Spenol(1) Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Vil det bli et navn som ingen vil hete lenger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det er helt sikkert Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Det har jeg også tenkt på ... jeg hadde ikke kalt sønnen min for Anders vaffal 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Anders er et såpass vanlig navn i Norge, at jeg tror ikke folk vil forbinde et barn som heter det, med terroristen. Så min mening er at dersom Anders hadde vært et aktuelt navn for oss å velge, så tror jeg ikke jeg hadde latt være å bruke det bare på grunn av terroristens navn. Men tiåringen min kom hjem fra skolen på torsdag og sa at de hadde snakkt om 22. juli i klassen, og læreren hadde sagt nettopp det du sier, at det trolig ikke vil være noen som kaller barnet sitt for Anders heretter. Og det synes jeg var tåpelig sagt av en lærer.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Anders er et såpass vanlig navn i Norge, at jeg tror ikke folk vil forbinde et barn som heter det, med terroristen. Så min mening er at dersom Anders hadde vært et aktuelt navn for oss å velge, så tror jeg ikke jeg hadde latt være å bruke det bare på grunn av terroristens navn. Men tiåringen min kom hjem fra skolen på torsdag og sa at de hadde snakkt om 22. juli i klassen, og læreren hadde sagt nettopp det du sier, at det trolig ikke vil være noen som kaller barnet sitt for Anders heretter. Og det synes jeg var tåpelig sagt av en lærer.... '' Så min mening er at dersom Anders hadde vært et aktuelt navn for oss å velge, så tror jeg ikke jeg hadde latt være å bruke det bare på grunn av terroristens navn. '' Jeg hadde i hvertfall ikke gått for navnet for et barn som ble født i 2011, etter terrorangrepene. Da hadde jeg nok ventet til Fyren var helt ute av nyhetsbildet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 '' Så min mening er at dersom Anders hadde vært et aktuelt navn for oss å velge, så tror jeg ikke jeg hadde latt være å bruke det bare på grunn av terroristens navn. '' Jeg hadde i hvertfall ikke gått for navnet for et barn som ble født i 2011, etter terrorangrepene. Da hadde jeg nok ventet til Fyren var helt ute av nyhetsbildet. Tja.... - joda, hvis en bare tenkte på navnet som et potensielt navn hvis en ble gravid seinere så. Men hvis jeg hadde vært gravid nå og skulle føde i høst, og navnet Anders hadde vært det jeg egentlig ønsket å kalle gutten min, så tror jeg jnok jeg hadde valgt det likevel. Anders var forøvrig et navn vi vurderte da vi fikk barn, fordi det ville være oppkalling etter en av bestefedrene - men vi valgte det bort fordi gutten da ville ha minst tre ulike navn ut fra hvem som sa navnet hans: *Anårs (her i Kristiansand) *Anesjh (min mor snakker østlandsdialekt) *AnDers/Andris (der mannen min kommer fra, Vestlandet) *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Anders er et såpass vanlig navn i Norge, at jeg tror ikke folk vil forbinde et barn som heter det, med terroristen. Så min mening er at dersom Anders hadde vært et aktuelt navn for oss å velge, så tror jeg ikke jeg hadde latt være å bruke det bare på grunn av terroristens navn. Men tiåringen min kom hjem fra skolen på torsdag og sa at de hadde snakkt om 22. juli i klassen, og læreren hadde sagt nettopp det du sier, at det trolig ikke vil være noen som kaller barnet sitt for Anders heretter. Og det synes jeg var tåpelig sagt av en lærer.... ''Og det synes jeg var tåpelig sagt av en lærer....'' Ja, utrolig tåpelig! Og det hadde det vært selv om han hadde hatt rett (noe jeg tror han ikke har). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Ikke hvis jeg het Breivik til etternavn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Ikke hvis jeg het Breivik til etternavn. Det er jeg enig med deg i! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 ''Og det synes jeg var tåpelig sagt av en lærer....'' Ja, utrolig tåpelig! Og det hadde det vært selv om han hadde hatt rett (noe jeg tror han ikke har). Og jenta mi sa litt fortvilet til meg: "Stakkars X i klassen, hun har jo en storebror som heter Anders!