Gå til innhold

Leksehjelp

jubalong70

Anbefalte innlegg

Det var vel i fjor det ble innført leksehjelp for 1-4 klasse. Men, er det ikke litt bakvent dette da? De aller, aller fleste foreldre har vel lite problemer med å hjelpe de yngste elevene med leksene. Når de kommer høyere opp i klassene kan vel noen og enhver slite med husken?

Hva med å innføre leksehjelp for 5-7. eller fra 8-10. klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil nesten tro at det største behovet kommer i 8-10 klasse - da er det nok mange av foreldrene som kommer til kort med leksehjelp.

Enig i at leksehjelp til 1-4 klasse ikke akkurat er noe de fleste har behov for.

Egentlig synes jeg ikke barna skal ha lekser - heller ha lenger skoledager. Så kan de benytte fritiden til lek og fritidsaktiviteter.

Men det er min mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midterste barnet vårt gikk i 4. i fjor, og for henne var det ok med leksehjelp, fordi hun da fikk gjort unna skriftlige lekser med en gang, så kunne hun ta leselekser og evt litt vanskleige matteting sammen med oss etter fritidsaktiviteter. Hun gikk på leksehjelp to dager i uka.

Førsteklassingen vår i fjor hadde ikke tilbud om leksehjelp.

Jeg har rett og slett ikke fått med meg hvordan det blir i år (når vi da har barn i 2., 5. og 7.), har ikke meldt dem på noe....

For oss er tidsapspektet minimumsfaktoren. Ungene er som regel feridge på skolen 13.30-14, og vi kommer hjem ca 16.30. Da er det full fart med middag og aktiviteter, ov vi får ikke hjulpet dem før om kvelden. Og de er ikke s disiplinerte at de alltid gjør lekser med en gang de kommer fra skolen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nesten tro at det største behovet kommer i 8-10 klasse - da er det nok mange av foreldrene som kommer til kort med leksehjelp.

Enig i at leksehjelp til 1-4 klasse ikke akkurat er noe de fleste har behov for.

Egentlig synes jeg ikke barna skal ha lekser - heller ha lenger skoledager. Så kan de benytte fritiden til lek og fritidsaktiviteter.

Men det er min mening da :)

Jeg er litt enig med deg. De fleste småbarn er jo på SFO og har tilnærmet heldagsskole likevel.

Samtidig synes jeg det er noe lurt ved det å legge opp til at ungene skal arbeide selvstendig med lekser/skoleoppgaver. Etterhvert som de kommer i videregående eller begynner å studere, er jo selvstudium viktig. Og det å lære seg til å arbeide selvstendig nesten alfa og omega for å lykkes som student.

Vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midterste barnet vårt gikk i 4. i fjor, og for henne var det ok med leksehjelp, fordi hun da fikk gjort unna skriftlige lekser med en gang, så kunne hun ta leselekser og evt litt vanskleige matteting sammen med oss etter fritidsaktiviteter. Hun gikk på leksehjelp to dager i uka.

Førsteklassingen vår i fjor hadde ikke tilbud om leksehjelp.

Jeg har rett og slett ikke fått med meg hvordan det blir i år (når vi da har barn i 2., 5. og 7.), har ikke meldt dem på noe....

For oss er tidsapspektet minimumsfaktoren. Ungene er som regel feridge på skolen 13.30-14, og vi kommer hjem ca 16.30. Da er det full fart med middag og aktiviteter, ov vi får ikke hjulpet dem før om kvelden. Og de er ikke s disiplinerte at de alltid gjør lekser med en gang de kommer fra skolen....

Mine starter nå i 1., 5. og 7. klasse.

De to eldste har alltidg startet med leksene rett etter middagen. Noen ganger har de også gjort leksene om de har vært på besøk hos venner rett etter skolen. Så for oss har det aldri vært noe tema å benytte leksehjelp.

Jeg ser heller ikke for meg at minstemann kommer til å benytte seg av det.

Men, jeg ser jo at det kan være nyttig for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg, men det visst tydlig at mange trenger det???

Synes nesten de ikke har lekser, og at det stort sett er repitisjoner.

Ja, er det så mange som benytter det da? Ved skolen vår er det nesten ingen, men det er jo lovpålagt å ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det så mange som benytter det da? Ved skolen vår er det nesten ingen, men det er jo lovpålagt å ha det...

Tror det var ca 1/3 av fjerdeklassingene som hadde det på vår skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempepopulært på vår skole, særlig for familier med flere barn. De aller fleste går på SFO uansett, og de får veldig lange dager hvis både middag, lekser og fritidsaktiviteter skal gjennomføres etter kl 17. Jeg hadde først ikke meldt på min 2. klassing i fjor, men han meldte seg på selv (avtalte med læreren), og var kjempefornøyd med å slippe å gjøre lekser hjemme den ukedagen :-)

Jeg vet ikke hvorfor det bare er innført for de yngste elevene, men de måtte vel begynne et sted. Jeg kan se at det kan være et behov for mange eldre elever også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette har mye med tidsrammene å gjøre. Det er jo de samme trinnene som skal ha SFO-tilbud, og det er mye enklere å tilby diverse innhold i den tiden, enn å innføre noe på ettermiddags- eller kveldstid for de eldste.

Dessuten er nok ikke hovedtanken at de skal hjelpe / avlaste foreldre som kanskje ikke husker hele skolepensum. Det er nok heller et forsøk på å unngå at de elevene som nesten ikke får noen oppfølging hjemme i det hele tatt, faller av allerede i småskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg har tenkt de samme tankene. Jeg har aldri stått fast når jeg har hjulpet barna med lekser mens de gikk på barnetrinnet, men matteleksene det året tenåringen gikk i 10. klasse derimot...

Jeg tror det er flere årsaker til dette. De minste går ofte på SFO, og er derfor på skolen allikevel i det aktuelle tidsrommet. Det er viktig at de minste får oppfølging i forhold til å lære å lese, og leksehjelp var vel ment å skulle treffe de som ikke får noen som helst oppfølging hjemme. Og klart, selv om det er faglig enkelt å sitte å høre på en 6-7-8-åring som sitter og stotrer seg gjennom leseleksa, så er det likevel viktig.

Jeg hørte noe om at de vurderte å gjøre leksehjelpen obligatorisk fordi den ikke "traff" alle den var ment å skulle hjelpe, men jeg håper det drøyer et par år til. Så mitt yngste barn slipper. Her hos oss er det dessuten en logistikk-greie. Leksehjelpen er etter skoletid, og elevene får ikke skyss hjem etterpå. De må derfor hentes av foreldrene. Hvis leksehjelpen skal bli obligatorisk må det settes opp skyss der også. Dessuten liker jeg å sitte med ungene når de gjør lekser.

Jeg får innsyn i hva de driver med på skolen. Jeg lærer litt om hva de gjør i de forskjellige fagene. Dessuten tror jeg det er lurt å venne seg til å gjøre lekser hjemme, både for ungene og oss voksne, så vi ikke får totalsjokk når de starter i 5. klasse.

Dette innlegget sporet visst litt av, beklager det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...