Gå til innhold

Faresignaler - utbrenthet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min hadde en skikkelig psykisk smell for nøyaktig tre år siden - der han pga bl.a. høyt arbeidspress på jobb over lang tid + en del andre faktorer, fikk kraftig panikkangst og ble helt sykemeldt i 3 mnd, deretter delvis sykemeldt i ca et halvt år. Etter det har han jobbet fullt igjen. Panikkangsten slik den var på sitt verste forsvant, men har aldri forsvunnet helt - og i perioder når han har mye å gjøre, merker han det.

I sommer hadde han fire uker ferie, noe jeg tror han aldri har hatt før (han pleier å ha bare tre) - men allerede nå er han veldig sliten igjen. Han jobber lange dager nå i sommersesongen og har mye ansvar.

Jeg er engstelig for at han skal møte veggen igjen og gå på en slik smell som han hadde for tre år siden. I går fikk jeg overtalt ham til å legge inn noen avspaseringsdager de neste ukene (en i uka), for å se om det hjelper litt. Hvis ikke dette hjelper, mener jeg at han bør gå til lege og be om f.eks. 30-40% sykemelding for å forhindre at han blir så syk som han var for tre år siden.

Problemet hans er at han har vanskelig for å si nei, og han har stort ansvar alene for arbeidsoppgavene sine, og dermed jobber han veldig mye. Han skriver opp alle timer, men får sjelden til å avspasere det han har jobbet inn i løpet av mars-september (hovedsesongen). Han trives i jobben sin, men trives selvsagt ikke med å være så dønn sliten og ha lite overskudd - og liker ikke de anfallene som kommer.

Hva tror dere er den beste måten for ham å unngå en ny smell? Det aller beste hadde vært å bytte jobb, men det er litt vanskelig, fordi han er veldig spesiealisert innen sitt yrke, og han synes det er vanskelig å tenke seg et nytt yrke. Men bortsett fra det? Kan legen sykemelde for å forebygge?

Skrevet

Har han en fornuftig sjef? Jeg ville diskutert med sjefen og foreslått å ansette en assistent, i alle fall i sesongen. Hvis han jobber så mye som du gir inntrykk av, så burde det absolutt være rom for å ansette en person til for å avlaste, evt på deltid. Sjefen bør jo også se fordeler av å unngå at mannen din blir sykemeldt på nytt.

Om det vil fungere avhenger selvsagt av at mannen din er en person som er i stand til å delegere og slippe fra seg litt ansvar uten å føle at han må eller burde holde i alle trådene selv hele tiden. De som blir utbrente er jo ofte de som sliter litt med denne følelsen av å trenge å ha kontroll på alt :)

Skrevet

Har han en fornuftig sjef? Jeg ville diskutert med sjefen og foreslått å ansette en assistent, i alle fall i sesongen. Hvis han jobber så mye som du gir inntrykk av, så burde det absolutt være rom for å ansette en person til for å avlaste, evt på deltid. Sjefen bør jo også se fordeler av å unngå at mannen din blir sykemeldt på nytt.

Om det vil fungere avhenger selvsagt av at mannen din er en person som er i stand til å delegere og slippe fra seg litt ansvar uten å føle at han må eller burde holde i alle trådene selv hele tiden. De som blir utbrente er jo ofte de som sliter litt med denne følelsen av å trenge å ha kontroll på alt :)

Ja, han har en fornuftig sjef. Og de SKULLE ansette en assistent i vår for sesongen, men det ble forsinket, slik at assistenten ikke var på plass før 1. august....

Så det skal vel være litt lettere for ham nå enn i juni/juli.

Men jeg vet av erfaring at det blir full fart igjen til våren igjen. Spørsmålet nå er om han holder ut den siste 1,5 måned med høyt tempo, og om han klarer å ta seg inn igjen i løpet av vinteren...

Ja, det med delegering er sikkert litt vanskelig. Men jeg tror han er blitt flinkere til det de siste par årene, bare han har noen å delegere til....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette har sannsynligvis ingenting med utbrenthet å gjøre.

Panikkangst kommer ofte i eller like etter perioder med meget stort press. Det behandles ofte vellykket med medisiner og kognitiv terapi.

Ofte ser en dessverre det du beskriver: Langsomt glir en tilbake til en livvstil der en blir utslitt, og panikkangsten kommer tilbake.

Heldigvis har din mann et valg: Han kan være bestemt og ta ut all avpassering han har opptjent.

Jeg synes det er meningsløst å overlate dette ansvaret til legen ved en sykemelding når han selv har masse avspassering til gode. Det gjelder her som ellers i livet. En må ta ansvar for sin egen helse.

Skulle derimot fullt uttak av avspassering ikke vær tilstrekkelig, vil delvis sykemelding kunne være et godt tiltak.

Skrevet

Dette har sannsynligvis ingenting med utbrenthet å gjøre.

Panikkangst kommer ofte i eller like etter perioder med meget stort press. Det behandles ofte vellykket med medisiner og kognitiv terapi.

Ofte ser en dessverre det du beskriver: Langsomt glir en tilbake til en livvstil der en blir utslitt, og panikkangsten kommer tilbake.

Heldigvis har din mann et valg: Han kan være bestemt og ta ut all avpassering han har opptjent.

Jeg synes det er meningsløst å overlate dette ansvaret til legen ved en sykemelding når han selv har masse avspassering til gode. Det gjelder her som ellers i livet. En må ta ansvar for sin egen helse.

Skulle derimot fullt uttak av avspassering ikke vær tilstrekkelig, vil delvis sykemelding kunne være et godt tiltak.

''Heldigvis har din mann et valg: Han kan være bestemt og ta ut all avpassering han har opptjent.

''

Jeg er egentlig enig med deg. Han er bare så sabla lojal til jobben og til kundene, så han gir så altfor mye av seg selv (og dermed også sin egen helse).

En annen ting: Han har gått på Cipralex i tre år, men ca det siste halve året har han slurvet mye, og nå i sommer har han ikke hatt flere tabletter igjen. Tidligere har han bare ringt til legn og fått ny resept.

Jeg synes at han uansett bør bestille legetime og ta en prat med legen (sikkert bortimot to år siden han var der sist), og høre om han bør fortsette med Cipralex. Hva tror du?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Heldigvis har din mann et valg: Han kan være bestemt og ta ut all avpassering han har opptjent.

''

Jeg er egentlig enig med deg. Han er bare så sabla lojal til jobben og til kundene, så han gir så altfor mye av seg selv (og dermed også sin egen helse).

En annen ting: Han har gått på Cipralex i tre år, men ca det siste halve året har han slurvet mye, og nå i sommer har han ikke hatt flere tabletter igjen. Tidligere har han bare ringt til legn og fått ny resept.

Jeg synes at han uansett bør bestille legetime og ta en prat med legen (sikkert bortimot to år siden han var der sist), og høre om han bør fortsette med Cipralex. Hva tror du?

Jeg tror at slurvingen med Cipralex er hovedårsaken til den negative utviklingen.

Ganske mange av de som har denne type problemer, trenger livslang og stabil medisinering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...