Gå til innhold

Tenker nytt om irritabel tarm - Link

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Er irritabel tarm en lidelse som skyldes psykiske problemer? Eller en tarmsykdom som forverres av overfølsomhet for noen av de vanligste matvarene i et sunt kosthold? Norske tarmforskere tror på en ny forståelse av folkesykdommen IBS.''

Artikkelen åpner for at irritabel tarm kan være årsak til psykiske plager og i stedet for forårsaket av psyken.

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7754634

Gjest Jeg bruker mye tid oppå stolen av porselen.
Skrevet

Takk for meget interessant artikkel! :-) Har IBS selv og det er et helv.....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette har vel vært skjebnen til stort sett alle de klassiske "psykosomatiske lidelser".

Gjest om nakkeskader
Skrevet

Dette har vel vært skjebnen til stort sett alle de klassiske "psykosomatiske lidelser".

Alikevl bruker fastlegen "det er nok psysisk" på alt. Jeg har en nakkeskade og leste derfor noen artikler om whiplash skader. Mange medisinere av høy rang som bortforklarer lidelsene til disse pasientene med at det er psykiske og innbilte problemer.... og at alle de mest plagede er "nevrotiske kvinner" Min behandler som er spesialist på nakke sier noe annet.

Skrevet

Meget interessant artikkel- og mye av det stemmer her i heimen iallefall. Jeg baker fiberrike, grove rundstykker til meg selv som overhode ikke går bra overens med min manns IBS, en del typer sukkerrike eller fiberrike grønnsaker og frukter har vi sluttet å bruke og laktulose er djevelens verk for oss begge. Vurderer å leve hvetefritt en stund, bare for å se...

Skrevet

Hvilke da?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvilke da?

F.eks astma og ulcerøs colitt.

Gjest IBS-rammet
Skrevet

Det var gledelige nyheter. Det er en stor tilleggsbelastning å ha en lidelse som helsevesenet ikke prioriterer. For kort tid siden så konkluderte de med at hele lidelsen var psykisk. Om det så var, så blir plagene ofte ikke borte selv om man forsøker terapi og psykomotorisk fysioterapi.

Det at det fysiske spiller inn på det psykiske burde vel ikke være så overraskende. Rot i fordøyelsessystemet, gir vel ulike signaler til hjernen ? Dessuten blir en jo grinete og sur når en har så mye plager. Det blir i hvertfall jeg. Når tarmen fungerer bra, så er humøret på topp !!

Det var en forsker på Rikshospitalet Reichfeldt (?) som har en teori om at gluten og melk kan skape psykiske problemer, noe som aldri har blitt påvist. Jeg vet om mennesker som har fått et nytt liv ved å kutte ut disse matvarene. Kanskje de i virkeligheten har IBS ? Jeg tåler hvete men blir grinete og sur av å drikke melk. Andre folk kan reagerer på andre matvarer.

Jeg savner en forening/gruppe etc som mennesker med problemer som går inn under IBS. Man har LMF, men der er de bare interessert i å prate om Chron sykdom og Ulcerøs Colitt. De har symptomer som jeg ikke kjenner meg igjen i, så jeg har kuttet ut foreningen.

Skrevet

Alikevl bruker fastlegen "det er nok psysisk" på alt. Jeg har en nakkeskade og leste derfor noen artikler om whiplash skader. Mange medisinere av høy rang som bortforklarer lidelsene til disse pasientene med at det er psykiske og innbilte problemer.... og at alle de mest plagede er "nevrotiske kvinner" Min behandler som er spesialist på nakke sier noe annet.

Det er en gammel medisinsk tankegang, om at alt en ikke ikke kan påvise somatisk , er psykisk.

Jeg synes ikke det er feil at man først har det som en arbeidshypotese. Men hvis pasienten ikke blir bedre ved psykologhjelp, så bør legene utrede plan B.

Jeg leste om en psykiater som selv fikk en psykiatrisk diagnose, da legene ikke klarte å påvise epilepsien hennes.

http://www.bt.no/meninger/leder/Bare-psyk-2509591.html

Skrevet

Det var gledelige nyheter. Det er en stor tilleggsbelastning å ha en lidelse som helsevesenet ikke prioriterer. For kort tid siden så konkluderte de med at hele lidelsen var psykisk. Om det så var, så blir plagene ofte ikke borte selv om man forsøker terapi og psykomotorisk fysioterapi.

Det at det fysiske spiller inn på det psykiske burde vel ikke være så overraskende. Rot i fordøyelsessystemet, gir vel ulike signaler til hjernen ? Dessuten blir en jo grinete og sur når en har så mye plager. Det blir i hvertfall jeg. Når tarmen fungerer bra, så er humøret på topp !!

Det var en forsker på Rikshospitalet Reichfeldt (?) som har en teori om at gluten og melk kan skape psykiske problemer, noe som aldri har blitt påvist. Jeg vet om mennesker som har fått et nytt liv ved å kutte ut disse matvarene. Kanskje de i virkeligheten har IBS ? Jeg tåler hvete men blir grinete og sur av å drikke melk. Andre folk kan reagerer på andre matvarer.

Jeg savner en forening/gruppe etc som mennesker med problemer som går inn under IBS. Man har LMF, men der er de bare interessert i å prate om Chron sykdom og Ulcerøs Colitt. De har symptomer som jeg ikke kjenner meg igjen i, så jeg har kuttet ut foreningen.

"Jeg savner en forening/gruppe etc som mennesker med problemer som går inn under IBS. Man har LMF, men der er de bare interessert i å prate om Chron sykdom og Ulcerøs Colitt. De har symptomer som jeg ikke kjenner meg igjen i, så jeg har kuttet ut foreningen."

Nettopp det savner vi også!!

Gjest MayLynn
Skrevet

http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295604

Sammenheng mellom adhd og autisme. Og har sammenheng med tarmen/kosten.

Kanskje "alt dette" egentlig er såkalt "lekk tarm"?

Se www.lekktarm.info De har facebookgruppe også.

Har ei datter med cøliaki så er litt opptatt av dette.

Gjest det stemmer
Skrevet

Kan bare bekrefte at jeg opplevde omtrent 100% bedring etter 15 år med invalidiserende IBS, ved å kutte ut mel- og melkeprodukter.

Skrevet

F.eks astma og ulcerøs colitt.

Og bekkenleddsyndrom...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...