Gå til innhold

Hva styrer grad av depresjon der og da?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hva er det som gjør at en er deprimert, selv om en eventuelt ikke tenker på noe negativt eller trist der og da, men kanskje bare går en tur og ser på naturen. Likevel, selv om en ikke fokuserer på noe negativt, så kan depresjonen likevel være der. Er det pga en har mistet mye energi? Eller er det pga at alle de negative hendelsene er lagret i hjernen, og at det er kort tid siden det skjedde, og at de derfor fortsatt påvirker grad av glede? Eller er det andre sammenhenger, som gjør at en kan være deprimert, selv uten at en fokuserer på noe negativt der og da?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er ofte snakk om "automatiske tanker" i kognitiv terapi, og det tror jeg er beskrivende for dette... det er underbevisste, negative tanker, tror jeg, som kan gjøre en deprimert selv om en ikke er bevisst noe negativt.

Skrevet

Det er ofte snakk om "automatiske tanker" i kognitiv terapi, og det tror jeg er beskrivende for dette... det er underbevisste, negative tanker, tror jeg, som kan gjøre en deprimert selv om en ikke er bevisst noe negativt.

Takk for innspill...

Er nok ikke bare det eventuelt...for ifm egen erfaring, hvis jeg f.eks har hørt på fin musikk, eller fått bra med sol-lys etc...så ble en gradvis bygget opp, og når en slo av musikken og/eller gikk ut av solen...så kom ikke depresjon pang tilbake...men det fikk en positiv ettervirkning...(f.eks sol-lyset alene)...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...