Gjest forskjellen på piercing i ørene og andre steder Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Trodde det var 18-årsgrense? Her lager de ikke piercing på barn uansett. Ikke om foreldrene er med og ber om det heller. Du skriver at det ikke er lov å ta piercing på barn under 18 år, mener du at det ikke er lov å ta piercing / hull i ørene heller? Medisinsk er det vel ikke så stor forskjell på piercing i ørene og piercing i øyebryn eller nese eller navle. Sosialt og kulturelt er det stor forskjell - men det skal ikke lovreguleres, men bør være nettopp foreldrene som bestemmer. Jeg er enig i at det bude vært forbudt med å sette navlepiercing på et barn. Bor man i india vil en liten sten i nesen på en ettårgammel jente være helt naturlig. For en generasjon siden var det veldig vanlig at babyer fikk hull i ørene her i Norge også, nå har det blitt lite sosialt akseptert i mange kretser, men vanlig de fleste steder at mange jenter får det rundt skolestart eller i løpet av barneskolealsder. Piercing i navlen er vel blitt svært lite moderne igjen, etter at det var stort på begynnelsen av 90-tallet. Nå blir det de fleste steder sett på som litt harry, noe de som var unge for 20 år siden kanskje fortsatt har beholdt, og ikke er likke lekkert lenger.. I motsetning til hull i ørene, som har vært og er vanlig på barn og unge, er piercing andre steder på kroppen, og særlig der de er skjult av klær hele høst- og vintersesongen, litt mer seksualisert. For å vise en navlepiercing må man enten kle av seg eller bruke korte topper og bar mage, en mote som ikke er så hot lenger, og alltid har sett dumt og vulgært ut på skolebarn. En forelder som gir barnet sitt å 12 en navlepiecing, virker umoden og vulgær, og har ikke gjort jobben sin med å bremse opp fo r slike øsnker, men heller lagt til rette for dem,. Jeg hadde blitt rasende om det var mitt barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Dette er helt klart noe foreldrene bør diskutere seg i mellom. Lukter litt at far (?) prøver å gjøre seg kul/polulær med å si ja til piercing. Synes uansett at en 12-åring er for ung til å få piercing i navlen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 ''Men det er langt fra opplagt at OP er mor, og at det er den andre som har gjort det.'' Men hos oss hadde det vært far som hadde gjort det i tilfelle og det var derfor jeg skrev det som jeg gjorde. ) Hei Lillemus - det var nok litt tilfeldig hvor mitt innlegg havnet! Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Du skriver at det ikke er lov å ta piercing på barn under 18 år, mener du at det ikke er lov å ta piercing / hull i ørene heller? Medisinsk er det vel ikke så stor forskjell på piercing i ørene og piercing i øyebryn eller nese eller navle. Sosialt og kulturelt er det stor forskjell - men det skal ikke lovreguleres, men bør være nettopp foreldrene som bestemmer. Jeg er enig i at det bude vært forbudt med å sette navlepiercing på et barn. Bor man i india vil en liten sten i nesen på en ettårgammel jente være helt naturlig. For en generasjon siden var det veldig vanlig at babyer fikk hull i ørene her i Norge også, nå har det blitt lite sosialt akseptert i mange kretser, men vanlig de fleste steder at mange jenter får det rundt skolestart eller i løpet av barneskolealsder. Piercing i navlen er vel blitt svært lite moderne igjen, etter at det var stort på begynnelsen av 90-tallet. Nå blir det de fleste steder sett på som litt harry, noe de som var unge for 20 år siden kanskje fortsatt har beholdt, og ikke er likke lekkert lenger.. I motsetning til hull i ørene, som har vært og er vanlig på barn og unge, er piercing andre steder på kroppen, og særlig der de er skjult av klær hele høst- og vintersesongen, litt mer seksualisert. For å vise en navlepiercing må man enten kle av seg eller bruke korte topper og bar mage, en mote som ikke er så hot lenger, og alltid har sett dumt og vulgært ut på skolebarn. En forelder som gir barnet sitt å 12 en navlepiecing, virker umoden og vulgær, og har ikke gjort jobben sin med å bremse opp fo r slike øsnker, men heller lagt til rette for dem,. Jeg hadde blitt rasende om det var mitt barn. Jeg skriver ikke at det ikke kan være lov, men jeg trodde det var 18-årsgrense. Det har de nemlig her jeg bor, både på piercing og tatovering. Man får et svært skjema som må fylles ut før man i det hele tatt slipper inn. Antar det er for å sikre seg mot klager og illsinte foreldre. Frisøren her lager selvfølgelig hull i ørene hvis foreldre/barn ønsker det (men en av foreldrene må være til stede når det blir gjort). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Hei Lillemus - det var nok litt tilfeldig hvor mitt innlegg havnet! Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av det... Innlegget ditt havner under det innlegget du står i når du trykker "Svar på innlegg". ) Altså lønner det seg å stå i hovedinnlegget om man skal svare til trådstarter, slik at vedkommende også får opp innlegget på sin "Svar til meg"-liste. