Gå til innhold

Råd

Gjest Tror jeg er bedre nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er klar over min situasjon, men kanskje derfor enda mer fortvilt til tider. Både fordi jeg så gjerne bare vil være som alle andre og fordi jeg ikke ser asperger syndrom i speilet.

(hvis du skjønner, lettere med det som er konkret og tydelig)

Jeg er fortvilt når jeg feks i teorien vil ligge hos min mann, men jeg klarer ikke med nærheten. Jeg kan tenke tanken, men veien over til han er så komplisert.

Å se hans savn, vite at han føler seg alene også ikke bare klare å endre seg, det er frustrerende. Min psykiater sier likevel det har gått med stormskritt fremover, men jeg føler mest at jeg ikke klarer å møte en jeg elsker sine behov, fordi vi har så forskjellige behov.

Vi møtes på en slags halvvei antar jeg, men jeg føler meg til tider som en superegoist og min mann som en som gir mer enn han får. Jeg vet ikke hvordan han kan elske meg så mye? Men jeg er vist snill, men jeg vet ikke hvordan, for jeg blir jo hele tiden tatt hensyn til. Jeg er ikke flink til å ta hensyn til andre, jeg prøver, men det går så mye feil føler jeg.

Jeg får tenke mer på det, men i alle fall er jeg heldig som har min psykiater som forteller meg om ting er bra eller ikke.

''Både fordi jeg så gjerne bare vil være som alle andre og fordi jeg ikke ser asperger syndrom i speilet. (hvis du skjønner, lettere med det som er konkret og tydelig)''

Forstår godt, dette har min sønn slitt med masse. Men meg og han har snakket om diagnosen, han forstår bedre hvorfor han er annerledes. Men om han aksepterer det fullt ut, tviler på det. Prøver å være som andre han og, men faller tilbake...det samme ser jeg hos min samboer.

Godt du har en psykiater som støtter deg, det betyr mye sikkert :)

Skrevet

''Både fordi jeg så gjerne bare vil være som alle andre og fordi jeg ikke ser asperger syndrom i speilet. (hvis du skjønner, lettere med det som er konkret og tydelig)''

Forstår godt, dette har min sønn slitt med masse. Men meg og han har snakket om diagnosen, han forstår bedre hvorfor han er annerledes. Men om han aksepterer det fullt ut, tviler på det. Prøver å være som andre han og, men faller tilbake...det samme ser jeg hos min samboer.

Godt du har en psykiater som støtter deg, det betyr mye sikkert :)

Hei!

Takk for at du sier det, føler meg alene om den tvilen som kommer og som jeg liksom kjemper mot. Syns stadig tvilen dukker opp, og ofte dreier det seg om at mister perspektiv og får tunnel-syn. (tror jeg)

Da hjelper det å tenke/huske på at jeg er alene om den tvilen for andre ser det likevel. )min psykiater feks tviler ikke selv om jeg syns det er rart)

En annen mann med asperger jeg kjenner, samt enda en når jeg tenker meg om tviler også iblant, og nå kommer jeg jo på enda en. Men det er ikke at jeg benekter det, men jeg mister det litt ut av syne og syns selv jeg er for normal.

Ikke noe ytre tegn på at jeg er annerledes liksom. Men jeg slet nok mer enn mange som barn, da jeg var engstelig for både trapper og mange andre ting jeg vurderte skummelt.

Jeg ble litt lettet på et vis av å høre det. Jeg prøver å kjempe i mot lysten til å trekke frem temaet, "Men jeg har kanskje ikke AS" som er et tilbakevendende tema for meg, noe det altså kanskje er for flere.

:)

Tror det er lettere når man får tidlig hjelp og diagnose, da tror jeg man blir tryggere i hvem man er og hvorfor man fungerer annerledes på visse områder, som da det sosiale..

Skrevet

Hei!

Takk for at du sier det, føler meg alene om den tvilen som kommer og som jeg liksom kjemper mot. Syns stadig tvilen dukker opp, og ofte dreier det seg om at mister perspektiv og får tunnel-syn. (tror jeg)

Da hjelper det å tenke/huske på at jeg er alene om den tvilen for andre ser det likevel. )min psykiater feks tviler ikke selv om jeg syns det er rart)

En annen mann med asperger jeg kjenner, samt enda en når jeg tenker meg om tviler også iblant, og nå kommer jeg jo på enda en. Men det er ikke at jeg benekter det, men jeg mister det litt ut av syne og syns selv jeg er for normal.

Ikke noe ytre tegn på at jeg er annerledes liksom. Men jeg slet nok mer enn mange som barn, da jeg var engstelig for både trapper og mange andre ting jeg vurderte skummelt.

Jeg ble litt lettet på et vis av å høre det. Jeg prøver å kjempe i mot lysten til å trekke frem temaet, "Men jeg har kanskje ikke AS" som er et tilbakevendende tema for meg, noe det altså kanskje er for flere.

:)

Tror det er lettere når man får tidlig hjelp og diagnose, da tror jeg man blir tryggere i hvem man er og hvorfor man fungerer annerledes på visse områder, som da det sosiale..

