Gå til innhold

hvordan kan jeg komme videre i livet etter dette

Anbefalte innlegg

Gjest Kallegutt
Skrevet

Heisann. Jeg er en ung mann i tidlig 20 årene som opplevde noe rystende og ubehageig for noen måneder tilbake. Jeg ble helt uskyldig anmeldt for voldtekt. Jeg vet ikke helt sikkert hvorfor jeg ble anmeldt men jeg antar det var fordi jenta angret i etterkant av totalt frivillig sex i fylla på fest. Hun var til og med den som tok initiativet til det hele.Hun kan kanskje ha følt seg litt "billig" dagen derpå. Ikke vet jeg. Uansett må hun ha en eller annen form for personlighetsforstyrrelse for et normalt menneske ville jo ikke gjort noe slikt. Men politiet tok det uansett på alvor og jeg og andre på festen måtte inn til avhør før saken ble henlagt. Men jeg sliter psykisk med å ha en slik sak "på " meg. Jeg syns det er helt jævlig å bli assosiasert med noe slikt. Jeg er overhodet ikke et slikt menneske. Jeg har fått konsentrasjonsvansker, tenker bare på dette osv. Og jeg som skal begynne på sykepleierstudiet til høsten og alt. Noen som kan gi meg noen råd om hvordan jeg bør tenke og hvordan jeg kan få tilbake livet mitt.

Skrevet

Kjære deg.

Hvis det er slik at du tror dette vil gå ut over studiene dine, synes jeg at du skal ta kontakt med fastlegen for en samtale. Kanskje kan vedkommende hjelpe deg eller henviser deg videre til noen du kan snakke med.

Det er ikke sikkert det er så mye som skal til, men du trenger kanskje litt hjelp til å styre tankene inn på rett spor igjen.

Gjest Kallegutt
Skrevet

Kjære deg.

Hvis det er slik at du tror dette vil gå ut over studiene dine, synes jeg at du skal ta kontakt med fastlegen for en samtale. Kanskje kan vedkommende hjelpe deg eller henviser deg videre til noen du kan snakke med.

Det er ikke sikkert det er så mye som skal til, men du trenger kanskje litt hjelp til å styre tankene inn på rett spor igjen.

Jeg anmeldte henne aldri tilbake for falsk anmeldelse, for politiet sa at man sjeldent kom noe vei med det uansett og fordi det bare kunne provosere henne enda mer,hvis hun skulle være riktig så ondskapsfull. Derfor føler jeg på en måte jeg ikke har fått tatt igjen her. Jeg har frykta at det skal få konsekvenser når jeg skal søke jobb som sykepleier en gang i fremtiden osv. har blandt annet lyst til å jobbe som sykepleier i utenlandstejeneste for leger uten grenser, forsvaret, nato etc. Frykter hun kan ha ødelagt mine sjanser bare pga den ene festen og ei ondskapsfull og forvirret dame.

Skrevet

Jeg anmeldte henne aldri tilbake for falsk anmeldelse, for politiet sa at man sjeldent kom noe vei med det uansett og fordi det bare kunne provosere henne enda mer,hvis hun skulle være riktig så ondskapsfull. Derfor føler jeg på en måte jeg ikke har fått tatt igjen her. Jeg har frykta at det skal få konsekvenser når jeg skal søke jobb som sykepleier en gang i fremtiden osv. har blandt annet lyst til å jobbe som sykepleier i utenlandstejeneste for leger uten grenser, forsvaret, nato etc. Frykter hun kan ha ødelagt mine sjanser bare pga den ene festen og ei ondskapsfull og forvirret dame.

Hvis saken er henlagt tror jeg ikke den vil få noen konsekvenser for yrkesutdanning. Synes du burde høre med en jurist. Det er jo uansett en jurist som bør svare på om det er lurt med motanmeldelse. Jeg tenker også om det kunne være en ide om du skrev til jenta og fortalte hvordan du hadde det. Dersom hun vet at hun hadde gjort noe galt ville hun kanskje trekke anmeldelsen. Men jeg er ikke sikker. Slike ting bør du diskutere med en juritst eller advokat.

