Gå til innhold

NHD-vanlig praksis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En person jeg kjenner ble nylig bragt til sykehus etter en alvorlig overdose. Det var ikke i suicidal hensikt, men et ønske om flukt - som nesten gikk galt.

Vel ute av intensiven var h*n ett døgn på lukket avdeling, og ble så sendt til åpen post. De sa h*n fra flere ganger fra både til lege og miljøpersonell at h*n utelukkende tenkte destruktivt, og ikke ville være i stand til å si fra om det ble ille.

Ingen særlige tiltak ble gjort fra sykehuset sin side. Etter et drøyt døgn i posten skaffer vedkommende seg medisiner (på sykehusapoteket, med oversendt resept), og tar en ny overdose.

Etter dette blir heller ingen særlige tiltak satt inn, derimot planlegges utskrivelse, selv om vedkommende fremdeles er destruktiv, og kun hr vært der ca en uke..

Hva synes du om dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjenner ikke forhistorien, men jeg antar at dette er en person de kjenner fra førr. Det er i hvert fall ikke en person de har vurdert som svært deprimert.

Poenget er da at en må overlate ansvaret til personen selv i passende hastighet. Vedkommende ønsket tydeligvis at andre tar ansvaret og gjorde en provokasjon med nytt intox for å oppnå dette.

Tidligere internerte vi slike i akuttavdelinger over lang tid. Effekten ble økende sykelighet, synkende evne til å ta ansvar for seg selv, og en stadig kamp mellom sykehusets påpassing og pasientens kreativitet for å finne nye måte å skade seg på.

Jeg antar at det som utøves er i tråd med god psykiatrisk praksis.

Skrevet

Jeg kjenner ikke forhistorien, men jeg antar at dette er en person de kjenner fra førr. Det er i hvert fall ikke en person de har vurdert som svært deprimert.

Poenget er da at en må overlate ansvaret til personen selv i passende hastighet. Vedkommende ønsket tydeligvis at andre tar ansvaret og gjorde en provokasjon med nytt intox for å oppnå dette.

Tidligere internerte vi slike i akuttavdelinger over lang tid. Effekten ble økende sykelighet, synkende evne til å ta ansvar for seg selv, og en stadig kamp mellom sykehusets påpassing og pasientens kreativitet for å finne nye måte å skade seg på.

Og om personen er vurdert som svært deprimert?

Skrevet

Og om personen er vurdert som svært deprimert?

Hvis det er helt klart at dette er en alvorlig depresjon heller enn personlighetsproblematikk, vil påpassingen inntil depresjonsbehandlingen har begynt å virke, være langt strengere.

Skrevet

Hvis det er helt klart at dette er en alvorlig depresjon heller enn personlighetsproblematikk, vil påpassingen inntil depresjonsbehandlingen har begynt å virke, være langt strengere.

Er ikke sikker. Vet det er snakk om en bp-depresjon, men h*n er også eupf-er, så da er dette kanskje ikke så sjokkerende som jeg først tenkte.

Gjest pointless
Skrevet

''Vedkommende ønsket tydeligvis at andre tar ansvaret og gjorde en provokasjon med nytt intox for å oppnå dette.

Tidligere internerte vi slike i akuttavdelinger over lang tid. Effekten ble økende sykelighet, synkende evne til å ta ansvar for seg selv, og en stadig kamp mellom sykehusets påpassing og pasientens kreativitet for å finne nye måte å skade seg på.''

Er dette typisk borderline-adferd? Dvs er det hovedvekt av mennesker med borderline pf som oppfører seg slik? Eller hva lider slike personer av som ønsker at andre skal ta vare på dem og ikke ha ansvar for eget liv selv?

Skrevet

''Vedkommende ønsket tydeligvis at andre tar ansvaret og gjorde en provokasjon med nytt intox for å oppnå dette.

Tidligere internerte vi slike i akuttavdelinger over lang tid. Effekten ble økende sykelighet, synkende evne til å ta ansvar for seg selv, og en stadig kamp mellom sykehusets påpassing og pasientens kreativitet for å finne nye måte å skade seg på.''

Er dette typisk borderline-adferd? Dvs er det hovedvekt av mennesker med borderline pf som oppfører seg slik? Eller hva lider slike personer av som ønsker at andre skal ta vare på dem og ikke ha ansvar for eget liv selv?

Det er korrekt som du skriver. I hovedsak er dette borderline.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...