Gå til innhold

Hvor arvelig er depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest lavender
Skrevet

Hei! Min mann sin søster tok selvmord 31 år gammel, etter flere år med depresjon. Hun fikk ikke diagnosen bipolar, men jeg vet at en lege lurte på om hun var det. Hun hadde også vært utsatt for et overgrep da hun var 14, og holdt det hemmelig utenom å si det til 1 venn, så vidt vi vet, i flere år. Min mann sin far har en kusine med depresjon. Gir dette mine barn stor sjanse for å utvikle depresjon?

Skrevet

Hei!

Det står en interessant artikkel i aftenpostens A-magasin i dag om epigenetikk. Da forstår man bedre hvorfor miljøet fører til at sykdom lett går i arv. Eks depresjon.

Men slik arvelighet kan egentlig snus, men da kreves både selvinnsikt og erkjennelse og endring av atferd.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men nå er vel depresjon temmelig vanlig... syns ikke du skulle bekymre deg. Kanskje ville bekymringer angående dette være negativt, og, for jeg vet ikke hvor bra det er med tanke på å utvikle depresjon, det om en, eller noen nære (spesielt foreldre) går rundt og bekymrer seg for mye.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Bipolar lidelse er ved siden av ADHD den mest genetisk arvelige psykiske lidelsen. Om en forelder har lidelsen, er risikoen for hvert barn ca 25%.

2. Unipolar "vanlig depresjon" er klart arvelig, men langt mindre enn bipolar lidelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...