Gå til innhold

hvilken blir gjeldende

Anbefalte innlegg

Skrevet

NHD eller det som kan svare på dette.

Hvis en fortar en utredning hos en fagperson, for å konstantere en diagnose som en har fått tidligere for kort tid siden, og denne nye utredelsen ikke oppfyller kriteriene helt til diagnosen, hva kan en gjøre da ? Overprøve dette for tredje gang, noe som vel egentlig ikke la seg gjøre, etter det jeg forstår. det må gå et år før den kan skje viss nok.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva som er hensikten med diagnostiseringen.

Skrevet

OK, Ja hensikten er å få svar på hvorfor h*n har vært slik igjennom hele livet, altså noe som vært der så lenge h*n kan huske tilbake, og vil gjerne ha en diagnose på det.

Skrevet

Kan tilføye, at en psykiater ga diagnoen til h*n i løpet av kort tid, og skrev også ut medisiner, Men h¨n syns at det ikke vel litt fort, og ville vente med å ta noen medisiner, før hun fikk en grundig utredelse, Det fikk hun av en nevropsykolog, men h*n oppylte ikke helt kriteriene for denne diagnosen. sansynligvis vil h*n søke dps for å prøve å få en bredere utredning, der en er åpen for flere muligheter. Er ikke det lurt, eller hva ?

Skrevet

Kan tilføye, at en psykiater ga diagnoen til h*n i løpet av kort tid, og skrev også ut medisiner, Men h¨n syns at det ikke vel litt fort, og ville vente med å ta noen medisiner, før hun fikk en grundig utredelse, Det fikk hun av en nevropsykolog, men h*n oppylte ikke helt kriteriene for denne diagnosen. sansynligvis vil h*n søke dps for å prøve å få en bredere utredning, der en er åpen for flere muligheter. Er ikke det lurt, eller hva ?

Om det ikke er en farlig medisin (og det finnes ikke i psykiatrien), er det jo et forsøk verdt å prøvebehandle en periode og deretter evaluere.

Diagnostisering ex juventibus (etter hva som virker) er ofte en nyttig fremgangsmåte.

Skrevet

Om det ikke er en farlig medisin (og det finnes ikke i psykiatrien), er det jo et forsøk verdt å prøvebehandle en periode og deretter evaluere.

Diagnostisering ex juventibus (etter hva som virker) er ofte en nyttig fremgangsmåte.

Det er snakk om Ritalin, og det regnes vel ikke som medisin innenfor psykiatrien ?

Skrevet

Det er snakk om Ritalin, og det regnes vel ikke som medisin innenfor psykiatrien ?

Ritalin er medisin.

Om problemet kan være ADHD/ADD, er ritalinutprøving et godt eksempel på det jeg nevnte.

Hjelper det, er det utmerket, og en bør fortsette.

Hjelper det ikke, så vet en det, og det skal seponeres.

Skrevet

''Om det ikke er en farlig medisin (og det finnes ikke i psykiatrien), ''

Forstår jeg deg rett her NHD?

Mener du at psykofarmaka generelt ikke er farlig/skadelig for hodet og organismen for øvrig. Jeg tenker nesten daglig på at jeg på sett og vis skader hodet mitt/psyken min selvom jeg vet at det også er gunsdig.

Kan du være så snill å klargjøre dette. Det er en slags belastning å hele tiden gå å være redd for at noe en gjør er skadelig. Det er et daglig dilemma.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...