Gjest skremmende Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Så mange ganger i i vår og idag ungdomsskoleelever i store fri. En hel gjeng med gutter som bare kjøper brus, pølser, sjokolader og is i storefri. Kan ikke skjønne at de får lov til sånnt. Og alltid så er det en gjeng med gutter. Blir ikke gutta tatt vare på i samfunnet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bluestar Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hvilken skole er dette? Her får de ikke lov til sånne ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Kjære deg, slik har det da vært bestandig! Men det er nok ikke bare gutta... Enten har de kjøpt boller og skolebrød, sjokolade eller pølser. Ungdomsskoleelever; tror du at de _egentlig_ får lov? Men hvordan kan man som foreldre holde tilsyn med ungdomsskoleeleven sin døgnet rundt da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bluestar Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Kjære deg, slik har det da vært bestandig! Men det er nok ikke bare gutta... Enten har de kjøpt boller og skolebrød, sjokolade eller pølser. Ungdomsskoleelever; tror du at de _egentlig_ får lov? Men hvordan kan man som foreldre holde tilsyn med ungdomsskoleeleven sin døgnet rundt da? En trøst er jo at de aller fleste vokser opp og ikke tar så stor skade av dette :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Slik var det da jeg gikk på ungdomsskolen også, og det begynner å bli flere tiår siden. Da gikk det gjerne i brus og skolebrød, og selvfølgelig sjokolade.D et er neppe de samme som går og handler hver dag, men bestandig er det noen, og noen går oftere enn andre. Ungdommen har alltid hatt skrekkelige vaner! :# 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Verken da jeg gikk på ungdomsskolen eller på min sønns skole nå var/er det lov å forlate skolens område i _storefri_. Men bortsett fra det er det ikke så lett å holde kontroll på hva ungdomsskoleelever foretar seg hele tiden da. Husker jeg selv mer enn gjerne stakk innom bakeren og kjøpte skolebrød etter skoletid dersom jeg hadde penger. Og da jeg som snaut 15-pring var på språkskole i England byttet jeg ofte ut matpakka vertsmoren sendte med meg med chips og milkshake! For en som kom fra landet var det stor stas å gå på snackbar ;-) Junior går som regel rett hjem fra skola, men de gangene han tar omveien om en butikk er ddet neppe klibrød og gulrøtter han kjøper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Slik var det da jeg gikk på ungdomsskolen også, og det begynner å bli flere tiår siden. Da gikk det gjerne i brus og skolebrød, og selvfølgelig sjokolade.D et er neppe de samme som går og handler hver dag, men bestandig er det noen, og noen går oftere enn andre. Ungdommen har alltid hatt skrekkelige vaner! :# ''et er neppe de samme som går og handler hver dag, men bestandig er det noen, og noen går oftere enn andre.'' Sant nok 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Verken da jeg gikk på ungdomsskolen eller på min sønns skole nå var/er det lov å forlate skolens område i _storefri_. Men bortsett fra det er det ikke så lett å holde kontroll på hva ungdomsskoleelever foretar seg hele tiden da. Husker jeg selv mer enn gjerne stakk innom bakeren og kjøpte skolebrød etter skoletid dersom jeg hadde penger. Og da jeg som snaut 15-pring var på språkskole i England byttet jeg ofte ut matpakka vertsmoren sendte med meg med chips og milkshake! For en som kom fra landet var det stor stas å gå på snackbar ;-) Junior går som regel rett hjem fra skola, men de gangene han tar omveien om en butikk er ddet neppe klibrød og gulrøtter han kjøper. Vi hadde en baker rett ved ungdomsskolen, og den store hiten til lunsj var en halv loff + en Cola. