Gå til innhold

hvordan kan jeg komme videre i livet etter dette

Anbefalte innlegg

Gjest Kallegutt
Skrevet

''Men kanskje noe sånn som at hun har tenkt litt mer på saken og at hun var ganske full den kvelden og kanskje ikke huska alt som det var og derfor ønska å trekke anmeldelsen.''

Jeg tror dette er lite sannsynlig. Siden hun har politianmeldt, så har hun mest sannsynlig også fortalt at hun har blitt voldtatt til venner og familie. De har så forsøkt å støtte henne som best de kan, og etter at saken ble henlagt så har de sannsynligvis også gitt sin støtte. I en slik situasjon å innrømme at man har løyet - om hun overhodet husker nok til å vite om hun har løyet eller ikke - vil medføre så mange negative sanksjoner fra nærmiljøet, at jeg tror de færreste er i stand til å gjøre dette.

Mulig hun ikke husker så mye men da kan hun vel ikke anmelde heller. Og burde trekke saken av den enkle grunn at hun i etterkant har skjønt at hun var for full til å huske den fulle og hele sannhet. For ganske fulle var vi nok begge to. Men frivillig var det!

Skrevet

Mulig hun ikke husker så mye men da kan hun vel ikke anmelde heller. Og burde trekke saken av den enkle grunn at hun i etterkant har skjønt at hun var for full til å huske den fulle og hele sannhet. For ganske fulle var vi nok begge to. Men frivillig var det!

Jeg tror det er helt hensiktsløst å diskutere hva hun burde eller ikke burde. Uavhengig hva vi mener hun burde gjøre, så forandrer ikke det på hva hun har gjort. Du bør fokusere på hva du selv kan gjøre for din egen fremtid og ikke surre deg ikke i videre diskusjoner med henne om det som skjedde.

Gjest sangsol
Skrevet

Ja, du blir trodd på at det var frivillig. Saken ble jo henlagt og du har ingenting "på" deg.

Hun er ikke verdt en tanke fra deg mer.

Gjest sangsol
Skrevet

Hvis hun har det vondt nå må det isåfall være fordi hun har dårlig samvittighet over anmeldelsen sin. Hun var venoinne med x kjæresten min på den tiden og det kan jo være derfor hun anmeldte. For å bøte på sin egne dårlige samvittighet.

Ja, det kan ligge noe i det. Kanksje hun på en rar og uhensiktmessig måte forsøkte "legge skylda på deg" for å bevare vennskapet til venninnen?

Merkelig tankegang-men hvem vet?

Gjest purreløk
Skrevet

Poenget er at jeg tenker så mye frem og tilbake på dette at det tar all min tid og gjør meg helt smårar. Ingen som har noen konkrete råd på hvordan jeg bør tenke eller handle i en slik situasjon? Skal jeg kontakte henne og fravike advokatens råd eller ikke osv..

Det siste du bør gjøre er å kontakte henne. Det kan faktisk bli brukt mot deg, som at du kontaktet henne for å påvirke hennes forklaring/presse henne til å trekke anklagene tilbake osv. Det vil bare bli mer negativt for deg.

Det beste du kan gjøre er å gjøre de tingene du liker, være med dine venner og holde på med dine interesser og hobbyer. Sett på en film eller se noe på tv dersom du ikke finner på noe annet. Alle disse tingene vil sakte men sikkert gjøre at du får fri fra de vonde tankene, og du venner deg etter hvert til å glemme de.

Det hjelper ikke å fokusere på at tankene er påtrengende og tenke at de må forsvinne. Da vil de bare bli forsterket.

Skrevet

Forsøk å ikke grav deg ned i det. Ta deg fri fra dette, og ta deg skyldfri. Forhåpentligvis får du noe annet å tenke på når du begynner å studere til høsten. Det er ikke lenge til nå.

Altså: Forsøk å legg tankene bort og lev livet videre.

Skrevet

En slik ankalge er ikke god å få mot seg.

