Gå til innhold

Når ta serumsprøve?

Anbefalte innlegg

Gjest Pumpernickellen
Skrevet

jeg går på lamictal, er i opptrappingsfase og skal ta serumsprøve. Hadde tenkt å gjøre det neste uke, men glemte å ta lamictal i dag tidlig. Er oppe i 200 mg og har vært det i 3 uker, delt på kveldsdose og morgendose.

Gjør det at jeg glemte lamictal i dag at jeg bør utsette serumsprøven?

Hvilke verdier er ønskelige?

Jeg merker at jeg går inn i en depresjon nå, er det noe jeg kan gjøre?

Redd for å bli syk igjen. Føler at alt er veldig langt unna og har mest lyst til å gråte selvom jeg er sammen med venner eller gjør noe jeg egentlig liker. Føler meg som en falsk utgave av megselv.

Vil bli veldig glad for svar ang serumsprøven. Fastlegen kan ikke noe om medisinen og har bedt meg bestemme selv når jeg vil ta serumsprøve.

Skrevet

Man sier vel at man skal ha vært i "steady state" i en uke før man tar serumnivå. Jeg tror ikke en eneste glemt dose for flere dager siden burde innvirke for mye, i alle fall gjør det ikke det for meg.

I og med at du føler depresjonssymptomer tenker jeg at du uansett bør få tatt den blodprøven for om ikke annet å få en pekepinn på hvor du ligger. Det naturlige ville nok være å øke dosen eller vurdere om det trengs ytterligere medikamenter. Referanseområdet for psykiske lidelser mener jeg er 15-30.

Snakker ut i fra egen erfaring/behandling og informasjon jeg har fått.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan ta prøve som planlagt.

Nerdas svar er helt korrekt.

Gjest pointless
Skrevet

Man sier vel at man skal ha vært i "steady state" i en uke før man tar serumnivå. Jeg tror ikke en eneste glemt dose for flere dager siden burde innvirke for mye, i alle fall gjør det ikke det for meg.

I og med at du føler depresjonssymptomer tenker jeg at du uansett bør få tatt den blodprøven for om ikke annet å få en pekepinn på hvor du ligger. Det naturlige ville nok være å øke dosen eller vurdere om det trengs ytterligere medikamenter. Referanseområdet for psykiske lidelser mener jeg er 15-30.

Snakker ut i fra egen erfaring/behandling og informasjon jeg har fått.

Så hvis en er utenfor dette referanseområdet så har en altså ikke en psykisk lidelse?

Har aldri skjønt meg på dette med serumsprøver.

Gjest Pumpernikkell
Skrevet

Så hvis en er utenfor dette referanseområdet så har en altså ikke en psykisk lidelse?

Har aldri skjønt meg på dette med serumsprøver.

Serumsprøver er en måte å sjekke om du tar riktig dose medisin. Om tallet er under anbefalt nivå økes dosen. Det har ingenting med diagnose å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...