Skrevet

Dette var selvsagt et stor sjokk for deg og det er lett å forstå at det er grusomt å bli falskt anklaget for voldtekt :(

Det viktigste for deg er at du nå må fokusere på at denne dama ikke var ved sine fulle fem og at du ikke har noe skyld i dette i det hele tatt! Det aller beste hadde selvsagt vært om du kunne legge det bak deg i visshet om at du faktisk ikke har gjort noe galt, men greier du ikke dette på egen hånd bør du ta kontakt med fastlegen din. Lykke til!

Gjest Kallegutt
Skrevet

Hvis saken er henlagt tror jeg ikke den vil få noen konsekvenser for yrkesutdanning. Synes du burde høre med en jurist. Det er jo uansett en jurist som bør svare på om det er lurt med motanmeldelse. Jeg tenker også om det kunne være en ide om du skrev til jenta og fortalte hvordan du hadde det. Dersom hun vet at hun hadde gjort noe galt ville hun kanskje trekke anmeldelsen. Men jeg er ikke sikker. Slike ting bør du diskutere med en juritst eller advokat.

Hei, jeg har snakka meden advokat om det. Det skal ikke komme noe på rullebladet. Jeg fikk dessuten den beste henleggelsesgrunnen som bare brukes når politiet mener alle fakta og bevis taler sterkt imot at noe har skjedd. Dvs intet straffbart forhold. Jeg har tenkt mye på om jeg skal skrive til henne,men advokaten frarådet det fordi hun kunne vrenge det til at du plaget henne osv. Men har lyst til å kontakte vedkommende.

Gjest Kallegutt
Skrevet

Hei, jeg har snakka meden advokat om det. Det skal ikke komme noe på rullebladet. Jeg fikk dessuten den beste henleggelsesgrunnen som bare brukes når politiet mener alle fakta og bevis taler sterkt imot at noe har skjedd. Dvs intet straffbart forhold. Jeg har tenkt mye på om jeg skal skrive til henne,men advokaten frarådet det fordi hun kunne vrenge det til at du plaget henne osv. Men har lyst til å kontakte vedkommende.

Poenget er at jeg tenker så mye frem og tilbake på dette at det tar all min tid og gjør meg helt smårar. Ingen som har noen konkrete råd på hvordan jeg bør tenke eller handle i en slik situasjon? Skal jeg kontakte henne og fravike advokatens råd eller ikke osv..

Skrevet

Poenget er at jeg tenker så mye frem og tilbake på dette at det tar all min tid og gjør meg helt smårar. Ingen som har noen konkrete råd på hvordan jeg bør tenke eller handle i en slik situasjon? Skal jeg kontakte henne og fravike advokatens råd eller ikke osv..

Hei,

Veldig konkret: Jeg synes du skal gå til fastlegen, fortelle det du har skrevet her, og be om en henvisning til en psykolog som har erfaring med PTSD.

Hvis du kjenner noen passende, kan du kanskje få "snakket ut" med dem? Bruke dem som lyttere en stund.

En slik hendelse kommer du deg sannsynligvis over innen relativt kort tid, hvis du er "relativt stabil" fra før.

Håper det ordner seg!

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jeg har tenkt mye på om jeg skal skrive til henne,men advokaten frarådet det fordi hun kunne vrenge det til at du plaget henne osv. Men har lyst til å kontakte vedkommende.''

Jeg ville ha holdt meg unna henne og gått videre med eget liv. Det er lite sannsynlig at hun vil innrømme at hun løy - det ville i såfall for henne kunne medføre uhyre negative konsekvenser, så hun har mest å vinne på å opprettholde sin "versjon" av historien.

Gjest Kallegutt
Skrevet

Hei,

Veldig konkret: Jeg synes du skal gå til fastlegen, fortelle det du har skrevet her, og be om en henvisning til en psykolog som har erfaring med PTSD.

