Gå til innhold

Ang. slanking under amming

Anbefalte innlegg

Gjest siljepluss1
Skrevet

Hei, jeg er en 25 år gammel jente som venter barn om tre måneder. Jeg hadde i utgangspunktet 10 kilo for mye når jeg ble gravid. Veide da 69 kilo, er 162 cm høy. Jeg har lyst til å gå ned til 55-60 kilo. Det jeg lurer på.. Er det forsvarlig å ligge på 1900-2000 kcal dagen når jeg ammer? Kan jeg gå trilletur slik at jeg forbrenner 500 kcal dagen pluss følge en treningsvideo som forbrenner ca. 2oo kcal per økt. Dersom jeg gjør dette hver dag, hvor mye/hvor fort kan jeg regne med å gå ned? Veier nå 79 kilo og tenker at jeg i verste fall vil veie 80 etter fødsel..Håper selvsagt på å veie mindre, men man vet jo aldri. Hilsen Silje

Gjest Vent med direkte slanking
Skrevet

Jeg vet at bl.a Greteroede.no har kurs for ammende, du kan jo søke på sidene der og få litt tips, uansett om kurs er aktuelt for deg eller ikke.

Jeg tror jeg ville bestemt meg for å spise så sunt og regelmessig som mulig, gå lange turer med vogn så fort du er klar for det, tømme huset for dårlige valg ( sjokolade, kjeks, snacs, kaker, boller osv) og få mannen min med på jobben med å bare ha mat som er bra for dere i huset.

I perioder hvor du sover lite, er plutselig kjempesulten på grunn av melkeproduksjon, og har en baby som skriker, er det lett å ty til raske løsninger. Et tips kan være at pappaen lager god frokost til deg før jobb, og / eller matpakkæ du kan ta når du har tid / når du er ute og triller. Kalorimessig går trillingen opp i luft hvis du tar en bolle eller loffebaguette på cafe på veien..

Utover slike ting ville jeg ikke satset på direkte slanking før babyen et et halvt år og etterhvert spiser også andre ting, og sover mer sammenhengende om natten.

Fortsett å amme mye.

Etterhvert som du ammer mindre, husk at kaloribehovet ditt reduseres ( det er lett å fortsette på gammel vane med de elsra bødskivene feks).

Husk også at trilleturer på umåkede fortau i januar og februar krever mer motivasjon, så bli med i en barselgruppe som lager forpliktende avtaler ( og hvor du introduserer den gode ideen med matpakker).

Hverken du eller melkeproduksjonen har godt av et for strengt opplegg mht kalorier og hard mosjon rett etter fødsel. I tillegg bør ammende gå jevnt og langsomt ned i vekt, i fettet ditt ligger det lagret mye miljøgifter, og melken kan få et for høyt innhold av dette hvis du går for fort ned ivekt.

Også disse siste månedene før fødsel kan du jo passe på at du beveger deg så mye som kroppen tåler, gå turer eller svøm eller det du liker. Og rensk allerede nå huset for snop. Og be mannen din være med på en plan med planlegging av sunne innkjøp. Og si til masende personer som vil dytte på deg kake etc at du som gravid må passe blodsukkeret. Det er helt sant, selv om ikke nødvendigvis ditt er spesielt høyt.

Gjest sangsol
Skrevet

Gikk ned i vekt etter alle mine fødsler.

Spiste sunt og unngikk kaker/godteri. Begrenset bevisst inntak av mat på hverdagsdager.

Som du planlegger, så gikk også jeg trilleturer hver dag.

Men alt gikk rolig for seg. Jeg gikk ned ca halvt kilo pr andre uke (2 kg pr mnd).

Opplevde ikke det som direkte slanking- kun bevisstgjøring og oppmerksomhet på inntak av mat samt mosjon.

Skrevet

Amming er en fin slankemetode. Men mange blir også veldig sultne i ammeperioden, nettopp fordi det går mye energi ut i melken. Så ikke tro at du kan klare deg med ekstra lite mat de månedene babyen lever på morsmelk. Spis sunn mat og ikke noe snacks og tøys, så ordner mye seg. Pass på at du får i deg mye (kullsyre)vann eller annen drikke uten kalorier.

Kjører du direkte slanking mens du fullammer, blir det flere giftstoffer i melken enn nødvendig. Dette er også en grunn til å la være med å redusere matinntaket akkurat i den perioden.

