Gå til innhold

Hvor på indigertskalaen?

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Ja, stusset litt over hva jeg trodde du mente her, har regnet deg for å være rimelig opplyst :P

Et anfall av dårlig formulering. Jeg antok at dere var smarte nok til å skjønne sammenhengen uten å forklare i detalj :P

*lærer av egne feil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

34

• EnolaGay

13

• morsan

7

• Nikki

3

Persille1365381127

I utgangspunktet kan man heller ikke gjøre slikt som vennetjeneste. Advokattjentester er momsbelagt og jeg kan egentlig ikke gjøre gratisarbeid uten å betale moms av det..

Nei, det kan ikke snekkere heller. Men om broren din er snekker spør du fortsatt om han kan bytte dør for deg om du trenger det.

Som sagt; vennetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender innimellom at jeg har behov for å sende ting via advokat, fordi det fremstår på en annen måte enn når jeg sender personlige brev.

Da sender jeg bare en mail med teksten jeg vil ha med til advokatvennen, så omformulerer vedkommende og sender det på vegne av meg, med sitt brevpapir og navn - som en vennetjeneste.

Men h*n har ikke tid til å sette seg inn i saken og sende brevet også, og det er aldri saker som er alvorlige (da må man jo bruke en advokat og betale for det). Derfor må det være en du kjenner. Jeg antok at det var åpenbart :)

Dette er det rareste jeg har hørt i mitt ykesaktive liv. Hadde en arb.taker gjort dette i min bedrift hadde vedkommende fått sparken umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Dette er det rareste jeg har hørt i mitt ykesaktive liv. Hadde en arb.taker gjort dette i min bedrift hadde vedkommende fått sparken umiddelbart.

Hæ?

Jeg antar du mener advokater ansatt i ditt selskap? I så fall: jeg kjenner bare selvstendige advokater og partnere, så det er ikke noe problem :)

Dette er ingen stor sak, og fotografen vil åpenbart ikke fjerne bildet når hun spør pent. Da er det en smal sak å sende et advokatbrev med samme oppfordring. Uten noen trussel, uten konsekvens, bare en oppfordring. Det fremstår mer alvorlig.

Og om du virkelig er advokat - så kjenner du også aml så godt at du vet at dette er veldig langt fra oppsigelsesgrunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Jeg antar du mener advokater ansatt i ditt selskap? I så fall: jeg kjenner bare selvstendige advokater og partnere, så det er ikke noe problem :)

Dette er ingen stor sak, og fotografen vil åpenbart ikke fjerne bildet når hun spør pent. Da er det en smal sak å sende et advokatbrev med samme oppfordring. Uten noen trussel, uten konsekvens, bare en oppfordring. Det fremstår mer alvorlig.

Og om du virkelig er advokat - så kjenner du også aml så godt at du vet at dette er veldig langt fra oppsigelsesgrunn :)

Jeg snakker faktisk om deg :-) Jeg snakker om at du sender et brev som er fra deg og bruker brevpapiret fra en advokat. Det er en rimelig kreativ løsning på et problem vil jeg si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg snakker faktisk om deg :-) Jeg snakker om at du sender et brev som er fra deg og bruker brevpapiret fra en advokat. Det er en rimelig kreativ løsning på et problem vil jeg si

Men da har du ikke lest de andre innleggene her.

Og igjen: du kan ikke sparke en arbeidstaker for noe vedkommende gjør på fritiden. Så da er jo argumentet ditt enda rarere.

Dessuten kan ingen sparke meg uansett hva jeg gjør, for jeg eier begge selskapene jeg jobber for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da har du ikke lest de andre innleggene her.

Og igjen: du kan ikke sparke en arbeidstaker for noe vedkommende gjør på fritiden. Så da er jo argumentet ditt enda rarere.

