Spenol(1) Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Jeg leste et sted at norsk barn topper verdensstatistikken når det gjelder lommepenger. Hvor mye får deres barn, og hvilke plikter har barna i hjemmet? er lommepengene behovsprøvd? Får skilsmissebarn dobbelt opp med lommepenger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Jeg tenkte at våre barn skulle begynne å få lommepenger nå. Tenkte at muligens hun på 7 kunne få 25, hun på 10 35 kr, og han på 12 kunne få 50 kr. Vi snakket om det i går. De skal holde rotet sitt borte fra fellesrommene (kjøkken, stue, gang) + holde sånn tålig orden på rommene sine. I tillegg skal vi kunne be dem om f.ek.s ta ut og inn av oppvaskmaskinen, dekke bordet, henge ut og ta inn tøy, lage middag innimellom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 ''Hvor mye får deres barn, og hvilke plikter har barna i hjemmet? er lommepengene behovsprøvd?'' Mine (11 og 13 år) får 100,- i mnd fra meg, har i grunnen ikke så mange plikter... *host* Skal sette frem matboksen når de kommer fra skolen og henge opp jakka og sånt da. ''Får skilsmissebarn dobbelt opp med lommepenger?'' Noen gjør sikkert det, men om mine skulle fått like mye hos pappan så er jo ikke 200,- i mnd noen enorm sum heller. ) Der får de litt mer etter behov tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 ''Hvor mye får deres barn, og hvilke plikter har barna i hjemmet? er lommepengene behovsprøvd?'' Mine (11 og 13 år) får 100,- i mnd fra meg, har i grunnen ikke så mange plikter... *host* Skal sette frem matboksen når de kommer fra skolen og henge opp jakka og sånt da. ''Får skilsmissebarn dobbelt opp med lommepenger?'' Noen gjør sikkert det, men om mine skulle fått like mye hos pappan så er jo ikke 200,- i mnd noen enorm sum heller. ) Der får de litt mer etter behov tror jeg. ''Skal sette frem matboksen når de kommer fra skolen og henge opp jakka og sånt da. '' *knegg* - må de tørke seg selv når de har vært på toalettet også, eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 ''Hvor mye får deres barn, og hvilke plikter har barna i hjemmet? er lommepengene behovsprøvd?'' Mine (11 og 13 år) får 100,- i mnd fra meg, har i grunnen ikke så mange plikter... *host* Skal sette frem matboksen når de kommer fra skolen og henge opp jakka og sånt da. ''Får skilsmissebarn dobbelt opp med lommepenger?'' Noen gjør sikkert det, men om mine skulle fått like mye hos pappan så er jo ikke 200,- i mnd noen enorm sum heller. ) Der får de litt mer etter behov tror jeg. '' Noen gjør sikkert det, men om mine skulle fått like mye hos pappan så er jo ikke 200,- i mnd noen enorm sum heller. ) Der får de litt mer etter behov tror jeg.'' kanskje de får 200 kroner av pappaen ? Jeg vet ikke om skilte foreldre alltid kommuniserer om sånt. For noen kan nok ekstra lommepenger gi håp om at barnet vil favorisere den personen. Mange gjør alt for å sverte den andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Min fjortenåring får fra i sommer 500 kr mnd - men da må hun kjøpe mye selv av ting hun "trenger" Hun er kjempeflink - har lært å vaske klær og holder rommet sitt i prikkfri orden, og da er det jo moro å få igjen litt for strevet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Jentungen (10. klasse) får 300 i mnd pluss at vi betaler mobilbruk (ikke mye, den er mest til pynt...). Hun tømmer oppvaskmaskina hver dag og holder rommet sitt i orden - etter hennes definisjon av orden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sommerdans Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 De er ikke så store enda, så de får 20 kr hver lørdagen til godteri. De gjør kun småting til nå. Ta ut av oppvaskmaskinen noen ganger, eller ta ut matboks og rydde skoene sine i gangen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Vi har ingen fast sum til lommepenger, hun spør etter penger når hun føler hun trenger det, og vi foreldre vurderer om hun skal få pengene eller ikke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Min 11-åring og 9-åring får 100,- i uka når pappa'n er borte (pendler). Da må de følge søstra til SFO, holde orden, støvsuge, lage mat til seg selv når de er hjemme uten voksne. Når pappa'n er hjemme, har de mindre ansvar, og får ca 50. Jentungen på 6, får noen mynter, da er hun fornøyd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Jentungen (10. klasse) får 300 i mnd pluss at vi betaler mobilbruk (ikke mye, den er mest til pynt...). Hun tømmer oppvaskmaskina hver dag og holder rommet sitt i orden - etter hennes definisjon av orden. wow.