Gjest wun7 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Hei Treg mage er jo vanlig problem for babyer i det de går over fra morsmelk til fast føde. Men vi har ikke treg avføring men rett og slett forestoppelse. Vår lille datter på 6 mnd er stor og trenger tydeligvis mer mat, hun våkner 3-4 ganger hver natt for melk. Hun får ikke til å drikke av flaske hverken melk eller vann. Jeg øver med henne hver dag. Hun ser ikke ut til å like vann, for hun lukker munnen når jeg tar det på skje. Har prøvd både varmt og kaldt. Helt siden hun ble født har hun hatt sjelden avføring (opptil 14 dg). Hun har ikke vært så veldig plaget av den grunn, for hun har kun fått mm. Nå har vi begynt å presentere grøt for henne. Hun spiser gjerne en full porsjon. Jeg har prøvd et par forskjellige grøter. Men det virker som magen ikke henger med. Da det var gått 5 dager med en porsjon grøt hver dag så turte jeg ikke gi mer, for hun fikk ikke avføring. I går, etter en uke, fikk hun endelig ut litt men da måtte jeg hjelpe til å trykke beina opp mot magen. Idag virker hun i ulage.Jeg har forsøkt gi henne sviskemos, både i grøten og enslig. Men det virker d rett og slett som hun bare får mer vondt i magen av. Det skjer ihvertfall ingenting. Jeg fikk anbefalt å gi probiotika til henne, kjøpt på sunkost, men etter 3-4 dager med det så har det ikke gitt noe effekt. Vår eldste sønn var helt lik. Han måtte få klyster flere ganger i alderen 6- 10 mnd. Og det førte til at han ikke hadde lyst på mat, for hvem orker vel mat når en er stappfull. Det rettet seg da han ikke ville amme lenger (ca. 10 mnd) og måtte få melk på flaske. Da fikk han tydeligvis nok væske til at magen fungerte. Men denne snuppa vil da ikke ta flaske, og drikker bare akkurat det hun har lyst til når hun ammer og får tydeligvis ikke nok væske i seg til å få magen til å fungere. Jeg kan jo ikke akkurat ikke gi henne fast føde heller fremover, men er helt i villrede på hva jeg skal gjøre. Jeg har forsøkt de vanlige rådene med bad, massasje på magen, har til og med forsøkt det vonde rådet med termometer i stumpen. Ingenting hjelper her. Hva kan man finne på? Hvor lang tid kan man la det gå før hun bør ha avføring når hun har et måltid om dagen med fast føde? Når kan man begynne å gi biola f. eks? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tips til å lære å drikke Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Ang. det å lære baby å ta flaske: Min erfaring (med barn som ikke ville ta flaske) er at det ikke er mor som skal gi flaske mens man øver på dette. Har man mulighet til å øve med helt fersk utpumpet morsmelk, når barnet er bittelitt sultent (men ikke veldig sulten), hvor bare far er sammen med barnet (mor er ut av huset og ikke kan sees, høres eller luktes), og man kan øve slik hver dag, så går det seg til. Når barnet er såpas stort, kan dere også prøve med tutekopp (gjerne uten ventil i begynnelsen, slik at det bare renner) eller vanlig kopp. Det er ikke alle som drikker av tåteflaske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wun Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Ang. det å lære baby å ta flaske: Min erfaring (med barn som ikke ville ta flaske) er at det ikke er mor som skal gi flaske mens man øver på dette. Har man mulighet til å øve med helt fersk utpumpet morsmelk, når barnet er bittelitt sultent (men ikke veldig sulten), hvor bare far er sammen med barnet (mor er ut av huset og ikke kan sees, høres eller luktes), og man kan øve slik hver dag, så går det seg til. Når barnet er såpas stort, kan dere også prøve med tutekopp (gjerne uten ventil i begynnelsen, slik at det bare renner) eller vanlig kopp. Det er ikke alle som drikker av tåteflaske. Tusen takk for tipset. Vi har forsøkt et par ganger med at far gir. Men aldri med at jeg har gått helt ut av rommet, så kanskje det er verdt et forsøk. Det virker som hun ikke skjønner at hun må suge på flaska 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Mener å huske at maltekstrakt i grøten kan få fart på magen. Sjekk det. Eller som du sier, sviskesaft. Han eldste min hadde sjelden avføring da han var liten, men ikke så sjelden som di jente. Prøve det tipset med å la far gi flaske mens du er helt borte. Som regel går det greiere. Eldstemann hos oss ville absolutt ikke ha flaske eller kopp før etter han var ett år. Så jeg måtte alltid være i nærheten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Mener å huske at maltekstrakt i grøten kan få fart på magen. Sjekk det. Eller som du sier, sviskesaft. Han eldste min hadde sjelden avføring da han var liten, men ikke så sjelden som di jente. Prøve det tipset med å la far gi flaske mens du er helt borte. Som regel går det greiere. Eldstemann hos oss ville absolutt ikke ha flaske eller kopp før etter han var ett år. Så jeg måtte alltid være i nærheten... ''Eldstemann hos oss ville absolutt ikke ha flaske eller kopp før etter han var ett år. Så jeg måtte alltid være i nærheten... '' Du får hevne deg ved å nevne det i komfirmasjonstalen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 ''Eldstemann hos oss ville absolutt ikke ha flaske eller kopp før etter han var ett år. Så jeg måtte alltid være i nærheten... '' Du får hevne deg ved å nevne det i komfirmasjonstalen He - he :-) Ja, han var skikkelig tigh på det området. Men han ble nå verdens beste gutt etterhvert da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Som du beskriver har brystbarn sjeldnere avføring enn flaskebarn, men den sjeldne avføringen hos brystbarn oppfattes ikke som treg mage. Det kan gå dager mellom hver avf. men den blir ikke fast eller hard på brystmelk. Du skriver at hun helt fra fødsel har hatt sjelden avføring, opptil 14 dager mellom hver. Dette synes jeg er sjelden og det gjør at jeg også vil tenke på feil i tarmen som årsak til den trege avf., men da ville jeg også vente at avf. er fast/hard av konsistens. Tarmen vil også være mere oppfylt, og jeg synes derfor legen bør kjenne på magen for om mulig å få et inntrykk av hvor oppfylt tykktarmen er, evt. kan det være riktig å ta en enklet rtg. bilde for å få informasjon om hvor utfylt og utvidet tykktarmen er. Undersøkelse av endetarmen med en finger vil også kunne gi noe informasjon. Men jeg tror at legen av din beskrivelse oppfatter avføringvanskene som en funksjonell forstoppelse (som er det hyppigste) og ikke betinget i feil i tarmen. Jeg synes du skal skrive en dagbok over når han har avføring ( hvor ofte) , konsistensen på avf., evt. smerter i endetarmen under avføringen. Dersom det er en funksjonell forstoppelse/ rektumopstipasjon, vil det være riktig å bløtgjøre avføringen med mikrolax eller olje/saltvanns-klyster. Endring av melkepulver(Nutramigen Profylac), tilsetning av maltekstrakt til melken brukes. Jeg synes du sammen med legen din skal sette opp et behandlingsskjema basert på diagnosen han mener ligger bak barnets plager 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.