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Det er nok mer guttenes egen vilje det går på enn at de ikke blir tatt vare på. Har du ikke vært ung? Vi stakk fra skolens område og kjøpte usunn mat, uten tillatelse fra hverken kole eller foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Vi hadde en baker rett ved ungdomsskolen, og den store hiten til lunsj var en halv loff + en Cola. He he... Den aller billigste baker-varianten vi hadde, var å kjøpe en kvart pariserloff! Det kjøpte vii ofte etter skoletid, og flesket til med skolebrød eller annet hvis finansene var litt bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Det er jammen ikke lett å følge med lenger når de kommer i ungdomskolealder. Vi dro på jobb før de dro på skolen og man smører bare ikke matpakker til ungdomskoleelever. Det må de greie selv. Sønnen min fortalte meg at han pleide å dra på McDonals og kjøpe seg 3 stk 10-kroners hamburgere og spise i lunsjen de dagene han ikke gadd å smøre matpakke. Det ante jeg ingenting om fordi han har ikke fortalt det før nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 ''Kan ikke skjønne at de får lov til sånt.'' Ungdomsskoleelever har faktisk en viss bevegelsesfrihet og egne penger. Det er sikkert ikke foreldrene som har presset på for at de skulle kjøpe snacks i stedet for å ta med en sunn matpakke. Det hender også at tenåringer bryter evt. regler om å ikke forlate skolens område i storefri, tro det eller ei. Om det er lov eller ikke, varierer nok fra skole til skole. ''Og alltid så er det en gjeng med gutter. Blir ikke gutta tatt vare på i samfunnet?'' Gutta gir kanskje litt mer f i samfunnets mas om at man skal leve på gulrøtter og vann. Men det finnes nok jenter som spiser junk også - og idrettsgutter som er langt mer bevisste på kosthold enn de du ser utenfor kiosken. Jeg lurer på om det ikke blir enda verre om noen år, når det blir tenåringer av de småbarna som har hatt sukkerfrie barnehager uten bursdagskaker, SFO med ekstraordinært foreldremøte for å godkjenne pepperkakeboksen i adventstiden under tvil, skoleturer med pølseforbud og tørket frukt i juletrefestposen. Jeg tviler på at alle disse kommer til å kjøpe bare salat når de får egne penger mellom hendene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest andegakk Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hvilken skole er dette? Her får de ikke lov til sånne ting. ''Hvilken skole er dette? Her får de ikke lov til sånne ting.'' Tror du de bryr seg om det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 ''Kan ikke skjønne at de får lov til sånt.'' Ungdomsskoleelever har faktisk en viss bevegelsesfrihet og egne penger. Det er sikkert ikke foreldrene som har presset på for at de skulle kjøpe snacks i stedet for å ta med en sunn matpakke. Det hender også at tenåringer bryter evt. regler om å ikke forlate skolens område i storefri, tro det eller ei. Om det er lov eller ikke, varierer nok fra skole til skole. ''Og alltid så er det en gjeng med gutter. Blir ikke gutta tatt vare på i samfunnet?'' Gutta gir kanskje litt mer f i samfunnets mas om at man skal leve på gulrøtter og vann. Men det finnes nok jenter som spiser junk også - og idrettsgutter som er langt mer bevisste på kosthold enn de du ser utenfor kiosken. Jeg lurer på om det ikke blir enda verre om noen år, når det blir tenåringer av de småbarna som har hatt sukkerfrie barnehager uten bursdagskaker, SFO med ekstraordinært foreldremøte for å godkjenne pepperkakeboksen i adventstiden under tvil, skoleturer med pølseforbud og tørket frukt i juletrefestposen. Jeg tviler på at alle disse kommer til å kjøpe bare salat når de får egne penger mellom hendene. ''Jeg lurer på om det ikke blir enda verre om noen år, når det blir tenåringer av de småbarna som har hatt sukkerfrie barnehager uten bursdagskaker, SFO med ekstraordinært foreldremøte for å godkjenne pepperkakeboksen i adventstiden under tvil, skoleturer med pølseforbud og tørket frukt i juletrefestposen. Jeg tviler på at alle disse kommer til å kjøpe bare salat når de får egne penger mellom hendene.'' Og jeg lurer på hvor "liker"-knappen er... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hvilken skole er dette? Her får de ikke lov til sånne ting. ''Hvilken skole er dette? Her får de ikke lov til sånne ting'' Når mine barn begynte på ungdomskolen fikk de beskjed om å forlate skolegården i storefri, da skolegården var forbeholdt de yngste elevene. Så de hadde i grunnen ikke noe valg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bluestar Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 ''Hvilken skole er dette? Her får de ikke lov til sånne ting'' Når mine barn begynte på ungdomskolen fikk de beskjed om å forlate skolegården i storefri, da skolegården var forbeholdt de yngste elevene. Så de hadde i grunnen ikke noe valg. Jeg skjønner det . Mine barn har helt sikkert også gjort sånne ting. Det nytter jo ikke for foreldrene å kontrollere dette . Vi kan vel bare prøve og dytte noen gode holdninger om kosthold inn i hodene til barna våre og håpe at de lærer noe etterhvert :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bluestar Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 ''Hvilken skole er dette? Her får de ikke lov til sånne ting.'' Tror du de bryr seg om det? Nei, selvsagt bryr ikke alle seg om dette. Det skulle liksom være en ironi i det jeg skrev. Denne ble visst litt for godt skjult :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Det er jammen ikke lett å følge med lenger når de kommer i ungdomskolealder. Vi dro på jobb før de dro på skolen og man smører bare ikke matpakker til ungdomskoleelever. Det må de greie selv. Sønnen min fortalte meg at han pleide å dra på McDonals og kjøpe seg 3 stk 10-kroners hamburgere og spise i lunsjen de dagene han ikke gadd å smøre matpakke. Det ante jeg ingenting om fordi han har ikke fortalt det før nå. ''Vi dro på jobb før de dro på skolen og man smører bare ikke matpakker til ungdomskoleelever. '' Selv i familier hvor fedre velger å smøre matpakke til junior samtidig med sin egen, så gjenfinnes matpakken ikke rent sjelden dersom det blir holdt opprydning i sekken... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 ''Kan ikke skjønne at de får lov til sånt.'' Ungdomsskoleelever har faktisk en viss bevegelsesfrihet og egne penger. Det er sikkert ikke foreldrene som har presset på for at de skulle kjøpe snacks i stedet for å ta med en sunn matpakke. Det hender også at tenåringer bryter evt. regler om å ikke forlate skolens område i storefri, tro det eller ei. Om det er lov eller ikke, varierer nok fra skole til skole. ''Og alltid så er det en gjeng med gutter. Blir ikke gutta tatt vare på i samfunnet?'' Gutta gir kanskje litt mer f i samfunnets mas om at man skal leve på gulrøtter og vann. Men det finnes nok jenter som spiser junk også - og idrettsgutter som er langt mer bevisste på kosthold enn de du ser utenfor kiosken. Jeg lurer på om det ikke blir enda verre om noen år, når det blir tenåringer av de småbarna som har hatt sukkerfrie barnehager uten bursdagskaker, SFO med ekstraordinært foreldremøte for å godkjenne pepperkakeboksen i adventstiden under tvil, skoleturer med pølseforbud og tørket frukt i juletrefestposen. Jeg tviler på at alle disse kommer til å kjøpe bare salat når de får egne penger mellom hendene. '' Jeg lurer på om det ikke blir enda verre om noen år, når det blir tenåringer av de småbarna som har hatt sukkerfrie barnehager uten bursdagskaker, SFO med ekstraordinært foreldremøte for å godkjenne pepperkakeboksen i adventstiden under tvil, skoleturer med pølseforbud og tørket frukt i juletrefestposen. Jeg tviler på at alle disse kommer til å kjøpe bare salat når de får egne penger mellom hendene.'' Leste nylig et sitat fra en stortingsdebatt på 60-tallet. Man var bekymret for folks stadig dårligere kosthold, og lurte på hva regjeringen kunne tenke seg å gjøre med dette. Statsråden svarte at det kun fantes et tiltak for bedre kosthold, og det var lås på lommeboken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg eier en kafé som ligger rett over veien for to skoler. Som i 20 meter å gå fra skoleporten. Og jeg er ganske sikker på at om foreldrene hadde visst hvor mye barna egentlig handler hos, så hadde dere nok blitt overrasket 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.