Dessuten kan ingen sparke meg uansett hva jeg gjør, for jeg eier begge selskapene jeg jobber for :)

Flott at du eier :-) Hadde min arb.taker gjort dette i sin jobb hadde jeg kallt vedkommende inn. Hva du gjør på fritiden er selvsagt noe annet, men jeg finner det regelrett pussig at du synes det er helt ok å gjøre det på den måten, men deg om det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Flott at du eier :-) Hadde min arb.taker gjort dette i sin jobb hadde jeg kallt vedkommende inn. Hva du gjør på fritiden er selvsagt noe annet, men jeg finner det regelrett pussig at du synes det er helt ok å gjøre det på den måten, men deg om det :-)

Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn arbeidstakere og arbeidsforhold her? Hva i all verden har det med saken å gjøre? Og nå er det slik at jeg regelmessig trenger hjelp av fagfolk i de selskapene jeg eier, og om jeg ikke kjenner noen innenfor yrkene jeg trenger selv - så spør jeg alltid de som jobber for meg om de kjenner noen før jeg annonserer. Det er da helt normalt.

Og: om du leser resten av innleggene - så vil du se at jeg synes det er like greit å bruke advokater til vennetjenester som snekkere eller rørleggere. Skjønner ikke helt hva som er pussig med det. Kjenner man noen som kan hjelpe, så bruker man vel de man kjenner til å hjelpe seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn arbeidstakere og arbeidsforhold her? Hva i all verden har det med saken å gjøre? Og nå er det slik at jeg regelmessig trenger hjelp av fagfolk i de selskapene jeg eier, og om jeg ikke kjenner noen innenfor yrkene jeg trenger selv - så spør jeg alltid de som jobber for meg om de kjenner noen før jeg annonserer. Det er da helt normalt.

Og: om du leser resten av innleggene - så vil du se at jeg synes det er like greit å bruke advokater til vennetjenester som snekkere eller rørleggere. Skjønner ikke helt hva som er pussig med det. Kjenner man noen som kan hjelpe, så bruker man vel de man kjenner til å hjelpe seg?

Jeg finner det merkelig at du synes det er så "greit". Jeg etterlyser nok litt mer yrkesstolthet, man låner bare ikke ut brevpapir og så er alt ok. Men vi er nok i forskjellige generasjoner tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg finner det merkelig at du synes det er så "greit". Jeg etterlyser nok litt mer yrkesstolthet, man låner bare ikke ut brevpapir og så er alt ok. Men vi er nok i forskjellige generasjoner tror jeg.

Men, for siste gang - les de andre innleggene!

Det var aldri meningen at noen skulle låne ut brevpapiret sitt, det var meningen at hun skulle be en advokatvenn om å skrive brevet for seg som en vennetjeneste - men uten å lage noen sak ut av det.

Og for at det ikke skal bli så mye jobb for advokaten, så forfatter man det man ønsker at brevet skal inneholde, sender det på mail, og så kan advokaten omformulere og sende brevet uten å måtte sette seg nevneverdig inn i saken.

Det har ingenting med yrkestolthet å gjøre, ei heller hva du kan eller ikke kan si opp folk for dersom du er arbeidsgiver.

Dette har jeg jo allerede forklart fire andre steder i tråden, så hvor i all verden du tok alt dette andre fra vet jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke snakk om å låne ut brevpapir, men at Persille kladder et brev som så advokatvennen printer ut på sitt brevpapir, advokaten skriver under og sender inn.

Men det er ikke dermed sagt at alle advokatvenner ville vært komfortable med at legfolk skriver juridiske formuleringer som advokaten skriver under på. Jeg tror nok at også Persilles venn ville kvalitetssikre dette før h*n srkiver under på det, og da vil det vel være relevant for sikkert både denne vennen og andre i samme situasjon hvor stor jobb en slik kvalitetssikring innebar, når de vurderer om de skal takke ja eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, for siste gang - les de andre innleggene!

Det var aldri meningen at noen skulle låne ut brevpapiret sitt, det var meningen at hun skulle be en advokatvenn om å skrive brevet for seg som en vennetjeneste - men uten å lage noen sak ut av det.

Og for at det ikke skal bli så mye jobb for advokaten, så forfatter man det man ønsker at brevet skal inneholde, sender det på mail, og så kan advokaten omformulere og sende brevet uten å måtte sette seg nevneverdig inn i saken.