''Tror det er lettere når man får tidlig hjelp og diagnose, da tror jeg man blir tryggere i hvem man er og hvorfor man fungerer annerledes på visse områder, som da det sosiale..''

Helt klart, virker som det er vanlig å få andre diagnoser før rett stilles. Men mulig det gjelder alle diagnoser, jaja der symptomene ikke er helt opplagte.

Syns det er fint at du deler dine erfaringer her, det er med på å skape åpenhet :)

Skrevet

''Tror det er lettere når man får tidlig hjelp og diagnose, da tror jeg man blir tryggere i hvem man er og hvorfor man fungerer annerledes på visse områder, som da det sosiale..''

Helt klart, virker som det er vanlig å få andre diagnoser før rett stilles. Men mulig det gjelder alle diagnoser, jaja der symptomene ikke er helt opplagte.

Syns det er fint at du deler dine erfaringer her, det er med på å skape åpenhet :)

Hei!

Takk :)

Det er nesten bare positivt å være åpen, det eneste negative er at enkelte tror jeg er en vandrende kalkulator.

Kommer ikke på noe annet negativt nå.

Jeg fikk riktig diagnose første gang, men jeg viste ikke da at jeg fikk en lignende diagnose som barn, det viste ikke jeg noe om.

Tror ikke det er så mange feil diagnoser å sette på asperger syndrom, kanskje annet enn autisme, men det er jo en mild form for autisme. Og psykose har jeg hørt noen har fått fordi de svarte ærlig på at de hørte stemmer, noe man jo gjør når noen snakker til en.

Skrevet

Hei!

Takk :)

Det er nesten bare positivt å være åpen, det eneste negative er at enkelte tror jeg er en vandrende kalkulator.

Kommer ikke på noe annet negativt nå.

Jeg fikk riktig diagnose første gang, men jeg viste ikke da at jeg fikk en lignende diagnose som barn, det viste ikke jeg noe om.

Tror ikke det er så mange feil diagnoser å sette på asperger syndrom, kanskje annet enn autisme, men det er jo en mild form for autisme. Og psykose har jeg hørt noen har fått fordi de svarte ærlig på at de hørte stemmer, noe man jo gjør når noen snakker til en.

''Tror ikke det er så mange feil diagnoser å sette på asperger syndrom, ''

Det er det. Min sønn fikk flere feildiagnoser, og psykiateren sa det var ganske vanlig at barn fikk AD/HD diagnose, men når de ble eldre viste det seg at det var asberger. Noen asberger barn er utagerende.

Skrevet

''Tror ikke det er så mange feil diagnoser å sette på asperger syndrom, ''

Det er det. Min sønn fikk flere feildiagnoser, og psykiateren sa det var ganske vanlig at barn fikk AD/HD diagnose, men når de ble eldre viste det seg at det var asberger. Noen asberger barn er utagerende.

Hei!

Ja det har jeg hørt også, men tror det er ADD ikke ADHD de da roter sammen.

Det er ikke så vanskelig å skille dem hvis man har god innsikt.

Men noen har jo både adhd og asperger syndrom, ja for mange har jo andre lidelser i tillegg.

Jeg er heldig som bare har asperger syndrom vist nok for å ha både adhd og asperger syndrom blir vist veldig kaotisk sa en person med det til meg. Den ene delen oppsøker andre og den andre delen blir bare sliten. Jeg husker jeg syntes det hørtes veldig slitsomt ut.

Skrevet

Hei!

Ja det har jeg hørt også, men tror det er ADD ikke ADHD de da roter sammen.

Det er ikke så vanskelig å skille dem hvis man har god innsikt.

Men noen har jo både adhd og asperger syndrom, ja for mange har jo andre lidelser i tillegg.

Jeg er heldig som bare har asperger syndrom vist nok for å ha både adhd og asperger syndrom blir vist veldig kaotisk sa en person med det til meg. Den ene delen oppsøker andre og den andre delen blir bare sliten. Jeg husker jeg syntes det hørtes veldig slitsomt ut.

''Det er ikke så vanskelig å skille dem hvis man har god innsikt.''

Noe de fleste IKKE har!

Min sønn fikk bla diagnosen AD/HD og ble medisinert for det, den diagnosen ble tatt bort sammen med flere andre diagnoser. Og hvem måtte stå på for at han skulle få rett diagnose, rett hjelp?

Er ikke bitter, bare oppgitt :)

Og ganske trøtt nå. Ha en fin kveld!

Skrevet

''Det er ikke så vanskelig å skille dem hvis man har god innsikt.''

Noe de fleste IKKE har!

Min sønn fikk bla diagnosen AD/HD og ble medisinert for det, den diagnosen ble tatt bort sammen med flere andre diagnoser. Og hvem måtte stå på for at han skulle få rett diagnose, rett hjelp?

Er ikke bitter, bare oppgitt :)

Og ganske trøtt nå. Ha en fin kveld!

Hei!

Ha en fin kveld du også, hyggelig å skrive med deg.

Fint det ordnet seg for din sønn :)

Skrevet

Hei!

Ha en fin kveld du også, hyggelig å skrive med deg.

Fint det ordnet seg for din sønn :)

Hyggelig å skrive med deg også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...