EnolaGay Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Inn med kanonene!!!!!! *Skratter* ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Kjenner du en advokat? I så fall skriver du et brev, og spør vedkommende pent om du kan få skrive det ut på deres brevpapir - og sender det. Så skriver du bare at slik bildebruk ikke er lov, med henvisning til lovteksten under. Du kan også legge til at du ikke vil gå til rettslige skritt om bildet blir fjernet umiddelbart. Da kan du glemme gratiskopi da. Men det kommer an på hva som er viktigst for deg, kopi eller å få fjernet bildet. Nei, gudsjelov *korser meg* :0D Det er å dra det ut for meg. Jeg er mest sur for at de ikke tok seg bryet med å spørre oss og tilby kopi. Det er dårlig folkeskikk. Jeg skal stikke innom og snakke med dem. Regner med at det bare blir med beskjed om at de ikke får bruke bilder av barna mine igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Kjenner du en advokat? I så fall skriver du et brev, og spør vedkommende pent om du kan få skrive det ut på deres brevpapir - og sender det. Så skriver du bare at slik bildebruk ikke er lov, med henvisning til lovteksten under. Du kan også legge til at du ikke vil gå til rettslige skritt om bildet blir fjernet umiddelbart. Da kan du glemme gratiskopi da. Men det kommer an på hva som er viktigst for deg, kopi eller å få fjernet bildet. Hm. Bildene ligger også på nettsidene til fotografen og er ikke beskyttet mot kopiering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Storsinnethet for folk som tjener penger på deg, når du ikke vet om det engang? Hva med han på snart 16 som ikke synes det er gøy med sitt 12årige fjes klistra opp i allmennheten på det viset? Storsinnethet som i å drite i personvernet jevnt over? La markedskreftene gjøre som de vil? Vær storsinnet med egne unger da for svingende. Og la folk bruke dem i reklamen. Kremmt... Er det så at 16-åringen ikke har noe imot at det blir dersom dere også har bildet hjemme? Du skrev jo : ''Inn med kanoner og forlanger fjerning. Inn med nesa opp og forlanger gratis kopi? (Noe sier meg at det får jeg ikke, jeg får tilbud om avslag i prisen på en hundrelapp eller to, bildet vil garantert koste et par tusen!) '' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg hadde aldri latt noen bruke mitt brevpapir for å sende et brev de har skrevet selv. Skal mitt navn og firma brukes for å gi juridisk legitimitet, så skal også innholdet være skrevet av meg! ''Jeg hadde aldri latt noen bruke mitt brevpapir for å sende et brev de har skrevet selv. Skal mitt navn og firma brukes for å gi juridisk legitimitet, så skal også innholdet være skrevet av meg!'' Tror du ikke at de fleste advokater ville si det samme? Det kan jo bli en utrolig dyr vennegave å låne ut sitt brevpapir. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Hmmm... vi er forskjellige tydeligvis! Jeg ble nesten litt småsnurt over at vår bryllupsfotograf ikke satte et megabilde av oss i vinduet sitt etterpå - slikt et pent brudepar, da gitt! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 ''Jeg hadde aldri latt noen bruke mitt brevpapir for å sende et brev de har skrevet selv. Skal mitt navn og firma brukes for å gi juridisk legitimitet, så skal også innholdet være skrevet av meg!'' Tror du ikke at de fleste advokater ville si det samme? Det kan jo bli en utrolig dyr vennegave å låne ut sitt brevpapir. Men det var heller ikke hensikten, det var bare dårlig formulert. Regnet med at alle skjønte at det betydde at en advokatvenn skrev brevet, men ikke som jobb - som en vennetjeneste. Derav "låne". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Men det var heller ikke hensikten, det var bare dårlig formulert. Regnet med at alle skjønte at det betydde at en advokatvenn skrev brevet, men ikke som jobb - som en vennetjeneste. Derav "låne". Ok. Var litt overrasket over at du foreslo det (slik jeg oppfattet deg), så det virker mer logisk at det ikke var det du mente :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Ok. Var litt overrasket over at du foreslo det (slik jeg oppfattet deg), så det virker mer logisk at det ikke var det du mente :-) Jeg tolket det på samme måte som deg og var mildt sagt overrasket og tenkte at den advokaten som går med på noe slikt må være særdeles useriøs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Kremmt... Er det så at 16-åringen ikke har noe imot at det blir dersom dere også har bildet hjemme? Du skrev jo : ''Inn med kanoner og forlanger fjerning. Inn med nesa opp og forlanger gratis kopi? (Noe sier meg at det får jeg ikke, jeg får tilbud om avslag i prisen på en hundrelapp eller to, bildet vil garantert koste et par tusen!) '' Det vet jeg ikke, men jeg skal høre med dem. Alle. Vi skal ned på mandag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Kremmt... Er det så at 16-åringen ikke har noe imot at det blir dersom dere også har bildet hjemme? Du skrev jo : ''Inn med kanoner og forlanger fjerning. Inn med nesa opp og forlanger gratis kopi? (Noe sier meg at det får jeg ikke, jeg får tilbud om avslag i prisen på en hundrelapp eller to, bildet vil garantert koste et par tusen!) '' Det vet jeg ikke, men jeg skal høre med dem. Alle. Vi skal ned på mandag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Kjenner du en advokat? I så fall skriver du et brev, og spør vedkommende pent om du kan få skrive det ut på deres brevpapir - og sender det. Så skriver du bare at slik bildebruk ikke er lov, med henvisning til lovteksten under. Du kan også legge til at du ikke vil gå til rettslige skritt om bildet blir fjernet umiddelbart. Da kan du glemme gratiskopi da. Men det kommer an på