Gjest Svar meg gjerne Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Har ikke bestemt meg helt for hva, må nok ha litt rådgivning først. Problemet er bare at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal finne tid til å lese så mye som trengs, gjøre oppgaver osv. Da jeg ikke kan studere i byen jeg bor i, betyr det jeg må tidlig opp for å rekke buss og jeg mister mye tid hver dag med tanke på lang skolevei hjem også. Vi har to barn på 9 og 12 og puberteten har begynt å gjøre seg gjeldende. Hvordan finner dere andre ut av dette? Jeg er godt over 40 år og har kunn videregående skole bak meg, så det er lenge siden jeg satt på skolebenken sist. Det som bekymrer meg mest, foruten av hvordan jeg skal klare studiene er hvordan jeg skal få tid til ungene oppe i det hele. Hvordan skal jeg klare å planlegge så jeg får lest nok? Hører om andre som nesten setter livet på vent for å klare studiene og familie. Må ta opp lån for å få til dette og da bør jeg helst bestå etter 3 år. Det er også skummelt å tenke på. Høres sikkert veldig negativ ut nå, men det er så mye å tenke på. Noen som har litt innputt til meg på dette området? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Hvor lang pendlervei har du? Hvordan er studiet lagt opp med tanke på oppmøteplikt/undervisning? Tenker på hvor mye tid du har i vanlig jobbtid mellom 8-16 til overs for å få lest. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Alt går! Jeg har studert med 3 barn, full jobb og mange andre aktiviteter. Man blir ganske enkelt supereffektiv. I starten får du ikke tid til noe som helst, men når rutinene er på plass, blir det rom til kos og avslapping. Et tips. Start å lese pensum i god tid før, bruk noe av sommerferien. Resten av familien må trå til. Barna får oppgaver, du leser mens dei er på trening ol. Har mannge timer "ringside" med bok og pc. Du må ta deg tid til voksenkos, men velg med omhu. Ver også raus med å låne bort barna! Barna tar ikke skade av at du bruker en hel søndag til studier, så lenge dei får input fra andre. Mitt beste råd er. Bestem deg for at det går bra. Godta at du må velge bort noe ( men husk at studiene gir deg input, og er det noe du liker....så gir det deg energi), barna kommer ikke til å lide, selv om du må konsentrere deg om noe annet. Men ver alltid tilgjengelig for en kos og en prat og inngå avtaler ( NÅ må mamma lese til kl..... etterpå skal vi) Og kan du lese litt på forhånd.... enda bedre! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Det er mange ting man kan ta som nettstudier med noen samlinger i semesteret. Sjekk ut mulighetene. Jeg studerer fulltid og er mamma til to barn på 12 og 7. Det gir god fleksibilitet i forhold til å komme tidlig hjem til middag og lekseoppfølging, men det er slitsomt i eksamensperioder. På mitt studium er mammaene de mest velorganiserte studentene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Med gode rutiner fungerer det meste. Legg opp dagene som om du skulle jobbet åtte timer - og bruk dem på studier enten det er undervisning den dagen eller ikke. For meg fungerte det veldig bra å heller ta noen lage dager/sene kvelder på skolen, for så å konsekvent ha fri når jeg var hjemme. Jeg orket ikke ha dårlig samvittighet hver gang rompa berørte sofaen, så jeg bestemte meg på forhånd for at lese gjør man på skolen, slappe av gjør man hjemme. Jeg var også mer helhjertet tilstede for ungene når jeg var hjemme på den måten. Lykke til da! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har to barn og full jobb, og har studert på deltid i to år nå. Det går egentlig veldig greit, ettersom studiet er lagt opp med samlinger og en god del hjemmearbeid. Gruppearbeid løses i stor grad ved hjelp av nettløsninger. Det er klart at det blir litt mindre tid til å gjøre ingenting, men jeg opplever slett ikke at jeg brekker ryggen på dette. Jeg plotter inn alle samlinger og innleveringer i kalenderen i god tid, og setter av tid i helger og evt fridager til å lese/skrive oppgaver. Generelt sett er det langt mer fleksibelt med studier enn med jobb, så lenge man klarer å være bittelitt strukturert på egenhånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har to barn og full jobb, og har studert på deltid i to år nå. Det går egentlig veldig greit, ettersom studiet er lagt opp med samlinger og en god del hjemmearbeid. Gruppearbeid