PieLill Skrevet 18. august 2011 Skrevet 18. august 2011 ''Er irritabel tarm en lidelse som skyldes psykiske problemer? Eller en tarmsykdom som forverres av overfølsomhet for noen av de vanligste matvarene i et sunt kosthold? Norske tarmforskere tror på en ny forståelse av folkesykdommen IBS.'' Artikkelen åpner for at irritabel tarm kan være årsak til psykiske plager og i stedet for forårsaket av psyken. http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7754634 0 Siter
Gjest Jeg bruker mye tid oppå stolen av porselen. Skrevet 18. august 2011 Skrevet 18. august 2011 Takk for meget interessant artikkel! :-) Har IBS selv og det er et helv..... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 Dette har vel vært skjebnen til stort sett alle de klassiske "psykosomatiske lidelser". 0 Siter
Gjest om nakkeskader Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 Dette har vel vært skjebnen til stort sett alle de klassiske "psykosomatiske lidelser". Alikevl bruker fastlegen "det er nok psysisk" på alt. Jeg har en nakkeskade og leste derfor noen artikler om whiplash skader. Mange medisinere av høy rang som bortforklarer lidelsene til disse pasientene med at det er psykiske og innbilte problemer.... og at alle de mest plagede er "nevrotiske kvinner" Min behandler som er spesialist på nakke sier noe annet. 0 Siter
Gjest fjert Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 Meget interessant artikkel- og mye av det stemmer her i heimen iallefall. Jeg baker fiberrike, grove rundstykker til meg selv som overhode ikke går bra overens med min manns IBS, en del typer sukkerrike eller fiberrike grønnsaker og frukter har vi sluttet å bruke og laktulose er djevelens verk for oss begge. Vurderer å leve hvetefritt en stund, bare for å se... 0 Siter
marlenexxx27 Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 Dette har vel vært skjebnen til stort sett alle de klassiske "psykosomatiske lidelser". Hvilke da? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 Hvilke da? F.eks astma og ulcerøs colitt. 0 Siter
Gjest IBS-rammet Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 Det var gledelige nyheter. Det er en stor tilleggsbelastning å ha en lidelse som helsevesenet ikke prioriterer. For kort tid siden så konkluderte de med at hele lidelsen var psykisk. Om det så var, så blir plagene ofte ikke borte selv om man forsøker terapi og psykomotorisk fysioterapi. Det at det fysiske spiller inn på det psykiske burde vel ikke være så overraskende. Rot i fordøyelsessystemet, gir vel ulike signaler til hjernen ? Dessuten blir en jo grinete og sur når en har så mye plager. Det blir i hvertfall jeg. Når tarmen fungerer bra, så er humøret på topp !! Det var en forsker på Rikshospitalet Reichfeldt (?) som har en teori om at gluten og melk kan skape psykiske problemer, noe som aldri har blitt påvist. Jeg vet om mennesker som har fått et nytt liv ved å kutte ut disse matvarene. Kanskje de i virkeligheten har IBS ? Jeg tåler hvete men blir grinete og sur av å drikke melk. Andre folk kan reagerer på andre matvarer. Jeg savner en forening/gruppe etc som mennesker med problemer som går inn under IBS. Man har LMF, men der er de bare interessert i å prate om Chron sykdom og Ulcerøs Colitt. De har symptomer som jeg ikke kjenner meg igjen i, så jeg har kuttet ut foreningen. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 Alikevl bruker fastlegen "det er nok psysisk" på alt. Jeg har en nakkeskade og leste derfor noen artikler om whiplash skader. Mange medisinere av høy rang som bortforklarer lidelsene til disse pasientene med at det er psykiske og innbilte problemer.... og at alle de mest plagede er "nevrotiske kvinner" Min behandler som er spesialist på nakke sier noe annet. Det er en gammel medisinsk tankegang, om at alt en ikke ikke kan påvise somatisk , er psykisk. Jeg synes ikke det er feil at man først har det som en arbeidshypotese. Men hvis pasienten ikke blir bedre ved psykologhjelp, så bør legene utrede plan B. Jeg leste om en psykiater som selv fikk en psykiatrisk diagnose, da legene ikke klarte å påvise epilepsien hennes. http://www.bt.no/meninger/leder/Bare-psyk-2509591.html 0 Siter