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Ikke hvis jeg het Breivik til etternavn. Det hadde nok ikke vært så kult å hete Anders B heller ville jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Selv i disse dager minner navnet Anders meg mest om min barndoms yndlingslektyre - Anders And'er (Donald Duck) :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bluestar Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg forbinder ikke noen andre som heter Anders med denne Breivik-fyren. Det skal litt mere enn et navn til for å mislike en person. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Anders er et såpass vanlig navn i Norge, at jeg tror ikke folk vil forbinde et barn som heter det, med terroristen. Så min mening er at dersom Anders hadde vært et aktuelt navn for oss å velge, så tror jeg ikke jeg hadde latt være å bruke det bare på grunn av terroristens navn. Men tiåringen min kom hjem fra skolen på torsdag og sa at de hadde snakkt om 22. juli i klassen, og læreren hadde sagt nettopp det du sier, at det trolig ikke vil være noen som kaller barnet sitt for Anders heretter. Og det synes jeg var tåpelig sagt av en lærer.... ''Anders er et såpass vanlig navn i Norge, at jeg tror ikke folk vil forbinde et barn som heter det, med terroristen.'' Det tenkte jeg også. Det blir liksom ikke helt som med Adolf eller Vidkun. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 For meg er Anders alle de andre Andersene jeg kjenner og har kjent gjennom livet - Anders har aldri vært noe alternativ for oss, men jeg tror ikke jeg badde byttet det ut nå hvis det hadde vært aktuelt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 For meg er Anders alle de andre Andersene jeg kjenner og har kjent gjennom livet - Anders har aldri vært noe alternativ for oss, men jeg tror ikke jeg badde byttet det ut nå hvis det hadde vært aktuelt... '' For meg er Anders alle de andre Andersene jeg kjenner og har kjent gjennom livet '' Men tror du det gjelder for alle andre også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pointless Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg så i Dagbladet forleden at det var blitt født en gutt 22/7 som opprinnelig skulle hete Anders, men at foreldrene byttet navn til Thomas. Akkurat det skjønner jeg veldig godt (i.o.m datoen han ble født på) Men ellers ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å kalle barnet mitt Anders. Det finnes andre drapsmenn og onde, syke mennesker rundt om som helt sikkert har sammme navn som våre barn, men de er bare ikke så kjent... Anders BB er Anders BB, mens andre Anderser er andre Anderser. De er jo ikke han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 '' For meg er Anders alle de andre Andersene jeg kjenner og har kjent gjennom livet '' Men tror du det gjelder for alle andre også? ''Men tror du det gjelder for alle andre også?'' Det kan da vel ikke jeg uttale meg noe om, som jeg skrev "for _meg_" osv osv... Men jeg ser av svarene her, at flere tenker som meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg forbinder fremdeles Anders mer med en rampegutt på barneskolen enn terroristen. Jeg tror ikke det blir sånn at ingen vil bruke navnet lenger. Det er et navn som har vært ganske mye brukt i flere generasjoner, og mange har sikkert et forhold til det som ikke går i oppløsning selv om det nå er framme på en negativ måte. Det er lettere å forbinde sjeldne navn som Vidkun, Tjostolv og Solan med bestemte personer. Men det kan jo tenkes at navnet - for en kortere eller lenger periode - forsvinner fra "kandidatlistene" til de som ikke har noen spesiell grunn til å bruke det navnet, men bare leter etter helt greie guttenavn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg ville kaldt gutten min for Anders ja, om det var aktuelt. Jeg blir ikke med på å sverte ett så vanlig navn, som så mange heter. Anders er ett vanlig fint navn. Punktum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vidkun Adolf GPn Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Siden jeg ikke er overtroisk, tror jeg heller ikke at personlige egenskaper er knyttet til navnet. Derfor ingen motforestillinger mot Anders. Jeg vil alltid forbinde Anders med han jeg kjenner - en meget hyggelig, flink og omsorgsfull ung mann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.