løses i stor grad ved hjelp av nettløsninger. Det er klart at det blir litt mindre tid til å gjøre ingenting, men jeg opplever slett ikke at jeg brekker ryggen på dette. Jeg plotter inn alle samlinger og innleveringer i kalenderen i god tid, og setter av tid i helger og evt fridager til å lese/skrive oppgaver. Generelt sett er det langt mer fleksibelt med studier enn med jobb, så lenge man klarer å være bittelitt strukturert på egenhånd. Utrolig imponert. Antar din mann/samboer bidrar stort, men likevel! Studerte selv ved siden av jobb et par år like etter at jeg begynte å jobbe (etter de "egentlige" studiene). Synes det var kjempehardt - var vant til å ha mye tid til fri disposisjon. Og dette var før jeg fikk barn!? Nå føles det ufattelig at jeg da mente jeg hadde begrenset med fritid, men slik var det. Altså - hatten av! *bukker* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Utrolig imponert. Antar din mann/samboer bidrar stort, men likevel! Studerte selv ved siden av jobb et par år like etter at jeg begynte å jobbe (etter de "egentlige" studiene). Synes det var kjempehardt - var vant til å ha mye tid til fri disposisjon. Og dette var før jeg fikk barn!? Nå føles det ufattelig at jeg da mente jeg hadde begrenset med fritid, men slik var det. Altså - hatten av! *bukker* Man bruker den tiden man har, uansett. Da jeg var fulltidsstudent i gamle dager, før jeg fikk barn og jobb og sånt, syntes jeg det var slitsomt nok. Men forholdet til tid er visst ganske elastisk, for det oppleves faktisk ikke særlig slitsomt. Men det blir ikke gjort overvettes mye husarbeid her hjemme, altså - der snakker vi skippertak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Utrolig imponert. Antar din mann/samboer bidrar stort, men likevel! Studerte selv ved siden av jobb et par år like etter at jeg begynte å jobbe (etter de "egentlige" studiene). Synes det var kjempehardt - var vant til å ha mye tid til fri disposisjon. Og dette var før jeg fikk barn!? Nå føles det ufattelig at jeg da mente jeg hadde begrenset med fritid, men slik var det. Altså - hatten av! *bukker* ...men det er hyggelig med skryt altså, så tusen takk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Heisann! Eg studerte da ungene var 1 og 4 år gamle. (alenemor) Det gikk i grunnen helt fint. Hvis du fokuserer på studiet fra 8-16 akkurat som på en arbeidsdag, går det nok greit skal du se. Lykke til ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg ble ferdig med 3 år på sykepleierstudiet i vår. Jeg er over 40, har 3 barn og en mann som pendler. Fordelen min var at skolen ligger på hjemstedet mitt. Jeg la opp dagene slik at jeg brukte ca en arbeidsdag på skolen, uansett hvor mange/få timer vi hadde på skolen. Slik fikk jeg gjort unna det meste av lesing/skriving på dagtid. Det var mye gruppearbeid, og vi la dette også til dagtid. I eksamensperiodene ble det ganske slitsomt, men det gikk Den største utfordringen kom da vi i jula i fjor fikk en stor krise i familien. Da var det vanskelig å finne rom for skole og lesing. Men jeg klarte da det også - så vidt Om du klarer å lese på bussen, så får du gjort mye mens du reiser til og fra Jeg kan ikke si vi har satt livet på vent disse årene, men det har jo vært anderledes enn om jeg hadde jobbet. Nå er jeg ferdig!!! Og jeg har ikke angret Go for it!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bluestar Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hvis du selv er frisk og rask, vil du sikkert greie dette :-). Selv hadde jeg tre unger fra 1 år til 7 år da jeg startet med høyskole utdannelse. Jeg hadde mye hjelp fra faren til barna, besteforeldre og gode venner. Uten disse hadde det nok ikke gått så bra. Jeg lærte meg en slags leseteknikk etterhvert. Selv om ungene var i nærheten hadde jeg en bok liggende framme. Jeg terpet fremmedord dagen lang i hodet min. Om jeg laget middag, hadde jeg et par ord i hodet som jeg lærte meg osv. 4 dager før eksamen tok jeg "fri". Jeg dro opp på ei seter og var der helt alene for å lese. Der sov jeg og leste det jeg orket. Jeg besto alle eksamener :-). Dine barn er jo større. Dette vil du helt sikkert greie, men jeg ville alliert meg med noen rundt meg om jeg var deg. Uten støtte fra andre kan nok dette bli tøfft, men sikkert ikke umulig å gjennomføre. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.