Gå til innhold

Bitterhet

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg tror at du har "rett" til å få noen runder og litt hjelp til å komme ut i arbeidslivet når du har en diagnose som din.

Vilje Viser Vei er spesialt for mennesker med en psykisk lidelse. Det samme gjelder for Jobbmestrende oppfølging.

De er lydhøre i forhold til hva en ønsker og hjelper til med å finne et egnet tilbud som matcher dine ønsker og din kapasitet.

Selv har jeg jobbet 50% på to ulike arbeidsplasser. Jeg er blitt tatt godt i mot. Arbeidsplassen får noen kroner i måneden for å ha deg der. I tillegg har du krav på reisepenger/månedskort. Selvom jeg ikke selv har benyttet meg av det så tror jeg at de tiltakene vil legge til rette for eventuelle kurs.

Det som har vært den største bøygen og kamelen for meg å svelge er at jeg ikke får brukt utdannelsen min, men det er fordi jeg er redd for å "komme i for store sko" og har takket nei til oppgaver som kanskje ville kunne være o'key og utfordrende på sikt.

Men i det store og hele har jeg fått en varm velkomst til arbeidslivet etter maaaange års fravær.

Lykke til :o)

:-)

Har du vært ærlig med tanke på at du sliter og hva du sliter med, da? Det er en utfordring, tror jeg, for mange skjønner seg jo ikke på psykiatriske problemer, men likevel ønsker man ikke å forklare...

Skrevet

Har du vært ærlig med tanke på at du sliter og hva du sliter med, da? Det er en utfordring, tror jeg, for mange skjønner seg jo ikke på psykiatriske problemer, men likevel ønsker man ikke å forklare...

Jeg kan ikke skryte på meg at jeg har vært så ærlig, men alle har jo skjønt at det har vært "noe" siden jeg er på tiltak.

Jeg er en pinle når det kommer til å "oute" private forhold som jeg oppfatter psykisk helse å være.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg kan ikke skryte på meg at jeg har vært så ærlig, men alle har jo skjønt at det har vært "noe" siden jeg er på tiltak.

Jeg er en pinle når det kommer til å "oute" private forhold som jeg oppfatter psykisk helse å være.

Ja...

Men det _kan_ jo være en fordel at en veit hva du sliter med, så det ikke blir så usynlig... da kan man vel lett bli stemplet som en slubbert.

Skrevet

Ja...

Men det _kan_ jo være en fordel at en veit hva du sliter med, så det ikke blir så usynlig... da kan man vel lett bli stemplet som en slubbert.

Det er et veldig godt poeng...

Sikkert lurt å være litt modig nettopp med det!

Skrevet

Hvis du får ung ufør, så blri du ikkefattig. Det er nesten skummelt hvor mye man får. Med tanke på att man nesten ikke betaler skatt så blir de 180000 man får i året nesten netto. Dessuten har man muligheter til bostøtte, kommunalt boliglån og boligtilskudd.

Jeg skammer meg over det men jeg har vært ufør siden jeg var 22... Har ikke slitt økonomisk etter det. Sikkert noen som blir provosert men.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvis du får ung ufør, så blri du ikkefattig. Det er nesten skummelt hvor mye man får. Med tanke på att man nesten ikke betaler skatt så blir de 180000 man får i året nesten netto. Dessuten har man muligheter til bostøtte, kommunalt boliglån og boligtilskudd.

Jeg skammer meg over det men jeg har vært ufør siden jeg var 22... Har ikke slitt økonomisk etter det. Sikkert noen som blir provosert men.

Det er vel ikke noe å skamme seg over, jeg er sikker på at det ikke var lett å få det innvilget. Eller at det skulle lite til, da.

Selv om også skammer meg over aldri å ha jobbet...

Gjest MayLynn
Skrevet

Har du aldri jobbet? Ikke engang da du gikk på videregående?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Har du aldri jobbet? Ikke engang da du gikk på videregående?

Har aldri hatt en fast 100% stilling, nei.

Gjest MayLynn
Skrevet

Har aldri hatt en fast 100% stilling, nei.

Nei det er det vel ikke så mange som har ved siden av skole. Men du har altså jobbet ihvertfall. Kan du ikke finne en jobb innenfor samme bransje?

Bedre med en lavere lønnet jobb en karakterene skulle tilsi enn ingen jobb.

Skrevet

Nesten tredve ?...... jeg er langt over tredve. Du har mange gode år igjen min gode mann. Men så er det jo det å finne den riktige veien videre. Du har helt sikkert mange muligheter.

Ikke mist håpet på et friskt liv. :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Nei det er det vel ikke så mange som har ved siden av skole. Men du har altså jobbet ihvertfall. Kan du ikke finne en jobb innenfor samme bransje?

Bedre med en lavere lønnet jobb en karakterene skulle tilsi enn ingen jobb.

Men studiespesialiserende er ingen yrkeskompetanse.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Nesten tredve ?...... jeg er langt over tredve. Du har mange gode år igjen min gode mann. Men så er det jo det å finne den riktige veien videre. Du har helt sikkert mange muligheter.

Ikke mist håpet på et friskt liv. :-)

Skrevet

Du & jag SMIR. Jeg er eldre enn deg, og har heller aldri jobbet. (noe større) Er helt lost der jeg og.

Gjest MayLynn
Skrevet

Men studiespesialiserende er ingen yrkeskompetanse.

Erfaring er yrkeskompetanse... men som sagt får du nok ikke en veldig høytlønnet jobb uten studier. Men er det så viktig? Er det ikke bedre å bare HA en jobb og klare seg selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...