Gå til innhold

Lamictal og alkohol - NHD og andre

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret tenåringsmamma
Skrevet

Hei!

Hjemme hos oss har vi en 18-åring som har hatt noen vanskelig år. Har omsider fått diagnosen BP2, og er satt på Lamictal. Selv om h'n ikke er oppe i full dose, ser det ut til å ha effekt. Veldig fornøyd med det siden ssri ikke har hatt effekt.

Både h'n og vi i familien vet at alkohol og Lamictal ikke bør kombineres. Men jeg tror det er en utopi og tro at h'n kommer til å holde seg helt borte fra det. H'n begynte ikke å nyte alkohol før for et år siden, men jeg ser jo at det er en viktig del av det sosiale livet til ungdommene. Desverre.

Så mitt spørsmål er:

På hvilken måte virker Lamictal inn på alkoholrusen?

Bør man la være å ta medisin den dagen man ev. skal på fest?

Hvor mye er det forsvarøig å drikke? (Har anbefalt h'n max 2 enheter, men vanskelg å selge til en 18-åring...)

Er det noen av dere som bruker L som har gjort dere noen erfaringer dere vil dele?

Kanskje jeg er en for bekymret mamma....men jeg er selvfølgelig redd for farlige episoder og et potensielt misbruk...

På forhånd tusen takk for svar.

Skrevet

Hei! Jeg bruker en lav dose Lamictal, og blir fortere uvel av alkohol. Det "positive" er at lysten på alkohol har også blitt nedsatt med Lamictal. Det betyr sparte penger og mindre "dagen derpå".

Dette fikk jeg forøvrig opp ved et søk på "lamictal og alkohol" på interaksjoner.no: Z0ET

Alcoholic beverages - N03 ANTIEPILEPTICS

"Økt risiko for sedasjon, fremfor alt i kombinasjon med sederende antiepileptika. Større mengder etanol reduserer krampeterskelen."

Ville da tro at det ikke er særlig lurt å drikke mer enn små mengder alkohol når man står på Lamictal.

Gjest Gått greit
Skrevet

Hei,

Jeg skjønner bekymringen, og det er vel også slik at man generelt skal passe litt på kombinasjonen psykofarmaka og alkohol. Når det er sagt så må jeg si at jeg aldri har opplevd noen problemer med inntak av alkohol sammen med Lamictal (250 mg). Jeg har fint inntatt mer en to enheter uten å merke noe utover det jeg merket før jeg begynte med Lamictal.

Dette er ikke ment som en oppfordring til å drikke, mer som en beroligelse om at faremomentene kanskje hauses litt opp.

Gjest skal ikke det
Skrevet

Jeg anbefaler at h*n prøver èn alkoholenhet først - sånn at h*n kan se hvordan virkning/bivirkning det blir.

Selv om kanskje h*n har en venn eller noe som ikke merker noe forskjell, må en huske på at vi er forskjeliige og reagerer forskjellige på dette.

Håper dere finner ut av det - Jeg anbefaler IKKE styrtdrikking da :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kopierer inn et innlegg jeg har brukt mange ganger før:

Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol.

I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser.

Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst tre uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk.

For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer.

Effekten av en bestemt mengde alkohol være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner.

ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex !

Jeg vil henge på et råd som en sjelden ser nevnt, men som jeg mener er svært viktig: Drikk bare når du er i godt humør og ønsker å forsterke denne gode opplevelsen. Drikk aldri for å glemme eller for å fortrenge vonde følelser.

Gjest Bekymret tenåringsmamma
Skrevet

Jeg kopierer inn et innlegg jeg har brukt mange ganger før:

Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol.

I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser.

Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst tre uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk.

For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer.

Effekten av en bestemt mengde alkohol være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner.

ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex !

Jeg vil henge på et råd som en sjelden ser nevnt, men som jeg mener er svært viktig: Drikk bare når du er i godt humør og ønsker å forsterke denne gode opplevelsen. Drikk aldri for å glemme eller for å fortrenge vonde følelser.

Takk. Det høres fornuftig og realistisk ut :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...