Bookworm Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 En trøst er jo at de aller fleste vokser opp og ikke tar så stor skade av dette :-) Ja, det er nok riktig - sunt er det jo ikke, og vi har en stor andel overvektige voksne mennesker, men noen krise kan jeg ikke si jeg synes det er... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg eier en kafé som ligger rett over veien for to skoler. Som i 20 meter å gå fra skoleporten. Og jeg er ganske sikker på at om foreldrene hadde visst hvor mye barna egentlig handler hos, så hadde dere nok blitt overrasket ''Og jeg er ganske sikker på at om foreldrene hadde visst hvor mye barna egentlig handler hos, så hadde dere nok blitt overrasket :)'' Jeg tror en del foreldre er ganske klar over dette - og over hvor mye klær en del unge kjøper - de ser det nemlig på pengeforbruket.... Det sies at å ha en ungdom i huset stort sett innebærer en kontinuerlig kamp for å motvirke stort forbruk. Noen av dem finansierer det ved ekstrajobbing, men heller ikke dette bidrar til et bedre forbruksmønster hos de fleste da de får beholde all lønn til nettopp denne typen forbruk. (Og på toppen av det hele finnes det tanter som meg som er svake i forhold til forsiktig hinting om at ungdommene trenger litt, bare litt, penger ;-) ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Verken da jeg gikk på ungdomsskolen eller på min sønns skole nå var/er det lov å forlate skolens område i _storefri_. Men bortsett fra det er det ikke så lett å holde kontroll på hva ungdomsskoleelever foretar seg hele tiden da. Husker jeg selv mer enn gjerne stakk innom bakeren og kjøpte skolebrød etter skoletid dersom jeg hadde penger. Og da jeg som snaut 15-pring var på språkskole i England byttet jeg ofte ut matpakka vertsmoren sendte med meg med chips og milkshake! For en som kom fra landet var det stor stas å gå på snackbar ;-) Junior går som regel rett hjem fra skola, men de gangene han tar omveien om en butikk er ddet neppe klibrød og gulrøtter han kjøper. Jeg husker også skolebrødene hos bakern - og kunne ikke forstå min mors motforestillinger mot dem. Også frøloff da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Slik var det da jeg gikk på ungdomsskolen også, og det begynner å bli flere tiår siden. Da gikk det gjerne i brus og skolebrød, og selvfølgelig sjokolade.D et er neppe de samme som går og handler hver dag, men bestandig er det noen, og noen går oftere enn andre. Ungdommen har alltid hatt skrekkelige vaner! :# ''Ungdommen har alltid hatt skrekkelige vaner! :#'' Visstnok helt fra Sokrates sin tid ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Det er vel bare det at de nyter å endelig ha egne penger og mulighet til å ikke gjøre som mora deres sier:) Av alle ungdomsguttene jeg kjenner er det vel bare en som har et gjennomført dårlig kosthold. De aller fleste spiser normal og noenlunde næringsrik kost hjemme, og så fyller de på med litt tullemat når de er ute med kompisene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Det er vel bare det at de nyter å endelig ha egne penger og mulighet til å ikke gjøre som mora deres sier:) Av alle ungdomsguttene jeg kjenner er det vel bare en som har et gjennomført dårlig kosthold. De aller fleste spiser normal og noenlunde næringsrik kost hjemme, og så fyller de på med litt tullemat når de er ute med kompisene. ''De aller fleste spiser normal og noenlunde næringsrik kost hjemme, og så fyller de på med litt tullemat når de er ute med kompisene.'' Omtrent slik mange av oss hadde det i vår ungdomstid ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 ''De aller fleste spiser normal og noenlunde næringsrik kost hjemme, og så fyller de på med litt tullemat når de er ute med kompisene.'' Omtrent slik mange av oss hadde det i vår ungdomstid ;-) Og noen av oss holder på sånn fortsatt. Hilsen hun som nettopp hade en venninnekaffepause med chips(!) og bolle, og som absolutt ikke har noen planer om å innrømme det for mor;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 ''Ungdommen har alltid hatt skrekkelige vaner! :#'' Visstnok helt fra Sokrates sin tid ;-) Erfaring er en forbannelse.. Om man hadde evnen, slik enkelte har, til å lykkelig gjøre samme