette vil skape, der alle sitter på hver sin pult og rangerer hverandre. Jeg blir helt kvalm av at voksne mennesker kan lage noe slikt.. Helt enig i dette, Ferdige mobbelister slik som i denne boka, var jo helt forkastelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 ''Nå har vi akkurat sittet i lunsjen og snakket om de tiltaksløse barna "nufortiden" som ikke finner på noen uskyldige rampestreker i det hele tatt.'' De utfører sine rampestreker på nettet. Jeg vet jo det - men her snakket vi om kreative rampestreker som de kunne bruke litt tid og krefter på, som var passe spennende, og som bare til en viss grad gikk utover andre. Nettstreker er liksom noe helt annet, selv om jeg ser at det til en viss grad kan erstatte gammeldagse rampestreker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg vet jo det - men her snakket vi om kreative rampestreker som de kunne bruke litt tid og krefter på, som var passe spennende, og som bare til en viss grad gikk utover andre. Nettstreker er liksom noe helt annet, selv om jeg ser at det til en viss grad kan erstatte gammeldagse rampestreker. Jeg er ikke sikker på om nettstreker er noe helt annet, jeg tror snarere at vår generasjon ikke helt fatter omfanget av det som foregår blant barn og unge i sosiale medier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 De har bare avansert fra epleslang: http://www.dagbladet.no/2011/08/10/nyheter/hacking/innenriks/anonymous/17610300/ ;-) Med vennlig hilsen Ser den. Han er jo i litt egen kategori da. Snakker egentlig om 10-12-14 åringer, og litt kreativ bruk av en lang sommerferie. Natt til 17. mai er det jo mulig å sove til klokka er 9 hvis en vil. Da jeg var barn, var ungene ute og bråkte og blåste i fløyter og herjet fra 4-5 tida om morgenen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Potetkanon? Er dette en typisk pietistisk, sørlandsk form for rampete humor? He - he :-) Må jo innrømme at jeg ikke har vært med på det selv (var jo altfor engelaktig som barn og tenåring) - men det er visst litt artig ja. Om det er kun sørlandsk, vet jeg ikke, men her i vår var det jo oppe i mediene: http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historier/artikkel.php?artid=10094093 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg er ikke sikker på om nettstreker er noe helt annet, jeg tror snarere at vår generasjon ikke helt fatter omfanget av det som foregår blant barn og unge i sosiale medier. Du kan nok ha rett i det. Jeg mener likevel at det er positivt om ungene av og til (og gjerne som et supplement til nettbruken) kommer seg UT, finner planker og spiker i garasjen og bruker noen kvelder på å snekre, eller demontere ting, sette dem sammen igjen osv. Som den russegjengen som holdt på med russebil i nabohuset i flere uker i vår - du verden så moro de hadde det med den bilen. At de bare fikk brukt den på én tur, gjorde nok ikke så mye. Poenget var nok mer samholdet og alle kveldstimene de holdt på med den! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Du kan nok ha rett i det. Jeg mener likevel at det er positivt om ungene av og til (og gjerne som et supplement til nettbruken) kommer seg UT, finner planker og spiker i garasjen og bruker noen kvelder på å snekre, eller demontere ting, sette dem sammen igjen osv. Som den russegjengen som holdt på med russebil i nabohuset i flere uker i vår - du verden så moro de hadde det med den bilen. At de bare fikk brukt den på én tur, gjorde nok ikke så mye. Poenget var nok mer samholdet og alle kveldstimene de holdt på med den! Jeg blir også glad over å se aktive barn og unge utendørs :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg blir også glad over å se aktive barn og unge utendørs :-) Mine satte i gang i forrige uke med å snekre bord :-) De holdt på en lang kveld og en formiddag. Kjempemoro! Og tidligere i sommer satte 10-åringen i gang helt av seg selv med å lage knaggrekker. Sagde og spikret og pusset. Jeg prøver å utnytte tiltaket deres til å få hengt ut tøy og rydde ut og inn av oppvaskmaskinen, men det er visst ike like moro (og det kan ejg jo skjønne....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 *flire* Husker godt "Minnebok" og "Mine klassekamerater". På ungdomsskolen (80-tallet) hadde vi skoledagbok som vi brukte flittig. Ungene våre har ikke hatt det i det hele tatt. Nå har vi akkurat sittet i lunsjen og snakket om de tiltaksløse barna "nufortiden" som ikke finner på noen uskyldige rampestreker i det hele tatt. Ingen epleslang, potetkanoner, henging bak på biler, demontering av diverse ting, mekking osv De driver med "planking" nå for tida vet du. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 De driver med "planking" nå for tida vet du. ;-) Ja, planking er jo en kreativ greie :-) Så lenge de ikke balanserer på verandaer høyt oppe eller andre steder som er livsfarlige, synes jeg det er et morsomt påfunn :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 ''Nå har vi akkurat sittet i lunsjen og snakket om de tiltaksløse barna "nufortiden" som ikke finner på noen uskyldige rampestreker i det hele tatt.'' De utfører sine rampestreker på nettet. Evt raserer engelske byer http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10097610 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg blir også glad over å se aktive barn og unge utendørs :-) Det er jo derfor man har nettbrett, frosken, slik at man også kan være utendørs mens man er på nett! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.