Gå til innhold

Farsbidrag

Gjest Hva skal han betale?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva skal han betale?

Far har alltid hatt datteren hver onsdag ettermiddag og annenhver helg.

Nå har datteren blitt stor (14 år), og velger å ikke ha dette samværet med far lenger. Hun vil være hjemme der hun har det litt friere, pluss at hun har sine skolevenner i nærheten der. Hun er altså fortsatt velkommen til å komme til far som før, men ønsker det ikke.

Nå mener mor at far skal betale mer i farsbidrag fordi han ikke har datteren på overnatting lenger.

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er riktig. I utgangspunktet er det lagt opp til at far og mor skal bli enige seg imellom om størrelsen på bidrag.

Når de ikke greier det så går det via NAV, og de følger reglene. Som sier at bidrag justeres etter samvær. De pengene ville jo far brukt på samværet uansett.

Synd at jenta ikke ser ham som så viktig at hun vil fortsette å være der... kan det gå an å "mekle" med henne om dette? (Uten at det har noe med penger å gjøre) Kanskje han kan flekse litt med å kjøre henne etc slik at hun kan ha vennetid og andre ting selv om hun bor litt hos ham og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En i familien

Det er nok riktig ut fra reglene til NAV. Om det er moralskt riktig er det noe annet. Kjenner til en far som aldri fant noe med barnet sitt. Ofte snakker stygt om barn og mor når han tror barnet ikke hører. I slike tilfeller synes jeg ikke det er så umoralskt at bidraget endres når fraværet går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere alenemor

Så mor skal ha mer penger fordi datter "velger" å ikke besøke far lenger. Det er ikke far som på noen måte saboterer? Dette høres meget merkelig ut for meg! For det første skal ikke en 14 åring få lov å "velge vekk" samvær fordi hun har det friere hos mor. Da må man i dialog med far komme frem til andre regler, slik at samvær fortsatt kan gjennomføres. Jeg som tidligere alenemor med far som ikke har hatt samvær med barnet på 3 år syns dette høre både merkelig, lite gjennomtenkt og ganske egoistisk ut fra mors side. Under forutsetning at det ikke er mistanke om omsorgssvikt eller overgrep, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En i familien

Så mor skal ha mer penger fordi datter "velger" å ikke besøke far lenger. Det er ikke far som på noen måte saboterer? Dette høres meget merkelig ut for meg! For det første skal ikke en 14 åring få lov å "velge vekk" samvær fordi hun har det friere hos mor. Da må man i dialog med far komme frem til andre regler, slik at samvær fortsatt kan gjennomføres. Jeg som tidligere alenemor med far som ikke har hatt samvær med barnet på 3 år syns dette høre både merkelig, lite gjennomtenkt og ganske egoistisk ut fra mors side. Under forutsetning at det ikke er mistanke om omsorgssvikt eller overgrep, selvfølgelig.

Det er ganske vanlig at tenåringer ikke ønsker å være så mange helger lengre når de er kommet i tenårene. De fleste får nok bestemme selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler strengt tatt ikke om hva som er rettferdig eller ikke i forhold til samvær med ungdommen. Det handler om en praktisk løsning i forhold til dekning av kostnader tilknyttet vedkommende. At den som har ungdommen mest boende hos seg følgelig har høyere utgifter enn den andre forelderen.

Det er meget vanlig at unge velger sjøl hvor de vil bo, eller hvor mye samvær de ønsker. Det skulle i grunnen bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Det er vanlig at barn fra de er 12 år bestemmer hvor de skal bo. Det har ikke noe med rettferidighet å gjøre. Når barnet ikke er hos far, har han mindre utgifter, så da er det rimelig at bidraget justeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...