Hvis du kjenner noen passende, kan du kanskje få "snakket ut" med dem? Bruke dem som lyttere en stund.

En slik hendelse kommer du deg sannsynligvis over innen relativt kort tid, hvis du er "relativt stabil" fra før.

Håper det ordner seg!

Med vennlig hilsen

Kanskje jeg kan bruke deg som luftekanal :-) Hvis du har litt greie på ting..

Skrevet

''Ingen som har noen konkrete råd på hvordan jeg bør tenke eller handle i en slik situasjon? Skal jeg kontakte henne og fravike advokatens råd eller ikke osv..''

Jeg synes du skal følge advokatens råd.

Du får ikke gjort noe med fortiden, men kan påvirke din egen fremtid. Ikke tillat deg selv å kverne på dette hele tiden, men oppsøk i stedet fastlegen og be om profesjonell hjelp til hvordan få tilbake konsentrasjonsevne mm.

Skrevet

''Jeg har tenkt mye på om jeg skal skrive til henne,men advokaten frarådet det fordi hun kunne vrenge det til at du plaget henne osv. Men har lyst til å kontakte vedkommende.''

Jeg ville ha holdt meg unna henne og gått videre med eget liv. Det er lite sannsynlig at hun vil innrømme at hun løy - det ville i såfall for henne kunne medføre uhyre negative konsekvenser, så hun har mest å vinne på å opprettholde sin "versjon" av historien.

Jeg skjønner at hun ikke kunne sagt direkte at hun løy fordi hun da ville innrømmet falsk anklage. Men kanskje noe sånn som at hun har tenkt litt mer på saken og at hun var ganske full den kvelden og kanskje ikke huska alt som det var og derfor ønska å trekke anmeldelsen.

Skrevet

Kanskje jeg kan bruke deg som luftekanal :-) Hvis du har litt greie på ting..

Hei,

Hvor mye "greie" jeg har på ting kan nok diskuteres (jeg er faktisk mest vant med å snakke med folk som har blitt utsatt for voldtekt), men du er selvsagt velkommen til å skrive.

Jeg tror du må gjennom en "sjokk"-prosess (hvor man først ikke tror på det, og alt det der), og så må du legge det bak deg. Det er veldig individuelt hvor lang tid det tar, og noen får god hjelp hos psykolog eller venner.

I tillegg så tror jeg at det kan være smart å tenke på et spørsmål: Er hun bare slem, eller føler hun genuint at hun ble utsatt for noe hun ikke ville? (Med andre ord, hun kan jo føle at du gjorde noe galt, selv om du ikke gjorde noe galt, eller noe ulovlig.) Det kan være at hun er direkte ondskapsfull, men det KAN også være at hun bare er forvirret, eller følte at "det var ikke det jeg mente", selv om det skjedde. Lærdom er alltid nyttig.

Jeg tror dog ikke at jeg ville tatt kontakt med henne, for det kan enten oppfattes feil/truende, eller (hvis hun er ondskapsfull) kan hun bruke det mot deg.

Med vennlig hilsen

Gjest sangsol
Skrevet

Ikke ta kontakt med henne. Fordi a) advokaten fraråder dette og B) hun er ikke verdt et sekund mer av din tid.

Ta kontakt med venner igjen, og dine vanlige fritidssysler. Dette rett og slett for å tenke/snakke om noe annet. Dette for å få pause fra tankekaoset du opplever pga henne. Etter hvert må du finne ut hvordan du tar kontroll over tankekaoset...

Gjest Hulderen
Skrevet

Ikke tenk på å kontakte henne. Jeg skjønner at du føler deg sjokkert og bitter. Men husk på at hun har det heller ikke godt nå. Folk anmelder ikke voldtkt for moro skyld. Det er en stor påkjenning, der hun til og med har opplevd å ikke bli trodd. Selv om saken ble henlagt og du mener at du ikke har gjordt noe galt, så var opplevelsen så vond for henne at hun valgte å anmelde. Med mindre dere har en forhistorie der hun har grunn til å hevne seg, så tror jeg ikke hun er en ond person, men en person som nå også sliter.