Trening derimot, kan du starte med når kroppen kjennes klar.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville satsa på slanking i ammeperioden... Hos noen renner kiloene av når de ammer. For min del tok det ca et halvt år før det virkelig tok av med vekttapet, og da spiste jeg som en hest... Det er nesten flaut å si det, men jeg var så sulten de første mnd etter fødselen at jeg spiste mellom fem og ti skiver til lunsj hver dag *rødme*

På slutten av ammeperioden var jeg "skrapa" (jeg er slank i utg.pkt), men når jeg slutta å amme gikk jeg automatisk opp til matcvekta igjen.

Spis sunt og variert når du ammer, så skal du se at ting går seg til av seg selv:)

Gjest Modern77
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville satsa på slanking i ammeperioden... Hos noen renner kiloene av når de ammer. For min del tok det ca et halvt år før det virkelig tok av med vekttapet, og da spiste jeg som en hest... Det er nesten flaut å si det, men jeg var så sulten de første mnd etter fødselen at jeg spiste mellom fem og ti skiver til lunsj hver dag *rødme*

På slutten av ammeperioden var jeg "skrapa" (jeg er slank i utg.pkt), men når jeg slutta å amme gikk jeg automatisk opp til matcvekta igjen.

Spis sunt og variert når du ammer, så skal du se at ting går seg til av seg selv:)

Jeg raste ned i vekt første ukene etter fødselen pga ammingen, men også at jeg var så stressa med babyen og alt det nye, en baby som skrek hele tia, at jeg knapt hadde tid til å spise..

Men så roet ting seg, jeg kjedet meg... begynte å småspise,

og nå ligger vekta på 73-75 kg....

Har lyst til å slanke meg, ungen er 10 mnd nå, men ammer fortsatt, selv om det stort sett bare er to ganger om dagen...

Vil ikke slanke meg aktivt nå når jeg ammer,

men trimme litt mer og slutte med godteri/kaker og brus... innrømmer det har blitt litt mye brusdrikking :)

Gjest Modern77
Skrevet

Gikk ned i vekt etter alle mine fødsler.

Spiste sunt og unngikk kaker/godteri. Begrenset bevisst inntak av mat på hverdagsdager.

Som du planlegger, så gikk også jeg trilleturer hver dag.

Men alt gikk rolig for seg. Jeg gikk ned ca halvt kilo pr andre uke (2 kg pr mnd).

Opplevde ikke det som direkte slanking- kun bevisstgjøring og oppmerksomhet på inntak av mat samt mosjon.

Nettopp det, jeg har godt i "kjede meg" fella,

og småspist, drukket en cola om dagen, kanskje unnet meg en liten sjokolade eller en muffins her og der...

masse cola i helgene.... slettes ikke bra :D

Nå blir det "vannvogna :)

Gjest sangsol
Skrevet

Nettopp det, jeg har godt i "kjede meg" fella,

og småspist, drukket en cola om dagen, kanskje unnet meg en liten sjokolade eller en muffins her og der...

masse cola i helgene.... slettes ikke bra :D

Nå blir det "vannvogna :)

ja, forsøk vannvogna en stund- samt kun å spise når du er sulten (og da sunn mat).

Ammeperioden betyr vektnedgang automatisk for de fleste- dersom de ikke overspiser/overdriver inntak av godteri.

Ammeperioden tar også av fettet på rumpe, hofter, lår...

Skrevet

Jeg raste ned i vekt første ukene etter fødselen pga ammingen, men også at jeg var så stressa med babyen og alt det nye, en baby som skrek hele tia, at jeg knapt hadde tid til å spise..

Men så roet ting seg, jeg kjedet meg... begynte å småspise,

og nå ligger vekta på 73-75 kg....

Har lyst til å slanke meg, ungen er 10 mnd nå, men ammer fortsatt, selv om det stort sett bare er to ganger om dagen...

Vil ikke slanke meg aktivt nå når jeg ammer,

men trimme litt mer og slutte med godteri/kaker og brus... innrømmer det har blitt litt mye brusdrikking :)

Brus er nok ikke spesielt smart, nei ;)

Jeg tror at så lenge man spiser forholdsvis sunt, mosjonerer litt (trilleturer etc), samtidig som man ammer, så vil kroppen lettere finne matchvekta :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...