hva som er viktigst for deg, kopi eller å få fjernet bildet. ''I så fall skriver du et brev, og spør vedkommende pent om du kan få skrive det ut på deres brevpapir - og sender det.'' Kjære Persille, du tror vel ikke for alvor at advokater deler ut brevpapiret til de som måtte ønske å gi seg ut for advokat? Å be en advokatvenn om hjelp er selvfølgelig ok (selv om dette ikke er noen soleklar sak), men å låne bort identiten og profesjonaliteten sin er noe helt annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg hadde tatt det som et komliment Og hørt om jeg kunne få kjøpt det rimelig etter utstillingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 ''I så fall skriver du et brev, og spør vedkommende pent om du kan få skrive det ut på deres brevpapir - og sender det.'' Kjære Persille, du tror vel ikke for alvor at advokater deler ut brevpapiret til de som måtte ønske å gi seg ut for advokat? Å be en advokatvenn om hjelp er selvfølgelig ok (selv om dette ikke er noen soleklar sak), men å låne bort identiten og profesjonaliteten sin er noe helt annet. Les svarene til de andre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Ok. Var litt overrasket over at du foreslo det (slik jeg oppfattet deg), så det virker mer logisk at det ikke var det du mente :-) Det hender innimellom at jeg har behov for å sende ting via advokat, fordi det fremstår på en annen måte enn når jeg sender personlige brev. Da sender jeg bare en mail med teksten jeg vil ha med til advokatvennen, så omformulerer vedkommende og sender det på vegne av meg, med sitt brevpapir og navn - som en vennetjeneste. Men h*n har ikke tid til å sette seg inn i saken og sende brevet også, og det er aldri saker som er alvorlige (da må man jo bruke en advokat og betale for det). Derfor må det være en du kjenner. Jeg antok at det var åpenbart 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vil du ha bildet? Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Vi går (nesten) årlig til fotograf med barna. Og stort sett dukker det opp et bilde ( ikke veldig stort) av barna i vinduet neste gang de bytter utstilling. Og hver gang de fjerner utstillingen, ringer de og spør om vi vil ha bildet til kostpris ( betaler vel stort sett bare for den enkle rammen tror jeg). Og har bildet hengt i vinduet en sommersesongen, skriver de ut et nytt bilde de putter i rammen, slik at det som evt er lit bleier kan kastes..( Deres arbeid ligger jo i lys / fargeetterbehandling, utsnitt osv, ikke printejobben.) Hvis du ønsker bildet, ville jeg latt kanonene stå utenfor når jeg gikk inn, og begynt samtalen høflig med fotografen. Hun / han har ingen nytte av bildet når utstillingen skal ned, så å gi deg bildet koster henne ingenting. Men er du bare sint er det ikke sikkert hun gidder. Du sier at sønnen din ikke liker et stort bilde av seg selv flere år etterpå, i tilfelle vil han vel ikke at det henger på stueveggen heller. I såfall kan du ta med kanonene inn, da har du ikke noe å tape ( hvis dereikke vil ha bildene). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Vi går (nesten) årlig til fotograf med barna. Og stort sett dukker det opp et bilde ( ikke veldig stort) av barna i vinduet neste gang de bytter utstilling. Og hver gang de fjerner utstillingen, ringer de og spør om vi vil ha bildet til kostpris ( betaler vel stort sett bare for den enkle rammen tror jeg). Og har bildet hengt i vinduet en sommersesongen, skriver de ut et nytt bilde de putter i rammen, slik at det som evt er lit bleier kan kastes..( Deres arbeid ligger jo i lys / fargeetterbehandling, utsnitt osv, ikke printejobben.) Hvis du ønsker bildet, ville jeg latt kanonene stå utenfor når jeg gikk inn, og begynt samtalen høflig med fotografen. Hun / han har ingen nytte av bildet når utstillingen skal ned, så å gi deg bildet koster henne ingenting. Men er du bare sint er det ikke sikkert hun gidder. Du sier at sønnen din ikke liker et stort bilde av seg selv flere år etterpå, i tilfelle vil han vel ikke at det henger på stueveggen heller. I såfall kan du ta med kanonene inn, da har du ikke noe å tape ( hvis dereikke vil ha bildene). "Du sier at sønnen din ikke liker et stort bilde av seg selv flere år etterpå" Det en forskjell mellom å henge på mammas stuevegg, og å henge 50 meter fra byens travleste bussholdeplass i sentrum... ;0) Og det er nettopp det at de IKKE ringte eller spurte oss som jeg er snurt på. Når de etter så lang tid bruker flere bilder av barna enn jeg gav tillatelse til den gangen. Igjen, vi stikker innom i morgen så tenker jeg det ordner seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 ''Frank Hvam i Klovn opplevde akkurat det samme her om dagen!'' LOL - Jeg så den episoden, det gikk ikke så bra nei :-) Jeg syns serien er kostelig; barnslig, pinlig og hysterisk morsom! Enig med deg. En stor favoritt her i huset:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Selvfølgelig. Regnet med du skjønte det. Poenget var: om du kjenner en advokat skriver man en mail til vedkommende og spør om du kan sende et brev med dette innholdet for meg, ettersom det veier langt tyngre enn et vanlig brev. Som en vennetjeneste. Kjenner man ikke en advokat blir det en sak ut av det, dermed koster det mye penger, dermed er det kanskje ikke verdt det. I utgangspunktet kan man heller ikke gjøre slikt som vennetjeneste. Advokattjentester er momsbelagt og jeg kan egentlig ikke gjøre gratisarbeid uten å betale moms av det.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Les svarene til de andre Ja, stusset litt over hva jeg trodde du mente her, har regnet deg for å være rimelig opplyst 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.