Legg dette bak deg. Ta det som en erfaring og fokuser på utdannelsen du skal gjennom.

Skrevet

Jeg skjønner at hun ikke kunne sagt direkte at hun løy fordi hun da ville innrømmet falsk anklage. Men kanskje noe sånn som at hun har tenkt litt mer på saken og at hun var ganske full den kvelden og kanskje ikke huska alt som det var og derfor ønska å trekke anmeldelsen.

''Men kanskje noe sånn som at hun har tenkt litt mer på saken og at hun var ganske full den kvelden og kanskje ikke huska alt som det var og derfor ønska å trekke anmeldelsen.''

Jeg tror dette er lite sannsynlig. Siden hun har politianmeldt, så har hun mest sannsynlig også fortalt at hun har blitt voldtatt til venner og familie. De har så forsøkt å støtte henne som best de kan, og etter at saken ble henlagt så har de sannsynligvis også gitt sin støtte. I en slik situasjon å innrømme at man har løyet - om hun overhodet husker nok til å vite om hun har løyet eller ikke - vil medføre så mange negative sanksjoner fra nærmiljøet, at jeg tror de færreste er i stand til å gjøre dette.

Skrevet

Hvis henleggelsen var pga. intet straffbart forhold, får det ingen konsekvenser for deg i det hele tatt. Altså bortsett fra den psykiske påkjenningen.

Mange voldtektssaker ender med henleggelse pga. mangel på bevis, dvs. ord mot ord - det er jo ikke vanlig med tilskuere.

Intet straffbart forhold er en svært positiv slutt på saken for din del.

Gjest Hulderen
Skrevet

Hun har sikkert ikke løyet, men anmeldt ut i fra det som er hennes virkelighetsoppfatning. Og da trekker man det ikke tilbake, selv om den tiltalte og vitner har opplevd det anderledes. Dessverre er det en del jenter som drikker seg så fulle at de ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Skrevet

Hun har sikkert ikke løyet, men anmeldt ut i fra det som er hennes virkelighetsoppfatning. Og da trekker man det ikke tilbake, selv om den tiltalte og vitner har opplevd det anderledes. Dessverre er det en del jenter som drikker seg så fulle at de ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

''Hun har sikkert ikke løyet, men anmeldt ut i fra det som er hennes virkelighetsoppfatning.''

I følge en del ungdommer jeg har diskutert dette med, så er det visstnok velkjent at det leveres en god del falske anmeldelser. Det er jo ikke gitt at disse ungdommene har den fulle og hele oversikt, men de fortalte at dette ble snakket en god del om i deres skolemiljø og at jentene i venninnegjengen forsøkte å passe på hverandre i så henseende. En blanding av fyll, mer aktive jenter og bondeanger kan gi noen kjipe virkninger.

Gjest Kallegutt
Skrevet

Ikke tenk på å kontakte henne. Jeg skjønner at du føler deg sjokkert og bitter. Men husk på at hun har det heller ikke godt nå. Folk anmelder ikke voldtkt for moro skyld. Det er en stor påkjenning, der hun til og med har opplevd å ikke bli trodd. Selv om saken ble henlagt og du mener at du ikke har gjordt noe galt, så var opplevelsen så vond for henne at hun valgte å anmelde. Med mindre dere har en forhistorie der hun har grunn til å hevne seg, så tror jeg ikke hun er en ond person, men en person som nå også sliter.

Legg dette bak deg. Ta det som en erfaring og fokuser på utdannelsen du skal gjennom.

Hvis hun har det vondt nå må det isåfall være fordi hun har dårlig samvittighet over anmeldelsen sin. Hun var venoinne med x kjæresten min på den tiden og det kan jo være derfor hun anmeldte. For å bøte på sin egne dårlige samvittighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...