Spenol(1) Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 I en sak hvor tiltalte skal gjennom en sakkyndig vurdering, hvor henter retten de sakkyndige fra? Er det tilfeldig at Sørheim og Husebø har blitt innkalt? 0 Siter
Gjest lurer på det meste Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 Er det de to psykiaterene som var omtalt i A magasinet? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 Det finnes en del psykiatere som brukes som rettspsykiatere. Ferske folk får vanligvis mindre saker. Om en leverer godt arbeid, blir en engasjert i de større sakene. I dette tilfellet har en sikkert også tatt geografiske hensyn. Det er både praktisk og økonomisk. Både observasjonen og ikke minst rettsaken vil ta lang tid. Da er det en fordel med sakkyndige som er bosatt samme sted. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 22. august 2011 Forfatter Skrevet 22. august 2011 Det finnes en del psykiatere som brukes som rettspsykiatere. Ferske folk får vanligvis mindre saker. Om en leverer godt arbeid, blir en engasjert i de større sakene. I dette tilfellet har en sikkert også tatt geografiske hensyn. Det er både praktisk og økonomisk. Både observasjonen og ikke minst rettsaken vil ta lang tid. Da er det en fordel med sakkyndige som er bosatt samme sted. Kan en tiltalt eller fornærmet klage på sakkyndig? Har sakkyndig i noen tilfeller blitt byttet ut pga habilitetshensyn? Har det betydning hva slags bakgrunn den sakkyndige har? De har vel også hatt ulik erfaringsbakgrunn vil jeg tro. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. august 2011 Skrevet 22. august 2011 Kan en tiltalt eller fornærmet klage på sakkyndig? Har sakkyndig i noen tilfeller blitt byttet ut pga habilitetshensyn? Har det betydning hva slags bakgrunn den sakkyndige har? De har vel også hatt ulik erfaringsbakgrunn vil jeg tro. Alle kan klage på oppnevningen av sakkyndige. Det betyr ikke at klagen alltid blir tatt til følge. Habilitetskonflikter er en saklig klagegrunn. Det gjøres vanligvis grundig arbeid med habiliteten _før_ oppnevning, så det er sjelden at utskifting skjer etter oppnevning. Sakkyndiges bakgrunn, bortsett fra den faglige på erfaring og kvalitet, vil jeg tro ikke tillegges særlig vekt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.