Gå til innhold

NHD: Er det mulig?

Gjest Hva tror du om AAB?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva tror du om AAB?
Skrevet

Breivik skal ha forklart at han var i dyp sorg over å ha kjørt over og drept ei mus! Hva tenker du om det? Jeg tror ikke noe på at han har noen som helst empati med verken dyr eller mennesker...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

13

• Elis31

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• frosken

2

Gjest Hulderen
Skrevet

Det står ganske godt forklary i media. At han trolig ikke evner å ha empati med mennesker, men kan ha det for små dyr. De gjetter på at han kan ha hatt et lite kjæledyr som barn.

Gjest pointless
Skrevet

Enig. Jeg tror han spiller. Han vil bare vise psykiaterne/andre som har med ham å gjøre at han liksom ikke er et monster... -for han kom jo i "dyp sorg" etter å ha kjørt over ei mus...(ergo er han ikke et monster)

Hallo!?!?! Hvem er det som kjøper den?

Men nå er jeg utrolig lei av saken med ABB og terrorangrepene... Fatter ikke at mediene får lov til å holde på sånn som de gjør. Tror nesten jeg hadde anmeldt noen av de verste "meskerne" hvis jeg hadde vært en pårørende. Stakkars, de får jo aldri fred men får istedet malt det ned til minste detalj, hver forb... dag! Snakk om å unødvendig forlenge folks traumer!

Det er godt jeg kan være (og er) selektiv med hva jeg vil lese om og og hva jeg vil se på TV.

Skrevet

Jeg ønsker å tenke og tro minst mulig om den fyren...

mvh

Skrevet

Jeg har dyp sympati med foreldrene. Dersom et menneske vokser opp uten empati burde jo foreldrene oppdage det? Det kan de jo uten at vi vet det. Men jeg lurer litt på han lever i en innbilt verden. Der han tror han er i krig.

Husker intervju fra barn som vokste opp med han at noen ikke likte han og at han drepte maur. Og fremsto som litt kald tror jeg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Av prinsipp velger jeg å ikke ha noen offentlig mening om ABB. Vi får avvente rettspsykiaternes vurderinger.

Gjest ren tipping
Skrevet

Dette er kanskje ikke helt pk å skrive og det er bare spekulasjoner fra min side, men jeg tipper at han i tillegg til å være narsist, vil få diagnosen Asperger syndrom. Leste i Dagbladet i dag at han anslår mye i prosenter. Det at han har vært så ensporet og fokusert på dette og at han åpenbart må være inteligent, men mangler sosial inteligens og empati får meg til å tenke på denne diagnosen. Håper jeg ikke støter noen, for jeg skjønner selvsagt at det ikke er denne diagnosen som gjorde han til en drapsmann.

Gjest Kun synsing
Skrevet

Det står ganske godt forklary i media. At han trolig ikke evner å ha empati med mennesker, men kan ha det for små dyr. De gjetter på at han kan ha hatt et lite kjæledyr som barn.

Veldig mange mennesker med empati for mennesker mangler empati for dyr. Jeg har ingen kunnskap men mitt inntrykk er at empati er noe man ofte har, ikke blir lært. Manglende empati for mennesker er det også mange som har, men om noen av disse kan ha empati med dyr vet jeg ikke. Kanskje noen med kunnskap kan informere litt?

Skrevet

Veldig mange mennesker med empati for mennesker mangler empati for dyr. Jeg har ingen kunnskap men mitt inntrykk er at empati er noe man ofte har, ikke blir lært. Manglende empati for mennesker er det også mange som har, men om noen av disse kan ha empati med dyr vet jeg ikke. Kanskje noen med kunnskap kan informere litt?

Jeg kjenner bare til den motsatte varianten. Å ha "glede" av å mishandle smådyr som barn, blir sett på som et faresignal når det gjelder visse personlihetsforstyrrelser.

Nå tenker jeg ikke på eksperimenter med f.eks. å rive vingene av døde insekter, men på de som kan finne på å mishandle f.eks. kattunger.

Gjest ren tipping
Skrevet

''Manglende empati for mennesker er det også mange som har, men om noen av disse kan ha empati med dyr vet jeg ikke. Kanskje noen med kunnskap kan informere litt?''

Googlet litt og fant ut at noen Aspergere kan vise større empati for dyr enn for mennesker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Manglende empati for mennesker er det også mange som har, men om noen av disse kan ha empati med dyr vet jeg ikke. Kanskje noen med kunnskap kan informere litt?''

Googlet litt og fant ut at noen Aspergere kan vise større empati for dyr enn for mennesker.

Når jeg leser innlegg fra de mer ekstreme "dyrevennene" og deres organisasjoner, synes jeg ofte at jeg ser slike holdninger.

Skrevet

Når jeg leser innlegg fra de mer ekstreme "dyrevennene" og deres organisasjoner, synes jeg ofte at jeg ser slike holdninger.

*knis*

Gjest ren tipping
Skrevet

Enig i det og de er faktisk blandt som utfører flest terrorangrep også, leste jeg et eller annet sted.

Men uansett har jeg fått det for meg at ABB kan ha Asperger. Følte at mye stemte , men da jeg leste i dag at han også anslår mye i prosenter, ble det enda mer som stemte. Tror du han kan ha det?

Skrevet

Var det ikke en psykiater som mente at hans sorg overfor denne døde musa kunne ha og gjøre med at han i sin barndom kunne ha hatt et kjæledyr som lignet på en mus (hamster, marssvin osv )?

Skrevet

Jeg har dyp sympati med foreldrene. Dersom et menneske vokser opp uten empati burde jo foreldrene oppdage det? Det kan de jo uten at vi vet det. Men jeg lurer litt på han lever i en innbilt verden. Der han tror han er i krig.

Husker intervju fra barn som vokste opp med han at noen ikke likte han og at han drepte maur. Og fremsto som litt kald tror jeg.

'' noen ikke likte han og at han drepte maur.''

..mange barn passer inn i den beskrivelsen der.

Skrevet

Enig i det og de er faktisk blandt som utfører flest terrorangrep også, leste jeg et eller annet sted.

Men uansett har jeg fått det for meg at ABB kan ha Asperger. Følte at mye stemte , men da jeg leste i dag at han også anslår mye i prosenter, ble det enda mer som stemte. Tror du han kan ha det?

Jeg tenkte også Aspberger i dag. Men ikke bare Aspberger. Her er det nok et uvanlig sammensurium av diagnoser.

Gjest ren tipping
Skrevet

Jeg tenkte også Aspberger i dag. Men ikke bare Aspberger. Her er det nok et uvanlig sammensurium av diagnoser.

Ja, jeg tenkte på det som en tilleggsdiagnose. Tror heller ikke det bare er det.

Gjest ren tipping
Skrevet

Var det ikke en psykiater som mente at hans sorg overfor denne døde musa kunne ha og gjøre med at han i sin barndom kunne ha hatt et kjæledyr som lignet på en mus (hamster, marssvin osv )?

Jeg synes denne forklaringen høres for enkel ut.

Skrevet

Jeg synes denne forklaringen høres for enkel ut.

Hvorfor det? Et eller annet sted må vel denne mannen ha en svakhet også...

Skrevet

Det er nettopp derfor det aldri kunne falle meg inn og melde meg inn i en FB-gruppe som hyller moren (eller faren) . Vi kjenner dem ikke, og aner ikke hva de har gjort/sagt, for og skape dette monsteret av et menneske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...