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Du skriver at det ikke er lov å ta piercing på barn under 18 år, mener du at det ikke er lov å ta piercing / hull i ørene heller? Medisinsk er det vel ikke så stor forskjell på piercing i ørene og piercing i øyebryn eller nese eller navle. Sosialt og kulturelt er det stor forskjell - men det skal ikke lovreguleres, men bør være nettopp foreldrene som bestemmer. Jeg er enig i at det bude vært forbudt med å sette navlepiercing på et barn. Bor man i india vil en liten sten i nesen på en ettårgammel jente være helt naturlig. For en generasjon siden var det veldig vanlig at babyer fikk hull i ørene her i Norge også, nå har det blitt lite sosialt akseptert i mange kretser, men vanlig de fleste steder at mange jenter får det rundt skolestart eller i løpet av barneskolealsder. Piercing i navlen er vel blitt svært lite moderne igjen, etter at det var stort på begynnelsen av 90-tallet. Nå blir det de fleste steder sett på som litt harry, noe de som var unge for 20 år siden kanskje fortsatt har beholdt, og ikke er likke lekkert lenger.. I motsetning til hull i ørene, som har vært og er vanlig på barn og unge, er piercing andre steder på kroppen, og særlig der de er skjult av klær hele høst- og vintersesongen, litt mer seksualisert. For å vise en navlepiercing må man enten kle av seg eller bruke korte topper og bar mage, en mote som ikke er så hot lenger, og alltid har sett dumt og vulgært ut på skolebarn. En forelder som gir barnet sitt å 12 en navlepiecing, virker umoden og vulgær, og har ikke gjort jobben sin med å bremse opp fo r slike øsnker, men heller lagt til rette for dem,. Jeg hadde blitt rasende om det var mitt barn. ''Medisinsk er det vel ikke så stor forskjell på piercing i ørene og piercing i øyebryn eller nese eller navle.'' Det er vel forskjeller både i forhold til vev, hygiene og fare ved evt. komplikasjon. ''For en generasjon siden var det veldig vanlig at babyer fikk hull i ørene her i Norge også,...'' Jeg har ikke fått med meg at dette noen gang har vært veldig vanlig. Men det var kanskje hyppigere før. Enig i at piercing i navlen på en 12-åring ikke hører noe sted hjemme. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En av foreldrene... Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 ''Det er vel _ingen_ tvil om hvem av foreldrene som er urimelige når en 12-åring får piercing i navlen?! Jeg hadde blitt så forbanna at faren hadde kommet krypende med halen mellom beina og bedt om godt vær - garantert!'' Jeg mener det er opplagt at den som har tillatt dette har gjort feil. Men det er langt fra opplagt at OP er mor, og at det er den andre som har gjort det. Jeg skrev det på denne måten for å prøve å ikke farge innlegget med hvilken side jeg står på. Tenkte at svarene ble mest ærelige da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En av foreldrene... Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Mine regler sier at her i huset tar ingen piercing før de er 18. :-) Og foreldres regler skap lyttes til:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En av foreldrene... Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Og foreldres regler skap lyttes til:-) SKAL lyttes til mente jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En av foreldrene... Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Usikker, kommer an på barnet og hva situasjonen hadde "kostet" med hensyn til familiesamarbeid osv. Om den unge damen hadde laget leven og ikke skjønt problemet selv, så hadde jeg muligens latt henne være og tatt det totalt ut over den andre forelderen. Om hun var mer tilgjengelig for samtale, så hadde jeg i alle fall snakket med henne og hørt hva hun tenkte om hele saken. Jeg hadde ikke latt være å fortelle hva jeg mener selv, men ikke nødvendigvis sagt mer enn at jeg ikke setter pris på slikt. Veldig delikat sak. Krever taktikk for å ikke lage mer trøbbel enn nødvendig, og markere standpunkt som for ettertiden blir respektert. Fint svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En av foreldrene... Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1313655196' post='4630953] ''Og "popularitetsboka" ble nok fyllt opp - dessverre. '' Huff. Dessverre er det noen ganger slik ja. Og det er det som får meg til å steile! Ikke gjør slikt når en vet at den andre vil ha motforestillinger, snakk i det minste om det. Og så ikke si noe, siden det ble holdt tett i 6 uker... Dermed setter en jo 12-åringen i en vanskelig situasjon, for barnet vet jo dermed at dette ikke var helt okey, ble gjort i skjul. Så sitter den andre forelderen igjen som svarteper. Slike ting får meg eitrende forbanna, om enn ikke så mye piercingen, men hele greia, uansett hva det måtte gjelde (innenfor rimelighetens grenser da). Takk for fine tanker :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En av foreldrene... Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Du skriver at det ikke er lov å ta piercing på barn under 18 år, mener du at det ikke er lov å ta piercing / hull i ørene heller? Medisinsk er det vel ikke så stor forskjell på piercing i ørene og piercing i øyebryn eller nese eller navle. Sosialt og kulturelt er det stor forskjell - men det skal ikke lovreguleres, men bør være nettopp foreldrene som bestemmer. Jeg er enig i at det bude vært forbudt med å sette navlepiercing på et barn. Bor man i india vil en liten sten i nesen på en ettårgammel jente være helt naturlig. For en generasjon siden var det veldig vanlig at babyer fikk hull i ørene her i Norge også, nå har det blitt lite sosialt akseptert i mange kretser, men vanlig de fleste steder at mange jenter får det rundt skolestart eller i løpet av barneskolealsder. Piercing i navlen er vel blitt svært lite moderne igjen, etter at det var stort på begynnelsen av 90-tallet. Nå blir det de fleste steder sett på som litt harry, noe de som var unge for 20 år siden kanskje fortsatt har beholdt, og ikke er likke lekkert lenger.. I motsetning til hull i ørene, som har vært og er vanlig på barn og unge, er piercing andre steder på kroppen, og særlig der de er skjult av klær hele høst- og vintersesongen, litt mer seksualisert. For å vise en navlepiercing må man enten kle av seg eller bruke korte topper og bar mage, en mote som ikke er så hot lenger, og alltid har sett dumt og vulgært ut på skolebarn. En forelder som gir barnet sitt å 12 en navlepiecing, virker umoden og vulgær, og har ikke gjort jobben sin med å bremse opp fo r slike øsnker, men heller lagt til rette for dem,. Jeg hadde blitt rasende om det var mitt barn. Ja, det er stor forskjell på hull i ørene og andre steder. Jenta har også hull i ørene. Det fikk ho vel da ho var ca. 5 år om jeg husker rett. Vi var begge enige om at det var OK. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En av foreldrene... Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg skriver ikke at det ikke kan være lov, men jeg trodde det var 18-årsgrense. Det har de nemlig her jeg bor, både på piercing og tatovering. Man får et svært skjema som må fylles ut før man i det hele tatt slipper inn. Antar det er for å sikre seg mot klager og illsinte foreldre. Frisøren her lager selvfølgelig hull i ørene hvis foreldre/barn ønsker det (men en av foreldrene må være til stede når det blir gjort). Jeg ser at de har egne regler på mange steder hvor de selv sier at de har 16 eller 18-års grense. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En av foreldrene... Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg ville definitivt ikke likt det. Men samtidig tenker jeg at det finnes verre og viktigere ting å krangle om. Dersom 12-åringen virkelig ønsket dette, og det ble gjort på en trygg måte, ville jeg latt det hvile. "Pick your fights!". Jeg har lagt ut innlegget for å prøve å høre hva andre synes om saken og om det er "sosialt akseptabelt". Takk for fornuftig svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En av foreldrene.... Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Dette er helt klart noe foreldrene bør diskutere seg i mellom. Lukter litt at far (?) prøver å gjøre seg kul/polulær med å si ja til piercing. Synes uansett at en 12-åring er for ung til å få piercing i navlen. Svært mange har hatt denne tanken. Litt artig å se at mange tenker slik. For fedre er jo de som sier at de skal "ligge klare med hagla" nå guttene kommer og banker på. Og etter svært mange svar kan jeg vel innrømme at du har rett her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Piercing har ingenting på en 12 år gammel kropp å gjøre er min første tanke. Selvfølgelig skal forldrene være enige om en slik avgjørelse, skilt eller ei! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest som en ser det Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Hvis hun røyker og horer rundt også, hører det med med piercing om en skal være konsekvent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sol-65 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Det at far er ute etter å være populær på denne måten synest jeg er mye verre enn piercingen. 12 år er veldig ungt, men trøst deg med at det kunne vært mye verre ting hun ville prøve ut enn en piercing. Går som regel veldig fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacoba Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Ja,man velger sine kamper, men dette er en av de kampene JEG ville tatt... Det er jo forsent i etterkant, men piercing er noe jeg helt klart vil kjempe imot. Som flere sier i tråden så er jo piercing litt 2003, så forhåpentligvis slipper jeg å ta noen slike kamper. Enig med deg. Men en piercing kan jo tas ut, så helt for sent er det heldigvis ikke. Selv om selvsagt gjerningen ikke kan bli ugjort, det var kanskje det du mente. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Totalt uakseptabelt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.