Gå til innhold

Barnas fritidsaktiviteter - igjen

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Må bare spørre dere litt om råd:

10-åringen min har trent volleyball (ikke seriespill, bare trening og noen turneringer) i 1,5 år. Og hun har spilt i korps i to år.

I et halvt år har hun motvillig gått på koprsøving. Og i sommer har hun ikke spilt på instrumentet sitt en eneste gang. Og vil slutte. Jeg har sagt at det er i orden.

Men nå vil hun slutte på volleyball også. Der går flere jenter i klassen hennes, og jeg synes absolutt at hun bør fortsette, både pga det sosiale og pga treningen (selv om det har vært mye lek og lite trening tror jeg).

Hun har lyst til å begynne på ridning og speideren. Speider tror jeg absolutt kan være noe for henne, ridning er jeg litt mer skeptisk til (lenger kjøring, jeg + broren er allergisk + innbiller meg at det er dyrt).

Skal hun få slutte på både korps og volleyball? Jeg liker ikke sånn vingling, men mener jo heller ikke at en skal presse barna lenge (litt press mener jeg er riktig da...)

I tillegg til dette har hun kor (sammen med flere jenter i klassen, stort sett de samme som på volleyball) og sangundervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ridning er dyrt ja! Jeg ville ønsket at hun fortsatte med en aktivitet som var rettet mot det fysiske i tillegg til kor. Så her hadde speideren røket. Og jeg hadde ikke gitt for mange muligheter til valg. *Diktatormamma*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridning er dyrt ja! Jeg ville ønsket at hun fortsatte med en aktivitet som var rettet mot det fysiske i tillegg til kor. Så her hadde speideren røket. Og jeg hadde ikke gitt for mange muligheter til valg. *Diktatormamma*

Ja, jeg ser at hun har lagt på seg litt det siste halvåret ift høyden, og hun har absolutt behov for en eller annen form for trening. Men volleyball er ikke akkurat så voldsomt trening, når de er så små - da burde hun heller trent håndball eller svømming... men hun kjenner vel ingen som går på det, tror jeg.

Hmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes totalen har mye å si, både for henne og for familien totalt. Så det spiller en stor rolle om hun faktisk _skal_ begynne på speideren og hva det innebærer - går det an å kombinere med volleyball ett semester og avgjøre det da, eller blir det så mye at dere må velge nå?

Kor / ekstra sangtimer(?), speiding, volleyball og evt. ridning høres svært mye ut. Spesielt hvis flere ting har helgearrangement og / eller har flere samlinger pr. uke.

Hvorfor er hun lei av volleyballen, er det fordi hun er misfornøyd med noe konkret eller er det bare endringstrang / nysgjerrighet på andre ting? Hvis det er "kjedelig", men opplegget endres snart nå, f.eks. begynner med seriekamper, kan det jo være lurt å teste det en liten stund til, før hun evt. velger noe annet.

Det er ikke særlig gunstig for noen at aktivitetene befolkes av barn som helst ikke vil være der, samtidig er jeg negativ til at man slutter midt i sesongen.

Sjekk hvilke dager aktivitetene har øvelser / møter denne høsten og gå gjennom "totalbelastningen" med henne. Hvis det er uaktuelt med ridning fordi det er for langt, gjelder det vel for ting i samme avstand for søsknene også, så da gjør du det helt klart at det ikke blir noe av. Ikke gå med på noe som nesten sikkert blir et stressmoment. Husk at for hvert skoleår blir det ofte litt mer lekser også :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes totalen har mye å si, både for henne og for familien totalt. Så det spiller en stor rolle om hun faktisk _skal_ begynne på speideren og hva det innebærer - går det an å kombinere med volleyball ett semester og avgjøre det da, eller blir det så mye at dere må velge nå?

Kor / ekstra sangtimer(?), speiding, volleyball og evt. ridning høres svært mye ut. Spesielt hvis flere ting har helgearrangement og / eller har flere samlinger pr. uke.

