filiokus81 Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Nå er jeg veeeeeldig usikker her. Snuppa har sin aller første skoledag i morgen, og har gledet seg hele sommeren. I går dukket det opp noen mistenkelige røde prikker på brystet hennes. Assosierte det med insektsstikk og sendte henne i seng. I morges var det flere prikker, og de klør. De ser helt klart ut som vannkopper, men vi kjenner ingen som har hatt det nå. Antakelig har hun blitt smittet på SFO, der hun har holdt hus de siste ukene. Allment er hun i toppform. Ingen feber, ikke påvirket i det hele tatt. Lite utslett, kanskje 15 prikker til sammen. Jeg kjenner at jeg har skikkelige kvaler i forhold til i morgen. Første skoledag er jo bare den ene dagen, den får hun aldri igjen. Og antakelig verserer smitten blant barna likevel, ettersom hun sannsynligvis er smittet på SFO. Ungen er i superform og har lite utslett, og de fleste prikkene dekkes av klærne når hun kler på seg (ifht smittefare). Kan jeg rettferdiggjøre å ta henne med på første skoledag i morgen, eller blir vi evig hatet om vi dukker opp med smittsom sykdom? Det KAN jo hende det ikke er vannkopper også, og jeg har kjempelyst til å la tvilen komme oss til gode...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Sist noen spurte om vannkopper, bad jeg dem holde seg hjemme. Men som du sier, første koledag er bare en dag. Jeg tror jeg ville latt tvilen komme henne til gode. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 ''Kan jeg rettferdiggjøre å ta henne med på første skoledag i morgen, eller blir vi evig hatet om vi dukker opp med smittsom sykdom?'' Nei, du sender ikke barn med mistanke om fersk vannkoppesmitte på skolen, første skoledag eller ikke. Her må hensynet til alle de andre barna komme foran din datters ønske om tilstedeværelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ring helsesøster Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Kan du ringe helsesøster på skolen i morgen tidlig, og høre om det er noen som absolutt ikke må smittes? Som regel vet helsesøster om det er noen som feks har søsken under kreftbehandling eller andre spesielle situasjoner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Kan du ringe helsesøster på skolen i morgen tidlig, og høre om det er noen som absolutt ikke må smittes? Som regel vet helsesøster om det er noen som feks har søsken under kreftbehandling eller andre spesielle situasjoner? Det var jammen et godt tips, det gjør vi tror jeg. Takk for råd! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 ''Kan jeg rettferdiggjøre å ta henne med på første skoledag i morgen, eller blir vi evig hatet om vi dukker opp med smittsom sykdom?'' Nei, du sender ikke barn med mistanke om fersk vannkoppesmitte på skolen, første skoledag eller ikke. Her må hensynet til alle de andre barna komme foran din datters ønske om tilstedeværelse. Usj, du har vel rett. Selv om jeg har mest lyst til å stikke fingrene i ørene (eller - foran øynene, alt ettersom). ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Sist noen spurte om vannkopper, bad jeg dem holde seg hjemme. Men som du sier, første koledag er bare en dag. Jeg tror jeg ville latt tvilen komme henne til gode. Har mest lyst til det ja... ) Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Kan du ringe helsesøster på skolen i morgen tidlig, og høre om det er noen som absolutt ikke må smittes? Som regel vet helsesøster om det er noen som feks har søsken under kreftbehandling eller andre spesielle situasjoner? Men helsesøster er jo bare på skolen en dag i måneden og er der sikkert ikke første dagen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vær hjemmee Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Er det mistanke om vannkopper må du for all del holde ungen hjemme i morgen - selv om det er første skoledag. Dere får heller finne på noe gøy hjemme - noe å kose dere med sammen der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Men helsesøster er jo bare på skolen en dag i måneden og er der sikkert ikke første dagen ''Men helsesøster er jo bare på skolen en dag i måneden og er der sikkert ikke første dagen'' Hos oss er helsesøster til stede hver dag. ) Bydelens helsestasjon er nemlig der også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 ''...og de fleste prikkene dekkes av klærne når hun kler på seg (ifht smittefare)'' Smitten skjer ikke ved kontakt med utslettet, da hadde det ikke vært så smittsomt. Det er vanlig dråpesmitte, og man er smittefarlig lenge før utslettet kommer. Støtter forslaget om å snakke med helsesøster, evt. avtale med lærer at det er greit at hun er med på "seremonidelen" (rektors tale og oppropet, hvis dere kan det uten nærkontakt med andre elever), men ikke blir med i klasserommet. Eller et liknende kompromiss som skjermer de andre barna fra den verste smittefaren. Det gjelder nok flere enn henne, hvis smitten er i omløp på SFO. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 ''Men helsesøster er jo bare på skolen en dag i måneden og er der sikkert ikke første dagen'' Hos oss er helsesøster til stede hver dag. ) Bydelens helsestasjon er nemlig der også. Da er dere heldige, vi har bare helsesøster i bydelen to ganger i uka og på skolen en gang i mnd og det er ikke den samme engang ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 ''...og de fleste prikkene dekkes av klærne når hun kler på seg (ifht smittefare)'' Smitten skjer ikke ved kontakt med utslettet, da hadde det ikke vært så smittsomt. Det er vanlig dråpesmitte, og man er smittefarlig lenge før utslettet kommer. Støtter forslaget om å snakke med helsesøster, evt. avtale med lærer at det er greit at hun er med på "seremonidelen" (rektors tale og oppropet, hvis dere kan det uten nærkontakt med andre elever), men ikke blir med i klasserommet. Eller et liknende kompromiss som skjermer de andre barna fra den verste smittefaren. Det gjelder nok flere enn henne, hvis smitten er i omløp på SFO. Takk for svar! Vi får ta en telefon til skolen i morgen å be om råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Det finnes barn som slett ikke skal utsettes for vannkoppesmitte. Du sender altså ikke smittefarlige barn med viten og vilje inn i en stor barnegruppe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Det finnes barn som slett ikke skal utsettes for vannkoppesmitte. Du sender altså ikke smittefarlige barn med viten og vilje inn i en stor barnegruppe. Sukk. Jada. ;o) Vi tar en telefon til skolen i morgen og ber om råd, tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Men helsesøster er jo bare på skolen en dag i måneden og er der sikkert ikke første dagen Hos oss er helsesøster tilstede en dag i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Usj, du har vel rett. Selv om jeg har mest lyst til å stikke fingrene i ørene (eller - foran øynene, alt ettersom). ) ''Usj, du har vel rett. Selv om jeg har mest lyst til å stikke fingrene i ørene (eller - foran øynene, alt ettersom).'' Kjenner godt tankegangen, ja, har tenkt slik mange ganger selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Svaret mitt kommer for sent, men du sender ikke barn med vannkopper på skolen! Et nabobarn misset sin første skoledag i 1.klasse pga vannkopper. Det var trist, men løst seg greit. Læreren kom til og med på besøk til henne etter at skoledagen var over 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henrikke71 Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Vi hadde nettopp denne hodepina i forrige uke. Om vi skulle holde ettåringen vår hjemme fra bursdagsfeiringa hans i barnehagen pga noe som kunne se ut som vannkopper. Vi valgte å holde ham hjemme. Men nå er han jo bare ett år og aner jo ikke at han bursdag eller hva han går glipp av. Det er jo synd og skam om barnet ditt skal gå glipp av første skoledag, men det er vel egentlig det man skal hvis mistanken om vannkopper er der. Det skal sies at medarbeiderne i barnehagen noen dager senere sa de bare trodde det hadde vært myggstikk. Men broren min som var på besøk mens det sto på har tre unger selv, og han var sikker på at det var vannkopper. Det kan være vanskelig å vite. Vår hadde heller ingen feber og var frisk og rask utover at han hadde disse koppene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Svaret mitt kommer for sent, men du sender ikke barn med vannkopper på skolen! Et nabobarn misset sin første skoledag i 1.klasse pga vannkopper. Det var trist, men løst seg greit. Læreren kom til og med på besøk til henne etter at skoledagen var over Vi holdt henne hjemme. Snuppa har i grunnen tatt det veldig greit, det er verre med mammaen ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.