Gjest fjert Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 Det var gledelige nyheter. Det er en stor tilleggsbelastning å ha en lidelse som helsevesenet ikke prioriterer. For kort tid siden så konkluderte de med at hele lidelsen var psykisk. Om det så var, så blir plagene ofte ikke borte selv om man forsøker terapi og psykomotorisk fysioterapi. Det at det fysiske spiller inn på det psykiske burde vel ikke være så overraskende. Rot i fordøyelsessystemet, gir vel ulike signaler til hjernen ? Dessuten blir en jo grinete og sur når en har så mye plager. Det blir i hvertfall jeg. Når tarmen fungerer bra, så er humøret på topp !! Det var en forsker på Rikshospitalet Reichfeldt (?) som har en teori om at gluten og melk kan skape psykiske problemer, noe som aldri har blitt påvist. Jeg vet om mennesker som har fått et nytt liv ved å kutte ut disse matvarene. Kanskje de i virkeligheten har IBS ? Jeg tåler hvete men blir grinete og sur av å drikke melk. Andre folk kan reagerer på andre matvarer. Jeg savner en forening/gruppe etc som mennesker med problemer som går inn under IBS. Man har LMF, men der er de bare interessert i å prate om Chron sykdom og Ulcerøs Colitt. De har symptomer som jeg ikke kjenner meg igjen i, så jeg har kuttet ut foreningen. "Jeg savner en forening/gruppe etc som mennesker med problemer som går inn under IBS. Man har LMF, men der er de bare interessert i å prate om Chron sykdom og Ulcerøs Colitt. De har symptomer som jeg ikke kjenner meg igjen i, så jeg har kuttet ut foreningen." Nettopp det savner vi også!! 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Det var gledelige nyheter. Det er en stor tilleggsbelastning å ha en lidelse som helsevesenet ikke prioriterer. For kort tid siden så konkluderte de med at hele lidelsen var psykisk. Om det så var, så blir plagene ofte ikke borte selv om man forsøker terapi og psykomotorisk fysioterapi. Det at det fysiske spiller inn på det psykiske burde vel ikke være så overraskende. Rot i fordøyelsessystemet, gir vel ulike signaler til hjernen ? Dessuten blir en jo grinete og sur når en har så mye plager. Det blir i hvertfall jeg. Når tarmen fungerer bra, så er humøret på topp !! Det var en forsker på Rikshospitalet Reichfeldt (?) som har en teori om at gluten og melk kan skape psykiske problemer, noe som aldri har blitt påvist. Jeg vet om mennesker som har fått et nytt liv ved å kutte ut disse matvarene. Kanskje de i virkeligheten har IBS ? Jeg tåler hvete men blir grinete og sur av å drikke melk. Andre folk kan reagerer på andre matvarer. Jeg savner en forening/gruppe etc som mennesker med problemer som går inn under IBS. Man har LMF, men der er de bare interessert i å prate om Chron sykdom og Ulcerøs Colitt. De har symptomer som jeg ikke kjenner meg igjen i, så jeg har kuttet ut foreningen. http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295604 Sammenheng mellom adhd og autisme. Og har sammenheng med tarmen/kosten. Kanskje "alt dette" egentlig er såkalt "lekk tarm"? Se www.lekktarm.info De har facebookgruppe også. Har ei datter med cøliaki så er litt opptatt av dette. 0 Siter
Gjest det stemmer Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Kan bare bekrefte at jeg opplevde omtrent 100% bedring etter 15 år med invalidiserende IBS, ved å kutte ut mel- og melkeprodukter. 0 Siter
PieLill Skrevet 21. august 2011 Forfatter Skrevet 21. august 2011 F.eks astma og ulcerøs colitt. Og bekkenleddsyndrom... mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.