Gå til innhold

Overføring i terapi

Gjest håper noen kan hjelpe

Anbefalte innlegg

Gjest håper noen kan hjelpe
Skrevet

er det noen her som har opplevd det, og hvordan taklet du vonde følelser p.g.a det?

Gjest lurer på dett
Skrevet

Hvilken type overføring tenker du på?

At en "ser" foreldrene i psykologen og reagerer negativt på han av den grunn, eller at man f.eks. er forelsket i psykologen?

Skrevet

Det skjer hele tiden med meg...

Når det oppstår vonde følelser i den forbindelse, skyldes det manglende kompetanse og empati hos behandler. Derfor mener jeg bare at vedkommende ikke er verdt min bekymring. Det hjelper meg ihvertfall litt med å legge tankene til side.

Skrevet

Hei!

Det jeg opplevde da jeg leste om dette nå var at overføringen som er i mitt tilfelle, har gjort meg utelukkende godt.

Jeg har hengitt meg helt til min psykiater som jeg beundrer fordi:

1) Forstod meg og ga meg hjelp og diagnose

2) Er personlig og trygg og behagelig å være med

3) Gir meg gode råd

4) Får meg til å tenke

5) Plasserer vanskelige ting sammen med meg

6) Krever at jeg tar ansvar

7) Er ærlig selv om jeg blir lei meg

8) Er tydelig og konkret

9) Er forutsigbar

10) Tar imot meg med åpne armer (min psykiaters ord)

Derfor er jeg forelsket og elsker min psykiater, merkelig nok har det gjort meg gladere og tryggere, men jeg skjønner ikke mekanismene i det hele tatt.

Men jeg vil ikke at min psykiater skal forsvinne for meg, det er det eneste.

Gjest alvende
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på temaet. Hva er overføring? Har du eksempler på typer overføring? Er det utelukkende negativt med overføring? Er det så vanlig at alle i terapi opplever det?

Gjest lurer på dett
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på temaet. Hva er overføring? Har du eksempler på typer overføring? Er det utelukkende negativt med overføring? Er det så vanlig at alle i terapi opplever det?

Er ikke noen ekspert på området, men alle typer forhold mellom mennesker inneholer visstnok et visst element av overføring.

Det kan både være positivt og negativt, alt fra forelskelse til hat.

Noen terapiteknikker drar nytte av overføringer/motoverføringer, da de visstnok kan si noe om ubevisst materiale.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er den rette til å svare, men opplever av og til at behandleren min forsøker å overføre holdninger på meg. Det dreier seg om holdninger knyttet til å ta ansvar for sykdommen, personlig mestring og generelt at jeg skal fungere bedre.

Jeg opplever ikke dette som vondt. Tvert imot føler jeg meg glad fordi han gidder, og fordi han stoler på at jeg kan klare det.

Gjest lurer på dett
Skrevet

at det ofte dreier seg om følelser man har hatt for en person tidligere i livet, som overføres til f.eks. en psykolog, kjæreste, venn, uvenn, slik at man på en måte gjentar forholdet.

Banalt eksempel: Man hadde en slem far som barn. Så får man seg en psykolog som voksen. Psykologen kan minne om far, uten at han trenger å ha noen likhetstrekk, men man føler likevel negative følelser. Det kan være følelser som var så skremmende å føle for far (fordi man var liten og avhengig av far, og kunne ikke tillate seg å være sint på han). Psykologen legger merke til dette, og kan på den måten hjelpe klienten til å løse opp i disse (ofte fortrengte) følelsene, og dette skal kunne lede til videre utvikling.

Slik kan man på grunn av overføring og ubevisst trang til å repetere gamle mønstre, rydde opp i forhold til indre demoner.

Det kan også bli destruktivt. Sett at man hadde en slem far og får seg en kjærest, og får slike negative følelser for kjæresten, selv om kjæresten kanskje ikke er slem i utgangspunktet.

Kjæresten kan da reagere på disse overføringene med å gå i forsvar, forholdet blir dårlig, og man får bekreftet sin indre forestillinger om hvordan verden er, og den indre konflikten blir ikke løst - bare forsterket.

Ekstra destruktivt kan det bli når man overfører på sine egne barn, som er i en avhengighetsposisjon til en og ikke kan gå i forsvar, slik en kjæreste kan.

Gjest alvende
Skrevet

at det ofte dreier seg om følelser man har hatt for en person tidligere i livet, som overføres til f.eks. en psykolog, kjæreste, venn, uvenn, slik at man på en måte gjentar forholdet.

Banalt eksempel: Man hadde en slem far som barn. Så får man seg en psykolog som voksen. Psykologen kan minne om far, uten at han trenger å ha noen likhetstrekk, men man føler likevel negative følelser. Det kan være følelser som var så skremmende å føle for far (fordi man var liten og avhengig av far, og kunne ikke tillate seg å være sint på han). Psykologen legger merke til dette, og kan på den måten hjelpe klienten til å løse opp i disse (ofte fortrengte) følelsene, og dette skal kunne lede til videre utvikling.

Slik kan man på grunn av overføring og ubevisst trang til å repetere gamle mønstre, rydde opp i forhold til indre demoner.

Det kan også bli destruktivt. Sett at man hadde en slem far og får seg en kjærest, og får slike negative følelser for kjæresten, selv om kjæresten kanskje ikke er slem i utgangspunktet.

Kjæresten kan da reagere på disse overføringene med å gå i forsvar, forholdet blir dårlig, og man får bekreftet sin indre forestillinger om hvordan verden er, og den indre konflikten blir ikke løst - bare forsterket.

Ekstra destruktivt kan det bli når man overfører på sine egne barn, som er i en avhengighetsposisjon til en og ikke kan gå i forsvar, slik en kjæreste kan.

Da skjønner jeg litt mer. Takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...