Gjest lavender Skrevet 15. august 2011 Skrevet 15. august 2011 Hei og takk for svar på forrige spørsmål. Jeg klarer ikke å legge dette helt vekk, og har noen videre spørsmål. Kan influensavaksine gi depresjon? Er det holdepunkter for at barn født i sommerhalvåret har større sjanse for å bli deprimert enn andre? Jeg ser fra tidligere svar at et barn med en forelder med bipolar-lidelse har 25% sjanse for å få dette selv. Kan noen av disse prosentene ha med at barnet vokser opp med en mor/far som har psykiske plager, eller er det kun genene som utgjør disse 25%? I vårt tilfelle er det min mann sin søster som var deprimert/mulig bi-polar, vet du noe om hvor stor risiko dette kan gi mine barn for å utvikle bi-polare lidelser/depresjon? Vet ikke om andre i våre familier m depresjon, utenom kusinen til min mann sin far. Takker for svar. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. august 2011 Skrevet 15. august 2011 Kan influensavaksine gi depresjon? S: Nei. Er det holdepunkter for at barn født i sommerhalvåret har større sjanse for å bli deprimert enn andre? S: Nei. Jeg ser fra tidligere svar at et barn med en forelder med bipolar-lidelse har 25% sjanse for å få dette selv. Kan noen av disse prosentene ha med at barnet vokser opp med en mor/far som har psykiske plager, eller er det kun genene som utgjør disse 25%? S: Det er genene. I vårt tilfelle er det min mann sin søster som var deprimert/mulig bi-polar, vet du noe om hvor stor risiko dette kan gi mine barn for å utvikle bi-polare lidelser/depresjon? S: Omtrent som i normalbefolkningen. Ca. 4-5% vil utvikle BP derav ca 1% BP1. Ca 20% vil en eller annen gang få en depresjon. Vet ikke om andre i våre familier m depresjon, utenom kusinen til min mann sin far. S: Om alle med denne graden av familiebelastning skulle avstå fra å få barn, ville befolkningstallet synke til nær null i løpet av noen få generasjoner. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.