Gå til innhold

10 åring på 11 års grense

Gjest 1 gang på kino alene

Anbefalte innlegg

Det blir veldig teoretisk. Skolen er også opptatt av å holde aldersgrenser, slik at vi ikke har måtte vurdere dette.

Mulig jeg hadde kommet til å gi etter, men da hadde jeg sagt klart i fra at jeg ikke likte at skolen ikke overholdt aldersgrenser på filmer.

Altså elevene i klassen, eller en annen gruppe barnet er en del av, finner helt av seg selv ut at de vil dra på kino utenom skoletiden og se en bestemt film, slik venner kan finne på å gjøre.

Hvor prinsippfast skal man da være i forhold til at en regel er en regel?

Kan det være at ikke alle regler er viktigere og følge i minste detalj etter prinsippet "en regel er en regel"?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså elevene i klassen, eller en annen gruppe barnet er en del av, finner helt av seg selv ut at de vil dra på kino utenom skoletiden og se en bestemt film, slik venner kan finne på å gjøre.

Hvor prinsippfast skal man da være i forhold til at en regel er en regel?

Kan det være at ikke alle regler er viktigere og følge i minste detalj etter prinsippet "en regel er en regel"?

mvh

Guttene i klassen (12 år, muligens at noen av dem ikke var fylt 12 år) dro på kino i sommer og så Harry Potter filmen, med 11-års grense. Sønnen min syntes det hadde vært gøy, men den hadde vært nifs og veldig spennende.

Dattera mi på 10 hadde absolutt ikke fått lov til å se den, selv om venninnene hennes hadde bestemt seg for å gå på kino og se den. Helt klart. Jeg tror nesten sikkert at jeg vil komme til å si nei neste vår også dersom hun ønsker å gå på en 11 års film før hun er 11 år.

Da sønnen min var litt før 11 år, skulle han se en Narniafilm hos en kamerat i en bursdag. Han var litt usikker på dette selv, men hadde veldig lyst til å gå. Det ble til at jeg leide filmen først og så så vi den sammen jeg og han. Etterpå så han den sammen med kameratene.

http://www.fom.no/nyheter/ok-for-6-7-aringer-a-se-harry-potter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke latt noen av mine dra på kino uten voksne som 10-åringer. For det første kunne de risikere forsmedelsen ved å bli nekta i døra, for det andre hadde det sikkert ikke vært noe problem for ungegjengen at en voksen var med på slep. Jeg kunne vel funnet på å si at "jeg blir med jeg, så er jeg sikker på at du får komme inn siden det er 11-årsgrense"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene i klassen (12 år, muligens at noen av dem ikke var fylt 12 år) dro på kino i sommer og så Harry Potter filmen, med 11-års grense. Sønnen min syntes det hadde vært gøy, men den hadde vært nifs og veldig spennende.

Dattera mi på 10 hadde absolutt ikke fått lov til å se den, selv om venninnene hennes hadde bestemt seg for å gå på kino og se den. Helt klart. Jeg tror nesten sikkert at jeg vil komme til å si nei neste vår også dersom hun ønsker å gå på en 11 års film før hun er 11 år.

Da sønnen min var litt før 11 år, skulle han se en Narniafilm hos en kamerat i en bursdag. Han var litt usikker på dette selv, men hadde veldig lyst til å gå. Det ble til at jeg leide filmen først og så så vi den sammen jeg og han. Etterpå så han den sammen med kameratene.

http://www.fom.no/nyheter/ok-for-6-7-aringer-a-se-harry-potter

Mitt spørsmål er på generelt grunnlag.

Er det å følge en regel om aldersgrense så viktig i seg selv at den trumfer alt annet, deriblant at barnet risikerer å bli den eneste som ikke får sett en film som er OK for barnet å se pga at barnet er noen mndr fra å fylle 11.

Altså regellydighet kontra å tillate seg å være litt pragmatisk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Ingen sjekker og ingen ser forskjell på en som er ti og en som er elleve. Min på 16 har gått på kino med 15 år alene i to år alt.

''og ingen ser forskjell på en som er ti og en som er elleve. ''

Jeg ser ikke bort fra at det finnes dem som ser så unge ut at de blir tatt for å være under 11 selv om de endog har fylt 12...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter så mange år, har du inntrykk av at jeg pleier å predike millimeter-rettferdighet eller hellig prinsippfasthet?

Det jeg mente var at hvis det først skal være en egen, lavere aldersgrense for barn som kommer i følge med voksne, så skal man vel i utgangspunktet ikke komme inn hvis man både a) kommer alene uten voksen og B) innrømmer at man er under grensen som gjelder barn som kommer alene? Da kan jo like gjerne hele "unntaksregelen" fjernes?

Jeg har ingen problemer med å tenke meg situasjoner der reglene burde vært annerledes. Men jeg tror det skal mye til at en kontrollør begynner å spørre hver enkelt i en samlet flokk som stort sett ser ut som 11-åringer. Men HVIS det skjer, bør alle i det minste være smarte nok til å påstå at de har fylt 11, sånn for sikkerhets skyld.

''Men jeg tror det skal mye til at en kontrollør begynner å spørre hver enkelt i en samlet flokk som stort sett ser ut som 11-åringer. Men HVIS det skjer, bør alle i det minste være smarte nok til å påstå at de har fylt 11, sånn for sikkerhets skyld.''

Jeg husker jeg skulle gå på kino med et par venninner kort tid etter min 12-årsdag for å se en film som da hadde 12-årsgrense, slik som det jo var den gang. Det var ca en måneds aldersforskjell mellom oss, fra eldste til yngste, og jeg var den eneste som hadde fylt 12.

Jeg husker at vi var og snakket med kinosjefen og at venninne mine spurte så pent de bare kunne om de ikke kunne få lov å se filmen selv om de ennå ikke hadde fylt 12 ;-) Husker at han smilte lurt og liksom "nølte" før han sa ja, til stor glede for de to venninene :-) Jeg selv var veldig kul fordi jeg jo ikke hadde det samme "problemet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...