Gå til innhold

Barns selvbestemmelse

Gjest dol-foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest dol-foreldre

Hei, jeg lurer på hvilke ting ditt barn får/fikk bestemme over (seg selv) ved 6-års alder? 9-års alder? 12 års alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har barn på 7, 10 og 12 år.

De bestemmer stort sett hva de skal ha på seg av klær og sko - men jeg sier fra hvis de velger pentøy når de skal være ute eller herje mye.

De bestemmer hva de skal ha på nista.

De bestemmer i hovedsak hva de vil gå på av fritidsaktiviteter, men her er vi med på å forme dem og påvirke dem, og også presse dem litt når de trenger det.

Synes vel egentlig ikke det er så veldig forskjell på det de bestemmer selv. De har ulik leggetid, men det er vi foreldre som sier de skal legge seg - de vil nesten aldri legge seg selv.

Jeg synes dette var vanskelig å svare på - spør heller om konkrete ting, så skal jeg svare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 9-åring og en 12-åring.

De bestemmer selv hva de skal ha på seg av klær (jeg korrigerer hvis det ikke er fornuftig i forhold til vær og temperatur)

De bestemmer selv hva de skal ha på nista

De bestemmer selv i hvilken rekkefølge de skal gjøre lekser, og til en viss grad når på dagen det gjøres (mest 12-åringen)

de bestemmer selv hvilke venner de vil leke med.

De bestemmer selv hva de vil lese på senga.

-det er litt vanskelig å svare, for det er en veldig glidende overgang mellom "bestemme helt selv" via "bestemme selv med litt veiledning" til "mamma bestemmer alt" Det er vel igrunnen det hele barndommen dreier seg om? Å klare å ta gode selvstendige valg? Så må de styres, dikteres og veiledes dit i løpet av de 18 åra eller så vi har dem boende hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, vanskelig å svare på. Det vil jo varierer mye. Mine (6, 10 og 11) bestemmer selv hva de har på seg av klær (evt. med litt veiledning i forhold til temperatur). De velger selv om de har på seg votter på vinteren.

De velger selv matpakke (dvs. minsten starter med matpakke nå, men får selvsagt bestemme endel selv der han også).

Synes det hadde vært lettere å svare på spørsmålet om du kunne komme med konkrete eksempler på hva du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dol-foreldre

Det er vel omtrent slik hos oss også.

To konkrete spørsmål:

Når må barna legge seg (hverdager/helg) i de ulike aldre?

Hvilke oppgaver har de i hjemmet?

Fra når fikk de (eventuelt) lommepenger, hvor mye, og er dette knyttet til noe ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel omtrent slik hos oss også.

To konkrete spørsmål:

Når må barna legge seg (hverdager/helg) i de ulike aldre?

Hvilke oppgaver har de i hjemmet?

Fra når fikk de (eventuelt) lommepenger, hvor mye, og er dette knyttet til noe ansvar?

''Når må barna legge seg (hverdager/helg) i de ulike aldre? ''

7-åringen legger seg som regel ca 20.30 når hun skal på skolen, står opp ca 07.15. Det hender at klokka blir 21 før hun er i seng, men det er litt seint.

10-åringen skal legge seg 21, men det hender klokka blir 21.30. Hun står opp ca 7.

12-åringen legger seg vel som regel ca 2145. han står opp 7.

I helgene legger de seg seinere - hun minste er som regel trøtt i 21-22 tida, de to eldste legger seg vel vanligvis mellom 22.30 og 23.

''Hvilke oppgaver har de i hjemmet? ''

Vi har hatt diverse projekter med avkryssing for oppgaver og penger for hver oppgave de utførte, men har det ikke nå. De har ingen faste oppgaver, men jeg ber dem ofte om å henge opp tøy, ta inn tøy fra snora, ta ut og inn oppvaskmaskinen, dekke på bordet, lage middag (han eldste), handle småting på butikken, brette tøy, legge på plass tøy. Rydde rommet sitt + fellesrom tar vi i helgene - de er flinkest til å rydde fellesrom. De støvsuger en sjelden gang, vasker vel aldri golv eller bad, tror jeg.

''Fra når fikk de (eventuelt) lommepenger, hvor mye, og er dette knyttet til noe ansvar?''

De har ikke hatt lommepenger, men jeg ser at de to eldste nå har behov for det, og jeg har tenkt å begynne med det nå i høst. Tenkte 50 kr pr uka for han eldste, 35 for 10-åringen og 25 for hun minste kanskje? Da kommer vi til å si at de må hjelpe til, slik de (ofte/innimellom) gjør nå. Dersom vi trenger hjelp til noe større, kan de kanskje få noe ekstra. De får også litt penger utenom hvos de skal på kino, fotballkamp, i Dyreparken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...