Gå til innhold

Gutter og kosthold

Gjest skremmende

Anbefalte innlegg

Gikk du også på Kongensgate Skole? I 7. fikk vi ikke lov til å gå utenfor den inngjerede skolegården, men i 8. og 9. fikk vi lov å gå ut i alle friminutt, så vidt jeg husker.

Nei, gikk på Grim :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• frosken

9

• Mary Poppins

2

• Bookworm

2

Mest aktive i denne tråden

Fin skole det, men fikk den ikke et dårlig rykte på seg for noen år siden pga. mobbing?

Det vet jeg ikke - har ikke hatt noe med den skolen å gjøre siden midten av 1980-tallet. De har jo renovert den, vet jeg, så bygningsmessig er den jo bedre enn da jeg gikk der. Men det er jo en gammel skolebygning da.

Jo, mulig det var noe slåssing der for noen år siden - at det stod i avisen. Husker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Nei, det var ikke grusomt i det hele tatt. Fikk nesten lyst til å prøve det igjen :-)

Du kan jo servere det til middag i dag - til hele familien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo servere det til middag i dag - til hele familien ;)

Hahaha! :)

Familien hennes kommer til å trygle om å ha makrell oftere etterpå.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også skolebrødene hos bakern - og kunne ikke forstå min mors motforestillinger mot dem. Også frøloff da...

Ja, vi kjøpte også loff med frø på, men det var av typen pariserloff. De var veldig lange, og man kunne kjøpe en halv eller en kvart loff, og ungdommene kjøpte typisk den siste. :-)

Husbonden jobbet forresten for en del år siden med en mann som kom fra et asiatisk land på utestasjonering i Norge. Han syntes det norske brødet ikke smakte noe særlig, men en dag kom han på jobb og fortalte at han endelig hadde funnet et brød som det gikk an å spise: skolebrød! *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det var ikke grusomt i det hele tatt. Fikk nesten lyst til å prøve det igjen :-)

Noen ganger er det bedre å la barndommens matdrømmer forbli en drøm, fremfor å prøve det og oppdage at man tross alt har blitt litt mer 'avansert' i smaken. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare det at de nyter å endelig ha egne penger og mulighet til å ikke gjøre som mora deres sier:)

Av alle ungdomsguttene jeg kjenner er det vel bare en som har et gjennomført dårlig kosthold. De aller fleste spiser normal og noenlunde næringsrik kost hjemme, og så fyller de på med litt tullemat når de er ute med kompisene.

''og så fyller de på med litt tullemat når de er ute med kompisene.''

- og noen ganger også når de er _hjemme_ med kompisene! Da jeg kom inn dørene hjemme i går, kjente jeg en umiskjennelig lukt av "Big One", og så kom det en stemme fra kjellerstua: "Vi stekte oss pizza, vi!"

Da var det ikke noen vits i å lage middag, for husbonden var borte, så da laget jeg meg bare noe lettvint selv og satte meg ut i sola på terrassen :-) *flink gutt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan ikke skjønne at de får lov til sånt.''

Ungdomsskoleelever har faktisk en viss bevegelsesfrihet og egne penger. Det er sikkert ikke foreldrene som har presset på for at de skulle kjøpe snacks i stedet for å ta med en sunn matpakke.

Det hender også at tenåringer bryter evt. regler om å ikke forlate skolens område i storefri, tro det eller ei. Om det er lov eller ikke, varierer nok fra skole til skole.

''Og alltid så er det en gjeng med gutter. Blir ikke gutta tatt vare på i samfunnet?''

Gutta gir kanskje litt mer f i samfunnets mas om at man skal leve på gulrøtter og vann. Men det finnes nok jenter som spiser junk også - og idrettsgutter som er langt mer bevisste på kosthold enn de du ser utenfor kiosken.

Jeg lurer på om det ikke blir enda verre om noen år, når det blir tenåringer av de småbarna som har hatt sukkerfrie barnehager uten bursdagskaker, SFO med ekstraordinært foreldremøte for å godkjenne pepperkakeboksen i adventstiden under tvil, skoleturer med pølseforbud og tørket frukt i juletrefestposen. Jeg tviler på at alle disse kommer til å kjøpe bare salat når de får egne penger mellom hendene.

''Jeg lurer på om det ikke blir enda verre om noen år, når det blir tenåringer av de småbarna som har hatt sukkerfrie barnehager uten bursdagskaker, SFO med ekstraordinært foreldremøte for å godkjenne pepperkakeboksen i adventstiden under tvil, skoleturer med pølseforbud og tørket frukt i juletrefestposen. Jeg tviler på at alle disse kommer til å kjøpe bare salat når de får egne penger mellom hendene.''

He he... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi dro på jobb før de dro på skolen og man smører bare ikke matpakker til ungdomskoleelever. ''

Selv i familier hvor fedre velger å smøre matpakke til junior samtidig med sin egen, så gjenfinnes matpakken ikke rent sjelden dersom det blir holdt opprydning i sekken...

'' så gjenfinnes matpakken ikke rent sjelden dersom det blir holdt opprydning i sekken...''

