Gå til innhold

Litium og hukommelse...ev.alternativer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om det rett og slett kommer av at jeg ikke er en kjapp tenåring mer, men likevel føler jeg at det å f.eks. lære ting utenat er blitt en god del vanskeligere etter jeg begynte med litium for halvannet år siden. Jeg bruker også Lamictal, men over mange år. Jeg følte ikke betydelig påvirkning da. Brukte også Lamictal, da gitt mot epilepsi på slutten av tenåra - uten å merke noe bivirkninger.

Jeg er avhengig av å lære musikk utenat fordi jeg sliter med å lese noter pga synshemming. Nå strever jeg mye mer med det å lære utenat, særlig når jeg må innstudere noe jeg ikke delvis kan ta pr. gehør. Nå blir jeg også veldig fort sliten.

Kan dette skyldes Lithionit? Jeg ser påvirkning av kognitive evner nevnt i felleskatalogen.

Medikamentet virker jo mot det det skal virke mot, men jeg hater sant og si bivirkningene. Hittil har jeg bare svelget de, men jeg er lei av vann og "sprengningsfølelse" ii beina - klarer ikke å bruke lange sokker pga det, sterkt avflata følelser, mindre energi. Psykiateren min fraråder meg å slutte, men jeg er drittlei. Lavere serumkonsentrasjoner fjerner ikke bivirkningene, men virkningen. Ligger rundt 0,7 nå.

Men spørsmålet er i hovedsak om det innvirker på kognitive evner. Bruker som sagt også Lamictal (sk rundt 23-25), og Seroquel 300mg. Finnes det alternativer jeg kan ta opp med psykiateren min? Helst noe man ikke blir trøtt av.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Såvidt meg bekjent finnes det flere alternatver, altså "epilepsimedisiner" lignende Lamictal...

Skrevet

Har ingen erfaring med Litium, men med Lamictal. Min erfaring er at den påvirker hukommelsen negativt. Som SmirNøff sa, så finnes det flere stemningsstabiliserende medisiner, men vet ikke om det er noen andre medisiner som hjelper like godt på nedturene. (Muligens Seroquel).

Gjest ith og ule
Skrevet

Jeg bruker Lamictal og har samme erfaring mtp hukommelse. Jeg vurderer å finne en annen medisin, selv om Lamictal har fungert fint for det den skal brukes mot.

Skrevet

Såvidt meg bekjent finnes det flere alternatver, altså "epilepsimedisiner" lignende Lamictal...

Lamictal har jeg brukt i mange år - aleine. Da hadde jeg ikke problemer med å lære utenat i samme grad.

Er vel muligens Orfiril ... Men den vet jeg er vanlig å bli temmelig trøtt av. En jeg kjenner tok det mot epilepsi og måtte bytte fordi hn ble så trøtt....

Lamictal må jeg ha, fordi jeg også har epilepsi. Uten Lamictal kunne jeg aldri sittet her og skrevet at jeg har vært anfallsfri fra denne i 5,5 år. Men det kan jo kanskje komme som en langtideffekt..?... Jeg klarer jo absolutt å lære ting utenat, men det er betydelig mer krevende. Jobben betaler seg med at det jeg har pugga - det sitter der.

Menmen... Man kan jo ikke få i pose og sekk heller.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Lamictal har jeg brukt i mange år - aleine. Da hadde jeg ikke problemer med å lære utenat i samme grad.

Er vel muligens Orfiril ... Men den vet jeg er vanlig å bli temmelig trøtt av. En jeg kjenner tok det mot epilepsi og måtte bytte fordi hn ble så trøtt....

Lamictal må jeg ha, fordi jeg også har epilepsi. Uten Lamictal kunne jeg aldri sittet her og skrevet at jeg har vært anfallsfri fra denne i 5,5 år. Men det kan jo kanskje komme som en langtideffekt..?... Jeg klarer jo absolutt å lære ting utenat, men det er betydelig mer krevende. Jobben betaler seg med at det jeg har pugga - det sitter der.

Menmen... Man kan jo ikke få i pose og sekk heller.

Er det ikke noe som heter Tegretol og? Er flere typer...

Skrevet

Er det ikke noe som heter Tegretol og? Er flere typer...

Treig med å svare, men ja det er det. Jeg har gått på det mot epilepsi. Antagelig hindret det noen oppturer. Slik jeg har forstått det er Tegretol mest effektiv mot manier, men jeg er ikke kvalifisert til å si for mye... Jeg har tenkt på om man kunne forsøkt Wellbutrin siden jeg postet dette, men det er selvagt noe jeg skal snakke med psykiateren min om. Hender jeg begynner å tenke selv etter å ha postet noe her ;-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...