tabbe om igjen og om igjen. Uten å påvirkes nevneverdig eller se sammenhengen.. ;0P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 ''Kan ikke skjønne at de får lov til sånt.'' Ungdomsskoleelever har faktisk en viss bevegelsesfrihet og egne penger. Det er sikkert ikke foreldrene som har presset på for at de skulle kjøpe snacks i stedet for å ta med en sunn matpakke. Det hender også at tenåringer bryter evt. regler om å ikke forlate skolens område i storefri, tro det eller ei. Om det er lov eller ikke, varierer nok fra skole til skole. ''Og alltid så er det en gjeng med gutter. Blir ikke gutta tatt vare på i samfunnet?'' Gutta gir kanskje litt mer f i samfunnets mas om at man skal leve på gulrøtter og vann. Men det finnes nok jenter som spiser junk også - og idrettsgutter som er langt mer bevisste på kosthold enn de du ser utenfor kiosken. Jeg lurer på om det ikke blir enda verre om noen år, når det blir tenåringer av de småbarna som har hatt sukkerfrie barnehager uten bursdagskaker, SFO med ekstraordinært foreldremøte for å godkjenne pepperkakeboksen i adventstiden under tvil, skoleturer med pølseforbud og tørket frukt i juletrefestposen. Jeg tviler på at alle disse kommer til å kjøpe bare salat når de får egne penger mellom hendene. Åh..! Hehehehehehehehe....Der sa du jaggu noe. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Og noen av oss holder på sånn fortsatt. Hilsen hun som nettopp hade en venninnekaffepause med chips(!) og bolle, og som absolutt ikke har noen planer om å innrømme det for mor;) ''Hilsen hun som nettopp hade en venninnekaffepause med chips(!) og bolle, og som absolutt ikke har noen planer om å innrømme det for mor;)'' Som Jerry Seinfeldt sa:"I want a coockie, I have a coockie." ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 ''Kan ikke skjønne at de får lov til sånnt.''Er du sikker på at de får det? Av foreldrene, av skolen? ''Og alltid så er det en gjeng med gutter.''Er det de samme guttene hver gang? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 ''Og jeg er ganske sikker på at om foreldrene hadde visst hvor mye barna egentlig handler hos, så hadde dere nok blitt overrasket :)'' Jeg tror en del foreldre er ganske klar over dette - og over hvor mye klær en del unge kjøper - de ser det nemlig på pengeforbruket.... Det sies at å ha en ungdom i huset stort sett innebærer en kontinuerlig kamp for å motvirke stort forbruk. Noen av dem finansierer det ved ekstrajobbing, men heller ikke dette bidrar til et bedre forbruksmønster hos de fleste da de får beholde all lønn til nettopp denne typen forbruk. (Og på toppen av det hele finnes det tanter som meg som er svake i forhold til forsiktig hinting om at ungdommene trenger litt, bare litt, penger ;-) ) ''Og på toppen av det hele finnes det tanter som meg som er svake i forhold til forsiktig hinting om at ungdommene trenger litt, bare litt, penger.''Jeg har utpreget sans for slike tanter. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Da jeg gikk på ungdomsskolen, fikk vi lov til å gå utenfor skolegården i storfriminuttet det siste året - og gjett om det var stas!!!! Da gikk vi i flokk og følge bort til bakeren, som var like ved. Det vi som regel kjøpte, var EN HALV LOFF og en liten pose PAPRIKACHIPS !!!! Da spistevi først innmaten i loffen, og s helte vi chipsen oppi loffen og klemte den litt flat, og spiste den opp. Mmmmmmmm - deilig!!!! Husker ikke hvor ofte vi gjorde dette - men det var jo kanskje en gang i uka eller to. Altså ikke de samme som gjorde det hver dag, men det var alltid en stor gjeng som forsvant bort der og kom tilbake med disse loffene i papirposer ;-) Tror ikke jeg har spist det etter 9. klasse! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 ''Hilsen hun som nettopp hade en venninnekaffepause med chips(!) og bolle, og som absolutt ikke har noen planer om å innrømme det for mor;)'' Som Jerry Seinfeldt sa:"I want a coockie, I have a coockie." ) ''Som Jerry Seinfeldt sa:"I want a coockie, I have a coockie." ) '' Herlig! Det var også Seinfeldt som ikke skjønte hvorfor foreldre ikke lot barna spise godteri før måltider, fordi de kunne ødelegge apetitten. "Ruin your appetite?! There will always be a new appetite!