Nå skal jeg komme med en kommentar litt utenfor hovedtema, men vi har erfart at det er lurt å foreta en slik opprydding i sekken i god tid før skolen starter opp igjen etter sommerferien... (Snakker 2010 her nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' så gjenfinnes matpakken ikke rent sjelden dersom det blir holdt opprydning i sekken...''

Nå skal jeg komme med en kommentar litt utenfor hovedtema, men vi har erfart at det er lurt å foreta en slik opprydding i sekken i god tid før skolen starter opp igjen etter sommerferien... (Snakker 2010 her nå)

''Nå skal jeg komme med en kommentar litt utenfor hovedtema, men vi har erfart at det er lurt å foreta en slik opprydding i sekken i god tid før skolen starter opp igjen etter sommerferien... (Snakker 2010 her nå)''

Hehe...antar at det bør skje etter siste skoledag før ferien ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nå skal jeg komme med en kommentar litt utenfor hovedtema, men vi har erfart at det er lurt å foreta en slik opprydding i sekken i god tid før skolen starter opp igjen etter sommerferien... (Snakker 2010 her nå)''

Hehe...antar at det bør skje etter siste skoledag før ferien ;-)

Absolutt! Vi gjorde det først ved skolestart i fjor, og takk og pris at de var Tupperware, for da holdt i det minste muggen seg inne i boksen! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi dro på jobb før de dro på skolen og man smører bare ikke matpakker til ungdomskoleelever. ''

Selv i familier hvor fedre velger å smøre matpakke til junior samtidig med sin egen, så gjenfinnes matpakken ikke rent sjelden dersom det blir holdt opprydning i sekken...

''så gjenfinnes matpakken ikke rent sjelden dersom det blir holdt opprydning i sekken...''

Og ikke bare én :-) Det verste var det året han hadde skolefrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''så gjenfinnes matpakken ikke rent sjelden dersom det blir holdt opprydning i sekken...''

Og ikke bare én :-) Det verste var det året han hadde skolefrukt.

''Det verste var det året han hadde skolefrukt.''

Særlig bananer har sterk effekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Og jeg er ganske sikker på at om foreldrene hadde visst hvor mye barna egentlig handler hos, så hadde dere nok blitt overrasket :)''

Jeg tror en del foreldre er ganske klar over dette - og over hvor mye klær en del unge kjøper - de ser det nemlig på pengeforbruket.... Det sies at å ha en ungdom i huset stort sett innebærer en kontinuerlig kamp for å motvirke stort forbruk.

Noen av dem finansierer det ved ekstrajobbing, men heller ikke dette bidrar til et bedre forbruksmønster hos de fleste da de får beholde all lønn til nettopp denne typen forbruk.

(Og på toppen av det hele finnes det tanter som meg som er svake i forhold til forsiktig hinting om at ungdommene trenger litt, bare litt, penger ;-) )

Du har kanskje rett... En ting er de store barna (16-18 år) som bruker 60-100 kroner hver dag på å kjøpe seg mat. De beholder nok hele lønnen til eget forbruk, legger seg til dårlige vaner - og får en overraskelse når de flytter hjemmefra og oppdager at dopapir også koster penger.

En annen ting er de små barna (6-10 år), som kommer med 500-lapper om morgenen for å kjøpe seg frokost. Det er hjerteskjærende. De kommer flere dager i uken.

Denne gruppen kommer også etter skolen, men da har de skrapet sammen 20 kroner vha kronestykker, femtiøringer og småpenger generelt, samtidig som de gjerne går sammen to stykker - for å kjøpe en cookie. Det er litt annerledes, de får åpenbart ikke penger til det hjemme, og skraper sammen det de finner (tipper de panter litt flasker også) for å kunne kjøpe seg noe godt.

Det er rart hvor god innsikt man egentlig får i barnas hverdag ved å være på et sted som dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje rett... En ting er de store barna (16-18 år) som bruker 60-100 kroner hver dag på å kjøpe seg mat. De beholder nok hele lønnen til eget forbruk, legger seg til dårlige vaner - og får en overraskelse når de flytter hjemmefra og oppdager at dopapir også koster penger.

En annen ting er de små barna (6-10 år), som kommer med 500-lapper om morgenen for å kjøpe seg frokost. Det er hjerteskjærende. De kommer flere dager i uken.

Denne gruppen kommer også etter skolen, men da har de skrapet sammen 20 kroner vha kronestykker, femtiøringer og småpenger generelt, samtidig som de gjerne går sammen to stykker - for å kjøpe en cookie. Det er litt annerledes, de får åpenbart ikke penger til det hjemme, og skraper sammen det de finner (tipper de panter litt flasker også) for å kunne kjøpe seg noe godt.

Det er rart hvor god innsikt man egentlig får i barnas hverdag ved å være på et sted som dette....

''En annen ting er de små barna (6-10 år), som kommer med 500-lapper om morgenen for å kjøpe seg frokost. Det er hjerteskjærende. De kommer flere dager i uken.

''

Jeg hadde fått vondt i magen av å se dette...,( og innser igjen at det er klokt av meg å ikke jobbe med barnevern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...