Gå til innhold

Hjemme alene over natten

Anja76

Anbefalte innlegg

Før i verden kunne de reise til sjøss eller ta seg tjeneste i 13-14-årsalderen. Men de var ikke myndige før et stykke ut i 20-årene.

Tidene forandrer seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før i verden kunne de reise til sjøss eller ta seg tjeneste i 13-14-årsalderen. Men de var ikke myndige før et stykke ut i 20-årene.

Tidene forandrer seg.

mvh

''Før i verden kunne de reise til sjøss ''

Dette er nesten som å høre mannen min! ;-) Mange dro til sjøs som 15-åringer, men noen av dem havna sikkert på bordell i fjerne himmelstrøk og vendte hjem med tatovering noen måneder senere, så jeg vet ikke helt...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nesten som å høre mannen min! ;-) Mange dro til sjøs som 15-åringer, men noen av dem havna sikkert på bordell i fjerne himmelstrøk og vendte hjem med tatovering noen måneder senere, så jeg vet ikke helt...;-)

De fleste av de som reiste ut klarte seg utrolig nok, tross en lite ideell situasjon.

Jeg anser sjansen for at ungene havner på bordell med tatovering på stjerten pga noen netter alene som ubetydelig.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, fetteren min reiste ut da han var 14 og kom tilbake da han var 18 og uten tattovering også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt 13-åringen min være alene over natten hvis han hadde turt. Men han liker ikke å være alene hjemme på kveldstid engang, så en natt alene hadde han garntert ikke turt selv om vi ikke skulle være så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 15-åring sier han kan sove hjemme alene og at han ikke er redd siden kattene er her.

''..og at han ikke er redd siden kattene er her.''

Så søt! :-)

(Men si det for all del ikke til ham...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkner de av brannalarmen?

Det gjør ikke mine :-(

Jeg spøker med at de får finne seg en lettvåknet kjæreste før jeg lar dem sove alene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 15-åring sier han kan sove hjemme alene og at han ikke er redd siden kattene er her.

he he... Katten vår er nok bare farlig for mus og småfugl :-)

Men jeg kjenner igjen følelsen. Jeg var ikke redd når jeg var hjemme alene med dvergpuddelen vi hadde da jeg var barn! :-) Det er noe med å ha selskap.

Junior har ikke vært alene natten over ennå, men har vært alene til nesten kl 2 med en kompis "overnattende" (ingen var i seng da vi kom hjem...he he..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''..og at han ikke er redd siden kattene er her.''

Så søt! :-)

(Men si det for all del ikke til ham...)

Nei, da dauer han, han er jo så sinne fordi jeg kaller ham den lille gutten min selv om jeg sier at eldstemann er den store gutten min :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he... Katten vår er nok bare farlig for mus og småfugl :-)

Men jeg kjenner igjen følelsen. Jeg var ikke redd når jeg var hjemme alene med dvergpuddelen vi hadde da jeg var barn! :-) Det er noe med å ha selskap.

Junior har ikke vært alene natten over ennå, men har vært alene til nesten kl 2 med en kompis "overnattende" (ingen var i seng da vi kom hjem...he he..)

Hehe, tror du mine er farlige da. Verdens snilleste, roligste puser. Han har ikke vært alene hjemme om natta heller, knapt om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om krigsseilere under 2. verdenskrig som var 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange historier om tenåringer som klarte både dette og hint i gamle da'r, men jeg synes ikke det nødvendigvis er relevant for dagens ungdom .-) Det blir litt som løse unger i baksetet da vi var barn - det er tross alt bra verden har beveget seg framover :-)

Ikke akkurat krigsseiling, men min mor måtte faktisk flytte på hybel da hun skulle begynne på realskolen. Det var bare en drøy mil fra gården hun kom fra, men det gikk ikke skolebuss, og foreldrene hennes hadde ikke bil, så da var det ikke noe annet å gjøre enn å bo på hybel.

Men den gangen hadde hun jo en streng hybelvertinne som passet på at hun ikke hadde besøk på rommet (hennes fetter ble kastet bryskt ut da han skulle hjelpe henne med noen matteoppgaver *S*) Hybelvertinnen blandet seg sikkert opp i det meste ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får helt vondt når jeg tenker på dem. Jeg får vondt av fetteren min som dro ut da han var 14 fordi han slet med dysleksi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange historier om tenåringer som klarte både dette og hint i gamle da'r, men jeg synes ikke det nødvendigvis er relevant for dagens ungdom .-) Det blir litt som løse unger i baksetet da vi var barn - det er tross alt bra verden har beveget seg framover :-)

Ikke akkurat krigsseiling, men min mor måtte faktisk flytte på hybel da hun skulle begynne på realskolen. Det var bare en drøy mil fra gården hun kom fra, men det gikk ikke skolebuss, og foreldrene hennes hadde ikke bil, så da var det ikke noe annet å gjøre enn å bo på hybel.

Men den gangen hadde hun jo en streng hybelvertinne som passet på at hun ikke hadde besøk på rommet (hennes fetter ble kastet bryskt ut da han skulle hjelpe henne med noen matteoppgaver *S*) Hybelvertinnen blandet seg sikkert opp i det meste ;-)

Enig i at det på en måte ikke er relevant, men synes samtidig det er tankevekkende hvor lite som er "naturbestemt" og hvor mye som er kultur på dette området.

Jeg nevnte nok det med de unge krigsseilerene fordi en av de eldste i slekta begraves i morgen, og han ble svært plaget av mareritt/forvirring om nettopp sine minner fra dette de siste månedene av sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det på en måte ikke er relevant, men synes samtidig det er tankevekkende hvor lite som er "naturbestemt" og hvor mye som er kultur på dette området.

Jeg nevnte nok det med de unge krigsseilerene fordi en av de eldste i slekta begraves i morgen, og han ble svært plaget av mareritt/forvirring om nettopp sine minner fra dette de siste månedene av sitt liv.

Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junior har vært alene en natt i fjor da var han 14,5. Jeg lå på sykehuset og far var på jobb. Minsten på da 11,5 var på overnatting. Hun er nå 12, men synes hun fremdeles er for ung. Dette blant annet fordi hun aldri hadde lagt seg til å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrs_knowitall

Jeg sov hjemme alene første gang da jeg var 11 etter ønske. Mamma var ikke sååå langt borte da :)

Husker ikke når jeg gjorde det neste gang. Men jeg har alltid elsket å være alene hjemme, og stooorkoste meg hver gang jeg var det.

Datteren min er 13 og vi har ikke hatt den problemstillingen ennå, men hun hadde nok fått lov. Guttungen når han blir 13? haha- tviler på det :)

Men alle barn er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...