Det har ingenting med yrkestolthet å gjøre, ei heller hva du kan eller ikke kan si opp folk for dersom du er arbeidsgiver.

Dette har jeg jo allerede forklart fire andre steder i tråden, så hvor i all verden du tok alt dette andre fra vet jeg ikke....

"Det var aldri meningen at noen skulle låne ut brevpapiret sitt, det var meningen at hun skulle be en advokatvenn om å skrive brevet for seg som en vennetjeneste - men uten å lage noen sak ut av det."

Kari Nordmann skal skrive et brev, låne et brevpapir og en signatur fra en "advokat-venn". Hårreisende kaller jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg synes det er like greit å bruke advokater til vennetjenester som snekkere eller rørleggere.''

En viktig forskjell er at snekkeren eller rørleggeren ikke skriver navnet sitt på det de gjør. En vennetjeneste fra en av dem hadde derfor vært mer å sammenligne med at advokatvennen skrev et utkast til brev som du sendte i eget navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke snakk om å låne ut brevpapir, men at Persille kladder et brev som så advokatvennen printer ut på sitt brevpapir, advokaten skriver under og sender inn.

Men det er ikke dermed sagt at alle advokatvenner ville vært komfortable med at legfolk skriver juridiske formuleringer som advokaten skriver under på. Jeg tror nok at også Persilles venn ville kvalitetssikre dette før h*n srkiver under på det, og da vil det vel være relevant for sikkert både denne vennen og andre i samme situasjon hvor stor jobb en slik kvalitetssikring innebar, når de vurderer om de skal takke ja eller ikke.

"Men det er ikke dermed sagt at alle advokatvenner ville vært komfortable med at legfolk skriver juridiske formuleringer som advokaten skriver under på"

My point. Jeg stusser svært på vedkommende som finner seg i å gjøre akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg synes det er like greit å bruke advokater til vennetjenester som snekkere eller rørleggere.''

En viktig forskjell er at snekkeren eller rørleggeren ikke skriver navnet sitt på det de gjør. En vennetjeneste fra en av dem hadde derfor vært mer å sammenligne med at advokatvennen skrev et utkast til brev som du sendte i eget navn.

Korrekt. En rørlegger og en advokat kan faktisk ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Rørleggere må sette navnet sitt på dersom det er baderom r.eks...

Så det kommer helt an på hva slags tjeneste det er snakk om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Korrekt. En rørlegger og en advokat kan faktisk ikke sammenlignes.

Joda, rørleggere har akkurat like mye ansvar som advokater. Dersom rørleggere lager et bad f,eks, skal de både ha ansvarsrett og stå ansvarlige overfor forsikringene mtp membran osv.

Advokater er ikke en helt unik yrkesgruppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørleggere må sette navnet sitt på dersom det er baderom r.eks...

Så det kommer helt an på hva slags tjeneste det er snakk om :)

Nja det blir fortsatt veldig merkelig sammenligning. Å fikse et bad som rørlegger eller å signere på et dokument som "liksom" det er han som har skrevet. Rørleggeren gjør jobben sin, advokaten låner nærmest kun ut sin signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

"Det var aldri meningen at noen skulle låne ut brevpapiret sitt, det var meningen at hun skulle be en advokatvenn om å skrive brevet for seg som en vennetjeneste - men uten å lage noen sak ut av det."

Kari Nordmann skal skrive et brev, låne et brevpapir og en signatur fra en "advokat-venn". Hårreisende kaller jeg det.

Nå gjør du deg dum. Du har fått dette godt forklart flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nja det blir fortsatt veldig merkelig sammenligning. Å fikse et bad som rørlegger eller å signere på et dokument som "liksom" det er han som har skrevet. Rørleggeren gjør jobben sin, advokaten låner nærmest kun ut sin signatur.

Men det er da bare å skrive om brevet til slik du mener det skal være? Det er VELDIG mye mindre jobb enn å forfatte hele brevet selv.

Mao: en grei vennetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...