Gå til innhold

På vei til å bli utbrent?

Anbefalte innlegg

Gjest Onkel B
Skrevet

Hei du, jeg lurer på en ting. Har vært hos legen og fått påvisst en lett depresjon, han lurte på om jeg ville ha medisiner men jeg sa nei. Men tilbake til det jeg lurte på, jeg jobber i en barnehage som er kvinnedominant. Til tider føler jeg meg ubrukelig da det er det er vanskelige samarbeidsforhold og de kommenterer alt i negativt fortegn.. Mulig det er jeg som tar meg fort nær av ting også men.. I det siste har jeg begynt å ta igjen, men føler ikke det hjelper noe.. Hjemme er det stadige bekymringer rundt økonomien, min kone har ikke jobb og sliter med å finne seg jobb,, noe som kverner rundt i hodet hele tiden, i tillegg har vi en liten datter som bekymrer meg for at hun ikke har det bra i og med de økonomiske sidene er dårlige.. Jeg selv har som sagt fast jobb og inntekt. I tillegg velger jeg å være hjemme istedet for å være med venner, tvinger meg selv på jobb og er generelt sliten, sover mye og har ikke ork til å følge med på favorittidretten min fotball en gang.. Burde jeg gå til fastlegen og ta opp dette? Er det tegn på at ting ikke er som de skulle vært? Håper på svar! :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har klassiske tegn på depresjon. Det virker ikke som utbrenthet.

Gjest like greier
Skrevet

Du har klassiske tegn på depresjon. Det virker ikke som utbrenthet.

hva er egentlig forskjellen?

Skrevet

hva er egentlig forskjellen?

Utbrenthet har bla selektiv anhedoni. Dvs en har fortsatt glede av andre saker som vanligvis gleder en som partneren, fotballkamp, en god bok, en fjelltur osv. All ulysten er knyttet til arbeidet.

Gjest like greier
Skrevet

Utbrenthet har bla selektiv anhedoni. Dvs en har fortsatt glede av andre saker som vanligvis gleder en som partneren, fotballkamp, en god bok, en fjelltur osv. All ulysten er knyttet til arbeidet.

Må denne ulysten være knyttet til kun arbeid og ikke andre spesielle områder som ekteskap f.eks?

Gjest segunda
Skrevet

Hva med "burn-out", er det samme som utbrenthe`?

Skrevet

Må denne ulysten være knyttet til kun arbeid og ikke andre spesielle områder som ekteskap f.eks?

Utbrenthet som sykdom er per def yrkes/arbeidsrelatert i sin egentlige betydning. Begrepet misbrukes dog i andre sammenhenger.

Skrevet

Utbrenthet som sykdom er per def yrkes/arbeidsrelatert i sin egentlige betydning. Begrepet misbrukes dog i andre sammenhenger.

Så om man sliter seg ved å jobbe på et avlastningshjem for multihandicapede barn, er man utbrent?

Men om man sliter seg ut ved å ta omsorg for sitt multihandicapede barn i eget hjem, er man deprimert?

mvh

ink1365380698
Skrevet

En ting jeg alltid har lurt på.? Hva er behandlingen for utbrenthet???

Skrevet

Så om man sliter seg ved å jobbe på et avlastningshjem for multihandicapede barn, er man utbrent?

Men om man sliter seg ut ved å ta omsorg for sitt multihandicapede barn i eget hjem, er man deprimert?

mvh

Nei, det er ikke slik. Men utbrenthet er knyttet til arbeid med mennesker. Det er kyttet til arbeid, men ikke til om en får lønn (i form av penger) eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...