Er saken henlagt etter 'bevisets stilling' eller som 'intet straffbart forhold'?

mvh

Skrevet

Hei, jeg har snakka meden advokat om det. Det skal ikke komme noe på rullebladet. Jeg fikk dessuten den beste henleggelsesgrunnen som bare brukes når politiet mener alle fakta og bevis taler sterkt imot at noe har skjedd. Dvs intet straffbart forhold. Jeg har tenkt mye på om jeg skal skrive til henne,men advokaten frarådet det fordi hun kunne vrenge det til at du plaget henne osv. Men har lyst til å kontakte vedkommende.

Ikke gjør deg avhenig av henne for å komme deg videre. Hun har allerede bevist at hun er en løs og upålitelig kanon. Du vil mest sannsynlig bli dratt lengre ned om du forsøker å få henne til å dra deg opp.

Bygg i stedet på din egen styrke og styrken du finner i gode relasjoner.

Hva ville du gjøre om noen hadde vraket bilen din og ikke hadde en øre til å gjøre opp for seg med - og heller ikke kom til å få det i overskuelig fremtid? Brukt krefter på å piske en død hest eller jobbet målbeviss med å skaffe deg en ny bil med egne midler?

Du skygger unna henne. Ikke fordi hun ikke hadde fortjent å stå til ansvar, men fordi du fortjener å komme deg videre - helt uavhengig av henne.

mvh

Gjest Hulderen
Skrevet

''Hun har sikkert ikke løyet, men anmeldt ut i fra det som er hennes virkelighetsoppfatning.''

I følge en del ungdommer jeg har diskutert dette med, så er det visstnok velkjent at det leveres en god del falske anmeldelser. Det er jo ikke gitt at disse ungdommene har den fulle og hele oversikt, men de fortalte at dette ble snakket en god del om i deres skolemiljø og at jentene i venninnegjengen forsøkte å passe på hverandre i så henseende. En blanding av fyll, mer aktive jenter og bondeanger kan gi noen kjipe virkninger.

Ja, jeg vet at det anmeldes mange falske voldekter. Det viser den høye andelen henleggelser og det kom klart frem i den rapporten om voldtekter i Oslo som politiet la frem i mai. Men i den rapporten kom det også frem at jentene selv tror at de har blitt voldtatt. Og at de genetelt har drukket svært mye alkohol når det skjer.

Skrevet

Ja, jeg vet at det anmeldes mange falske voldekter. Det viser den høye andelen henleggelser og det kom klart frem i den rapporten om voldtekter i Oslo som politiet la frem i mai. Men i den rapporten kom det også frem at jentene selv tror at de har blitt voldtatt. Og at de genetelt har drukket svært mye alkohol når det skjer.

''Ja, jeg vet at det anmeldes mange falske voldekter. Det viser den høye andelen henleggelser og det kom klart frem i den rapporten om voldtekter i Oslo som politiet la frem i mai.''

Link til at "høye andelen henleggelser" viser at det er mange falske anmeldelser?

Gjest Nord og ned.
Skrevet

''Ja, jeg vet at det anmeldes mange falske voldekter. Det viser den høye andelen henleggelser og det kom klart frem i den rapporten om voldtekter i Oslo som politiet la frem i mai.''

Link til at "høye andelen henleggelser" viser at det er mange falske anmeldelser?

http://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt

Sitat:

''Det har blitt gjort forskning på hvor mange av de anmeldte voldtektene som viser seg å være basert på feil grunnlag eller som er falske, og i februar 2004 ble det lagt frem en rapport av Plenum Publishing Corporation som sa at opptil 40 % av de anmeldte voldtektene falt innunder disse kategoriene''

Skrevet

Ok. Jeg har ikke lest den rapporten. Synes imidlertid det var interessant å høre en del seksten-sytten år gamle jenter sine oppfatninger om temaet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er blant de klart alvorlige traumer en kan bli utsatt for. Du kan berolige deg selv med at tiden er den beste medisin. I tillegg bør du snakke med dine beste venner om dette.

Om dette ikke er nok, bør du få hjelp av en spesialist.

Jeg ville anmeldt denne personen for falsk anmeldelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei, jeg har snakka meden advokat om det. Det skal ikke komme noe på rullebladet. Jeg fikk dessuten den beste henleggelsesgrunnen som bare brukes når politiet mener alle fakta og bevis taler sterkt imot at noe har skjedd. Dvs intet straffbart forhold. Jeg har tenkt mye på om jeg skal skrive til henne,men advokaten frarådet det fordi hun kunne vrenge det til at du plaget henne osv. Men har lyst til å kontakte vedkommende.