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Da jeg gikk på ungdomsskolen, fikk vi lov til å gå utenfor skolegården i storfriminuttet det siste året - og gjett om det var stas!!!! Da gikk vi i flokk og følge bort til bakeren, som var like ved. Det vi som regel kjøpte, var EN HALV LOFF og en liten pose PAPRIKACHIPS !!!! Da spistevi først innmaten i loffen, og s helte vi chipsen oppi loffen og klemte den litt flat, og spiste den opp. Mmmmmmmm - deilig!!!! Husker ikke hvor ofte vi gjorde dette - men det var jo kanskje en gang i uka eller to. Altså ikke de samme som gjorde det hver dag, men det var alltid en stor gjeng som forsvant bort der og kom tilbake med disse loffene i papirposer ;-) Tror ikke jeg har spist det etter 9. klasse! ''Da gikk vi i flokk og følge bort til bakeren, som var like ved. Det vi som regel kjøpte, var EN HALV LOFF og en liten pose PAPRIKACHIPS !!!! Da spistevi først innmaten i loffen, og s helte vi chipsen oppi loffen og klemte den litt flat, og spiste den opp. Mmmmmmmm - deilig!!!!'' Jøss det var orginalt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Da jeg gikk på ungdomsskolen, fikk vi lov til å gå utenfor skolegården i storfriminuttet det siste året - og gjett om det var stas!!!! Da gikk vi i flokk og følge bort til bakeren, som var like ved. Det vi som regel kjøpte, var EN HALV LOFF og en liten pose PAPRIKACHIPS !!!! Da spistevi først innmaten i loffen, og s helte vi chipsen oppi loffen og klemte den litt flat, og spiste den opp. Mmmmmmmm - deilig!!!! Husker ikke hvor ofte vi gjorde dette - men det var jo kanskje en gang i uka eller to. Altså ikke de samme som gjorde det hver dag, men det var alltid en stor gjeng som forsvant bort der og kom tilbake med disse loffene i papirposer ;-) Tror ikke jeg har spist det etter 9. klasse! ''Da spistevi først innmaten i loffen, og s helte vi chipsen oppi loffen og klemte den litt flat, og spiste den opp. Mmmmmmmm - deilig!!!!'' Ææææ - det hørtes helt grusomt ut. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 ''Da spistevi først innmaten i loffen, og s helte vi chipsen oppi loffen og klemte den litt flat, og spiste den opp. Mmmmmmmm - deilig!!!!'' Ææææ - det hørtes helt grusomt ut. ) Nei, det var ikke grusomt i det hele tatt. Fikk nesten lyst til å prøve det igjen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 ''Da gikk vi i flokk og følge bort til bakeren, som var like ved. Det vi som regel kjøpte, var EN HALV LOFF og en liten pose PAPRIKACHIPS !!!! Da spistevi først innmaten i loffen, og s helte vi chipsen oppi loffen og klemte den litt flat, og spiste den opp. Mmmmmmmm - deilig!!!!'' Jøss det var orginalt :-) Bakeriet hadde egen pris på "en halv loff og chips" :-) Husker at vi fikk lov til å gå ut på bakeriet noen få ganger før 9. klasse, hvis vi ikke hadde med mat og hadde melding med - og det var også veldig stas. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Bakeriet hadde egen pris på "en halv loff og chips" :-) Husker at vi fikk lov til å gå ut på bakeriet noen få ganger før 9. klasse, hvis vi ikke hadde med mat og hadde melding med - og det var også veldig stas. Morsomt med sånne minner :-))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unistar Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Da jeg gikk på ungdomsskolen, fikk vi lov til å gå utenfor skolegården i storfriminuttet det siste året - og gjett om det var stas!!!! Da gikk vi i flokk og følge bort til bakeren, som var like ved. Det vi som regel kjøpte, var EN HALV LOFF og en liten pose PAPRIKACHIPS !!!! Da spistevi først innmaten i loffen, og s helte vi chipsen oppi loffen og klemte den litt flat, og spiste den opp. Mmmmmmmm - deilig!!!! Husker ikke hvor ofte vi gjorde dette - men det var jo kanskje en gang i uka eller to. Altså ikke de samme som gjorde det hver dag, men det var alltid en stor gjeng som forsvant bort der og kom tilbake med disse loffene i papirposer ;-) Tror ikke jeg har spist det etter 9. klasse! Gikk du også på Kongensgate Skole? I 7. fikk vi ikke lov til å gå utenfor den inngjerede skolegården, men i 8. og 9. fikk vi lov å gå ut i alle friminutt, så vidt jeg husker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.