Gå til innhold

Barn, media og terror.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så nettopp på nyheter i TV2.

En mor sammen med sin datter i barneskolealder(?) ble intervjuet om hvor ille det var å oppleve ABB tilbake på Utøya.

Deretter ble barn i 7-årsalderen spurt om hva de mente om terroren og ABB.

Er dette virkelig noe å vise på riksdekkende medier? Og er dette noe for journalister å spørre barn om.?

Også postet på foreldre småbarn.

Skrevet

Jeg ble helt oppgitt over disse foreldrene som hauset opp denne hendelsen med at ABB var tilbake på Utøya sammen med en hel skokk politimenn for rekonstruksjon. Det har vel aldri vært tryggere å være akkurat der.

Jeg hadde heller ikke sansen for Solbakken skole SFO som fremdeles tenner lys hver morgen for ofrene etter terroren. Hvorfor skal ungene innpodes dette hver eneste morgen i ukesvis!? Hadde min unge vært der hadde jeg tatt en prat med ledelsen på SFO og bedt om en god forklaring.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette skal ikke i media. Journalistene gasser seg i denne saken. Den er opphauset til et nivå hvor det er like før det blir sirkus.

Skrevet

Jeg ble helt oppgitt over disse foreldrene som hauset opp denne hendelsen med at ABB var tilbake på Utøya sammen med en hel skokk politimenn for rekonstruksjon. Det har vel aldri vært tryggere å være akkurat der.

Jeg hadde heller ikke sansen for Solbakken skole SFO som fremdeles tenner lys hver morgen for ofrene etter terroren. Hvorfor skal ungene innpodes dette hver eneste morgen i ukesvis!? Hadde min unge vært der hadde jeg tatt en prat med ledelsen på SFO og bedt om en god forklaring.

''Jeg hadde heller ikke sansen for Solbakken skole SFO som fremdeles tenner lys hver morgen for ofrene etter terroren. Hvorfor skal ungene innpodes dette hver eneste morgen i ukesvis!? Hadde min unge vært der hadde jeg tatt en prat med ledelsen på SFO og bedt om en god forklaring.''

Hjertens enig.

mvh

Skrevet

Dette skal ikke i media. Journalistene gasser seg i denne saken. Den er opphauset til et nivå hvor det er like før det blir sirkus.

''Den er opphauset til et nivå hvor det er like før det blir sirkus.''

Hva så med 9/11 i USA, hvor de som gjorde det var ekstreme muslimer?

Er det like opphauset?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg synes heller ikke det er passende, og jeg synes heller ikke det har noe for seg at elevene skal tenne lys i ukesvis. Håper de slutter ved den offisielle sørgedagen.

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Den er opphauset til et nivå hvor det er like før det blir sirkus.''

Hva så med 9/11 i USA, hvor de som gjorde det var ekstreme muslimer?

Er det like opphauset?

Med vennlig hilsen

Når vi er på dette forum snakker jeg ikke om det kriminaltekniske eller det juridiske.

Jeg snakker om det mentalhygieniske, det forebyggende arbeid som skal hindre utvikling av psykiske senvirkninger. Her mener jeg det på mange områder foregår en "overkill" som er mer skadelig enn nyttig. jfr. det eksemplet som er nevnt med daglig tenning av lys i barnehagen.

Når det gjelder 9/11, har jeg ikke så detaljert kunnskap om hvordan det mentalhygeniske arbeidet ble ivaretatt i USA, så det vil jeg ikke ha noen mening om.

Skrevet

Jeg føler det legges opp til et orgie i nasjonal selvmedlidenhet.

mvh

Skrevet

Upassende av TV2.

Det ville vært helt greit for jenta hvis det ikke hadde vært for at foreldrene hauset det opp. :(

Skrevet

Upassende av TV2.

Det ville vært helt greit for jenta hvis det ikke hadde vært for at foreldrene hauset det opp. :(

Mor var så forskrekket og fylt av avsky at hun bare MÅTTE ta bilder.

Skrevet

Upassende av TV2.

''Det ville vært helt greit for jenta hvis det ikke hadde vært for at foreldrene hauset det opp. :(''

Så sant. Skoleeksempel på konstruere krise.

Lurer veldig på om journalistene spradet rundt for å finne noen som bet på agnet. "Vet du hvem som var her i går? Var ikke det skremmende?..." Eller om foreldrene meldte jenta frivillig.

Ikke utenkelig at jentas foreldre sitter å river seg i håret nå over hvordan intevjuet ble.

I sin jakt på nye 'sjokkerte offer' har TV2 helt sikkert redigert bort alle som har fått seg til å si at politiet bare gjør jobben sin. Og ABB er så godt passet på at det aldri har vært tryggere på Utøya.

mvh

Skrevet

Jeg synes heller ikke det er passende, og jeg synes heller ikke det har noe for seg at elevene skal tenne lys i ukesvis. Håper de slutter ved den offisielle sørgedagen.

Med vennlig hilsen

Helt enig med deg, siden dette skjedde på et tidspunkt lenge før skolen begynner igjen synes jeg det kunne vært opp til hver enkelt familie hvordan de skulle markere hendelsen. Når barna begynner på skolen igjen, er det gått såpass lang tid at skoler som ikke har mistet elever (jeg skjønner at det blir litt annerledes på disse skolene) kan de la være å markere noe særlig...

Skrevet

Med vennlig hilsen

Så enig. I en reportasje så vi SFO-unger som tente lys, 'slik de gjør hver morgen'. Hvis ikke noen der var direkte berørt av det som skjedde, er dette bare tøv. Barna skal få lov til å glemme.

Journalisten spør: "er du trist eller er du sint?".... jeg ble målløs.

Jeg har en 15-åring i huset, som var veldig opprørt rundt hendelsene. Gikk i to fakkeltog osv. Kjente en av de omkomne ved navn. Jeg sa: "det kan hende de kommer til å nevne terrorangrepene da skolen begynner. F.eks. at rektor sier noe i sin velkomsttale." (Ingen av dem som omkom gikk på / hadde gått på denne skolen). Ungdommen min var veldig overrasket: hvorfor skal rektor snakke om dette nå??

Noen er i dyp sorg. Vi er mange som er sjokkerte over det som hendte. Men for de aller, aller fleste har hverdagen kommet tilbake for lengst...

Skrevet

Jeg gikk nesten i bakken når jeg så det intervjuet, og beklageligvis gir jeg ikke 50 øre for den mora som stilte opp. Herregud...

Journalistene opptrer nå så smakløst at det mangler sidestykke. Vi burde ikke kjøpe aviser så lenge de driver på slik.

Skrevet

Mor var så forskrekket og fylt av avsky at hun bare MÅTTE ta bilder.

''Mor var så forskrekket og fylt av avsky at hun bare MÅTTE ta bilder.''

Det tenkte jeg også på. Folk som oppdaget rekonstruksjonen, ble så sjokkerte at de var nødt til å se på seansen i kikkert og fotografere hemningsløst...

En full rekonstruksjon må nødvendigvis være med gjerningsmannen på åstedet. Det er ikke noe å skrike opp om.

Folk har strømmet til Tyrifjorden og delvis blokkert veien for å få parkert nærmest mulig utsiktsplassene mot Utøya i ukevis nå. Knipset bilder og stått i, som om det var kronprinsparets hemmelige sommerøy. For meg som har reist forbi der flere ganger hver sommer i 50 år, blir det litt underlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...