Gå til innhold

bibpolar- tilbakevendende dersjoner? NHD

Anbefalte innlegg

ink1365380698
Skrevet

Kan man være bipolar II og kun ha tilbakevenende depresjoner (uten hypomani) for plutselig å få en hypoman periode etter noen år med god hjelp av zoloft for depresjonene. Spør for min venn-- som enten hadde en skikkelig midtlivskrise eller hypoman periode i fjor. Har hengt her inne på DOL i mange år, men ikke lest om bipolaritet da det ikke har angått meg før, derfor vet jeg så lite om det...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mange får korrekt diagnosen tilbakevendende depresjon nettopp fordi de ikke har hatt noen hypomani/mani.

Når denne kommer, skifter diagnosen til BP1 (mani) eller BP2 (hypomani). Om oppoversvingingen kan har kommet etter bruk av AD, skal diagnosen være BP3b.

ink1365380698
Skrevet

Mange får korrekt diagnosen tilbakevendende depresjon nettopp fordi de ikke har hatt noen hypomani/mani.

Når denne kommer, skifter diagnosen til BP1 (mani) eller BP2 (hypomani). Om oppoversvingingen kan har kommet etter bruk av AD, skal diagnosen være BP3b.

Denne oppsvingen kom da han gikk på 50 mg zoloft og fortsatte etter han sluttet med medisinen. 3mnd før og 5 mnd etter. Kan en hypoman periode være så lang``??

Skrevet

Denne oppsvingen kom da han gikk på 50 mg zoloft og fortsatte etter han sluttet med medisinen. 3mnd før og 5 mnd etter. Kan en hypoman periode være så lang``??

Nå er du på et detaljeringsnivå der jeg synes resten av diagnostikken skal foregå i RL.

ink1365380698
Skrevet

Nå er du på et detaljeringsnivå der jeg synes resten av diagnostikken skal foregå i RL.

OK- Takk for svarene uansett. Det har vært til stor hjelp . Kanskje andre som har opplevd hypomani kan svare meg. Om hvor lenge en slik periode kan vare?

Skrevet

OK- Takk for svarene uansett. Det har vært til stor hjelp . Kanskje andre som har opplevd hypomani kan svare meg. Om hvor lenge en slik periode kan vare?

En hypomani kan vare i mange måneder.

Poenget mitt var at på et eller annet tidspunkt må en slutte med "hjemmediagnostikk" og søke en spesialist.

ink1365380698
Skrevet

En hypomani kan vare i mange måneder.

Poenget mitt var at på et eller annet tidspunkt må en slutte med "hjemmediagnostikk" og søke en spesialist.

Den er grei. Takker for alle svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...