Hvorfor er hun lei av volleyballen, er det fordi hun er misfornøyd med noe konkret eller er det bare endringstrang / nysgjerrighet på andre ting? Hvis det er "kjedelig", men opplegget endres snart nå, f.eks. begynner med seriekamper, kan det jo være lurt å teste det en liten stund til, før hun evt. velger noe annet.

Det er ikke særlig gunstig for noen at aktivitetene befolkes av barn som helst ikke vil være der, samtidig er jeg negativ til at man slutter midt i sesongen.

Sjekk hvilke dager aktivitetene har øvelser / møter denne høsten og gå gjennom "totalbelastningen" med henne. Hvis det er uaktuelt med ridning fordi det er for langt, gjelder det vel for ting i samme avstand for søsknene også, så da gjør du det helt klart at det ikke blir noe av. Ikke gå med på noe som nesten sikkert blir et stressmoment. Husk at for hvert skoleår blir det ofte litt mer lekser også :-(

Hun gikk på volleyballtreningen i dag, og det var visst gøy :-) Men jeg kan jo tenke meg at neste mandag er det det samme pipet om å slutte... Tror ikke de skal spille seriekamper - men hun synes jo det er gøy med turneringer, og var veldig stolt over at de hadde 1,5 times trening nå ift bare 1 time da de bare gikk i fjerde klasse ;-)

Ja - du har rett i at det ikke må bli bare stress.... Speideren, sanundervisning og kor og korps kan hun sykle til - det er bare volleyball og evt ridning hun må kjøres til. Men jeg tror ikke ejg orker å følge opp ridning...

Nå får hun starte opp med skolen, så får vi se litt hvordan timeplanen ser ut, og så tipper jeg at hun havner på volleyball, kor og kanskje speider og kanskje sangundervisning. Den sangen startet hun bare såvidt med i vår, og det likte hun veldig godt. Jeg er jo velidg glad i musikk, og synes det er trist at hun slutter i korpset - så da er det jo nest-best at hun synger.... At ikke musikkstilen i koret er min smak, er vel heller underordnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Korps og volleyball ut, kor og speider inn!

Men det handler om mine personlige preferanser da :)

Speider er en sunn aktivitet. De får frisk luft, samhold, lærer masse saker og det er generelt bra for unger tror jeg.

Om hun ikke liker å spille er det ikke noe poeng å tvinge henne til det, da kan hun heller kose seg med musikken gjennom koret. Jeg har sunget i kor i 10 og storkost meg, har flere jeg fortsatt har kontakt med derfra - men aldri likt korps eller instrumenter. Billa synger som sin far, og har derfor fått lov til å begynne i korpset som hun ville :P

Jeg ser du skriver noe om vekt og høyde, men tror du ikke det vil justere seg litt selv? Om det ikke gjør det, hva med å foreslå en alternativ idrett som ski, svømming eller noe annet som kan være moro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korps og volleyball ut, kor og speider inn!

Men det handler om mine personlige preferanser da :)

Speider er en sunn aktivitet. De får frisk luft, samhold, lærer masse saker og det er generelt bra for unger tror jeg.

Om hun ikke liker å spille er det ikke noe poeng å tvinge henne til det, da kan hun heller kose seg med musikken gjennom koret. Jeg har sunget i kor i 10 og storkost meg, har flere jeg fortsatt har kontakt med derfra - men aldri likt korps eller instrumenter. Billa synger som sin far, og har derfor fått lov til å begynne i korpset som hun ville :P

Jeg ser du skriver noe om vekt og høyde, men tror du ikke det vil justere seg litt selv? Om det ikke gjør det, hva med å foreslå en alternativ idrett som ski, svømming eller noe annet som kan være moro?

Det er så mye som er gøy å holde på med :-)

Selv holdt jeg på med dette da jeg var barn: piano, volleyball, kor. speider - og jeg ser jo at jeg påvirker mine barn i litt samme retning.

