Gjest Anonym bruker Skrevet 13. august 2011 Skrevet 13. august 2011 Hva er det som gjør at en er deprimert, selv om en eventuelt ikke tenker på noe negativt eller trist der og da, men kanskje bare går en tur og ser på naturen. Likevel, selv om en ikke fokuserer på noe negativt, så kan depresjonen likevel være der. Er det pga en har mistet mye energi? Eller er det pga at alle de negative hendelsene er lagret i hjernen, og at det er kort tid siden det skjedde, og at de derfor fortsatt påvirker grad av glede? Eller er det andre sammenhenger, som gjør at en kan være deprimert, selv uten at en fokuserer på noe negativt der og da? 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 13. august 2011 Skrevet 13. august 2011 Det er ofte snakk om "automatiske tanker" i kognitiv terapi, og det tror jeg er beskrivende for dette... det er underbevisste, negative tanker, tror jeg, som kan gjøre en deprimert selv om en ikke er bevisst noe negativt. 0 Siter
Magne30+ Skrevet 13. august 2011 Skrevet 13. august 2011 Det er ofte snakk om "automatiske tanker" i kognitiv terapi, og det tror jeg er beskrivende for dette... det er underbevisste, negative tanker, tror jeg, som kan gjøre en deprimert selv om en ikke er bevisst noe negativt. Takk for innspill... Er nok ikke bare det eventuelt...for ifm egen erfaring, hvis jeg f.eks har hørt på fin musikk, eller fått bra med sol-lys etc...så ble en gradvis bygget opp, og når en slo av musikken og/eller gikk ut av solen...så kom ikke depresjon pang tilbake...men det fikk en positiv ettervirkning...(f.eks sol-lyset alene)... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.