Gjest lavender Skrevet 12. august 2011 Skrevet 12. august 2011 Hei! Min mann sin søster tok selvmord 31 år gammel, etter flere år med depresjon. Hun fikk ikke diagnosen bipolar, men jeg vet at en lege lurte på om hun var det. Hun hadde også vært utsatt for et overgrep da hun var 14, og holdt det hemmelig utenom å si det til 1 venn, så vidt vi vet, i flere år. Min mann sin far har en kusine med depresjon. Gir dette mine barn stor sjanse for å utvikle depresjon? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 12. august 2011 Skrevet 12. august 2011 Hei! Det står en interessant artikkel i aftenpostens A-magasin i dag om epigenetikk. Da forstår man bedre hvorfor miljøet fører til at sykdom lett går i arv. Eks depresjon. Men slik arvelighet kan egentlig snus, men da kreves både selvinnsikt og erkjennelse og endring av atferd. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 12. august 2011 Skrevet 12. august 2011 Jeg er ingen ekspert, men nå er vel depresjon temmelig vanlig... syns ikke du skulle bekymre deg. Kanskje ville bekymringer angående dette være negativt, og, for jeg vet ikke hvor bra det er med tanke på å utvikle depresjon, det om en, eller noen nære (spesielt foreldre) går rundt og bekymrer seg for mye. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. august 2011 Skrevet 14. august 2011 1. Bipolar lidelse er ved siden av ADHD den mest genetisk arvelige psykiske lidelsen. Om en forelder har lidelsen, er risikoen for hvert barn ca 25%. 2. Unipolar "vanlig depresjon" er klart arvelig, men langt mindre enn bipolar lidelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.