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 ''Skal sette frem matboksen når de kommer fra skolen og henge opp jakka og sånt da. '' *knegg* - må de tørke seg selv når de har vært på toalettet også, eller? Hahaha, DET er da måte på hva man kan forvente ;.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cacas Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Poden på 12 får 50 kr uka. Men vi betaler alt annet(godis, kino osv), så han sparer de fort opp. Skal også sette inn 200 kr i banken til han hver måned. Egentlig synes jeg 50 kr uka er lite, men får øke til neste år. Pliktene er å rydde rommet, rydde sammen med oss ellers når vi ber om det, gå med hunden og tømme oppvaskmaskinen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 ''Hvor mye får deres barn, og hvilke plikter har barna i hjemmet? er lommepengene behovsprøvd?'' Mine (11 og 13 år) får 100,- i mnd fra meg, har i grunnen ikke så mange plikter... *host* Skal sette frem matboksen når de kommer fra skolen og henge opp jakka og sånt da. ''Får skilsmissebarn dobbelt opp med lommepenger?'' Noen gjør sikkert det, men om mine skulle fått like mye hos pappan så er jo ikke 200,- i mnd noen enorm sum heller. ) Der får de litt mer etter behov tror jeg. *hehe* ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Egentlig er et beløp svært intetsigende uten at man vet mer om hva barnet forventes å dekke selv av disse peengene, og hva foreldrene dekker utenom. Jeg har hørt om større tenåringer som får nokså høye summer, men da må de selv stå for slik som f eks kleskjøp, telefon, månedskort. toalettartikler. Vår 14-åring får 250 kr per måned, men vi dekker alt det ovennevnte utenom, pluss at det også blir gitt penger på ad hoc-basis. Vi begynte først med fast pengesum da han ble 13 og fikk bankkort. Ofte er nok faste beløp fra tidlig alder ekstra viktig for å sørge for likebehandling av nokså jevnaldrende søsken. Når man har kun ett barn, er det lettere å gi lommepenger på ad hoc-basis uten å være redd for at det blir urettferdig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Min fjortenåring får fra i sommer 500 kr mnd - men da må hun kjøpe mye selv av ting hun "trenger" Hun er kjempeflink - har lært å vaske klær og holder rommet sitt i prikkfri orden, og da er det jo moro å få igjen litt for strevet. Næmmen hei på deg, flisa :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Mine jenter på 7 og 11 år, rydder/vasker 1/2 time hver dag når de er hos meg. (50-50) Samt de må lufte hunden etter skolen. De får da 100,- annenhver helg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 12-åringen får 100,- i mnd. 9-åringen får 80,- Det er littforskjell fordi 12-åringen har litt flere plikter enn 9-åringen, men ingen av dem gjør _veldig_ mye hjemme. Tar ut av oppvaskmaskinen, hjelper til med å henge opp klær, klippe plen, gå ut med søppel og sånt når vi ber dem om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SeptJenta Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Våre barn får ikke noe fast beløp, de får penger når de har behov for det, altså om de skal på kino, om de skal på handletur osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Palettcikliden Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Min sønn på 16 har delt bosted og får barnetrygda hver mnd., mobiltelefon og det han trenger av klær/utstyr til skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.