Jeg har også vært speiderleder, så jeg vet veldig godt at spederen er bra. Men jeg tenker at hun burde ha en idrett også å holde på med. Hun er ei enten-eller-jente. Enten sitter hun pal foran tv'en (og strikker gjerne) eller så sykler hun rundt, eller løper eller klatrer. Regner med at løpingen og klatringen forsvinner litt når hun blir tenåring, så derfor har jeg lyst at hun skla ha en idrett.

Hun hadde hatt godt av å bli flinkere til svømming, men ryktene sier at ventelistene på svømming er milelange.... Men jeg kunne jo undersøkt det litt da. Akkurat nå har vi imidlertid ingen hovedsvømmehall i byen, bare småhaller rundt fordi, og jeg tror kapasiteten er ganske sprengt.

Kor har jeg sunget i både som ungdom og voksen, og jeg elsker kormusikk - så det må hun gjerne holde på med. Det er vldig sosialt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje avgjørelsen kan utsettes en uke eller to, til hun har kommet skikkelig i gang med skolen og fått "snakket med venninnene sine"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje avgjørelsen kan utsettes en uke eller to, til hun har kommet skikkelig i gang med skolen og fått "snakket med venninnene sine"?

Ja, det tror jeg er lurt. Hun har ikke vært så mye med venninner i sommer, så det blir nok godt for henne med ny start på skoleåret nå i morgen - og så vil jentene sikkert prate om hva de skal være med på.

Regner med at volleyballinteressen tar seg opp igjen, hun gikk på treningen i går og syntes det var gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg er lurt. Hun har ikke vært så mye med venninner i sommer, så det blir nok godt for henne med ny start på skoleåret nå i morgen - og så vil jentene sikkert prate om hva de skal være med på.

Regner med at volleyballinteressen tar seg opp igjen, hun gikk på treningen i går og syntes det var gøy.

Nettopp :)

Det kan jo tenkes at hun fremdeles ønsker å slutte på volleyball, men i mine øyne kan det være kjekt å avvente til livet har normalisert seg litt etter ferien før man tar slike avgjørelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gikk på volleyballtreningen i dag, og det var visst gøy :-) Men jeg kan jo tenke meg at neste mandag er det det samme pipet om å slutte... Tror ikke de skal spille seriekamper - men hun synes jo det er gøy med turneringer, og var veldig stolt over at de hadde 1,5 times trening nå ift bare 1 time da de bare gikk i fjerde klasse ;-)

Ja - du har rett i at det ikke må bli bare stress.... Speideren, sanundervisning og kor og korps kan hun sykle til - det er bare volleyball og evt ridning hun må kjøres til. Men jeg tror ikke ejg orker å følge opp ridning...

Nå får hun starte opp med skolen, så får vi se litt hvordan timeplanen ser ut, og så tipper jeg at hun havner på volleyball, kor og kanskje speider og kanskje sangundervisning. Den sangen startet hun bare såvidt med i vår, og det likte hun veldig godt. Jeg er jo velidg glad i musikk, og synes det er trist at hun slutter i korpset - så da er det jo nest-best at hun synger.... At ikke musikkstilen i koret er min smak, er vel heller underordnet....

Mine musikkhobbyer er heller ikke videreført til ungene, dessverre. Men jeg vet godt at det ikke er noe gøy å drive med noe man helst vil slippe. Dessuten er det liten vits i å f.eks. spille et instrument dersom man blir kvalm bare ved tanken på å ta det fram hjemme for å øve.

I den alderen er venninnene viktige, så ikke bestem noe drastisk før hverdagskabalen med timeplan, treningsdager osv. er fastlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Kan jeg spørre hvordan dere har fått til sangundervisning? Privat eller gjennom kulturskole? Her er det kjempevanskelig å få plass gjennom kulturskolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvordan dere har fått til sangundervisning? Privat eller gjennom kulturskole? Her er det kjempevanskelig å få plass gjennom kulturskolen...

Ja, det er lange ventelister gjennom den kommunale kulturskolen. I vinter ble det startet opp en privat musikkskole her vi bor, og der fikk hun plass. Koster mye da, tror det var 185 kr pr gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...