Du må ikke skrive til henne eller ta kontakt på noen annen måte. Det vil aldri føre til noe positivt for deg.

Gjest Kallegutt
Skrevet

Dette er blant de klart alvorlige traumer en kan bli utsatt for. Du kan berolige deg selv med at tiden er den beste medisin. I tillegg bør du snakke med dine beste venner om dette.

Hei. Takk for svar. Sier du at det er noe av det mest traumatiske man kan bli utsatt for? Uff nå ble jeg nesten litt skremt.. Greia er at jeg ikke har fortalt det til mine venner. Fordi jeg er redd de kan snakke videre igjen til andre venner og sine kjærester osv og så plutselig kan noen tenke ingen røyk uten ild osv. Og plutselig blir jeg han fyren som ble anmeldt for voldtekt. Og tror jeg det kan ødelegge mye for min fremtid, blir vanskelig å få seg kjæreste osv. Kan du forklare litt nærmere hva jeg bør gjøre.

Gjest Kallegutt
Skrevet

Jeg er redd en anmeldelse nå i etterkant bare kan hisse henne mer opp og få henne til å snakke mer rundt omkring osv. Jeg har sykt lyst til å anmelde henne men har ikke gjort det ennå av den grunn.

Skrevet

Hei. Takk for svar. Sier du at det er noe av det mest traumatiske man kan bli utsatt for? Uff nå ble jeg nesten litt skremt.. Greia er at jeg ikke har fortalt det til mine venner. Fordi jeg er redd de kan snakke videre igjen til andre venner og sine kjærester osv og så plutselig kan noen tenke ingen røyk uten ild osv. Og plutselig blir jeg han fyren som ble anmeldt for voldtekt. Og tror jeg det kan ødelegge mye for min fremtid, blir vanskelig å få seg kjæreste osv. Kan du forklare litt nærmere hva jeg bør gjøre.

"Og plutselig blir jeg han fyren som ble anmeldt for voldtekt." Den fyren er du allerede, men du kan snu dette ved å gå til motangrep. Å bli falskt anklaget for overgrep er noe av det mest horrible man kan oppleve. Jeg ser nedover i tråden at du blir anbefalt å ikke anmelde henne, jeg vil råde deg til å gjøre akkurat dette og det av flere grunner. Jeg tror det vil bli svært vanskelig for deg å gå videre i livet med dette hengende over deg, uten at du har "svart" og ved en motanmeldelse tydelig sagt i fra at dette finner du deg ikke i. En falsk anklagelse som du har hatt og har hengende over deg er en ekstrem belastning og en dyp krenkelse, hun må ta ansvar for det hun har gjort. Jeg finner det faktisk relativt hårreisende at din advokat anbefaler deg å ikke gjøre det. Joda, hun kan sikkert lage mye "styr" men det er en tullete unskyldning å bruke når vi snakker om noe så alvorlig som det dette er og verre kan det strengt tatt ikke bli.

Du skriver noe om at du er redd for å snakke om dette. Forstålig, men ta tyren ved hornene: Folk vil uansett prate om deg og det som har hendt, det du kan gjøre er å informere alle, slik at de hører det fra deg og ikke fra en uvitende bekjent av en bekjent av en bekjent. Gi dine nære og kjære en kortfattet informasjon om hva som er skjedd, husk at du ikke trenger å unnskylde deg. Informer dem og hva du har tenkt å gjøre videre om du vil anmelde henne eller om du vil forsøke gå videre.

Ta aldri, aldri noensinne, kontakt med henne. Sms, brev, email, chat, telefoner, beskjeder via venner, all kommunikasjon direkte eller indirekte med henne er -total forbudt- for deg, - uansett hva du gjør eller sier kan og vil dette bli brukt og vridd mot deg til/i hennes favør

Jeg sier det igjen. Ta for Guds skyld å anmeld henne for falske anklager. Vis "hele verden" at dette var feil og du finner deg ikke i å bli behandlet slik, men gjør det på en ryddig og saklig måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...