Gå til innhold

Overfortolkning

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Noe jeg har tenkt over i dag er hvordan jeg overtolker ting fra omverdenen. F.eks. ringer jeg til moren min, og hun tar ikke telefonen. Da tenker jeg automatisk at Politiet har snakket med henne, og sagt at jeg skal straffes. Skikkelig katastrofetenkning, med andre ord. Når noen er stresset eller har dårlig tid så tenker jeg også dette. At jeg skal straffes for noe, og at disse vet om det.

Dette har jeg endel ubehag av (men ikke depresjonsubehag, mer engstelse).

Jeg undres over hva denne overfortolkningen kan komme av. Det er jo noe ved meg som gjør at jeg ikke ser andre mennesker, men bare mitt indre kaos - jeg trekker katastrofale konklusjoner om min egen fremtid.

Det må jo være noe alvorlig galt med meg!

Skrevet

Hei!

Ja det vil jeg si også.

Det er vel det man kaller skikkelig paranoid, og det er jo noe som er alvorlig galt da.

Det er det i å for seg med meg også, jeg har bare andre ting jeg sliter med, feks at jeg ikke oppdager mennesker fordi jeg er så opptatt med en sak, og jeg misforstår og oppklarer selvfølgeligheter. Jeg er i min verden og der er det bra, men jeg kan jo ikke være der hele tiden for jeg er jo gift og på Blindern må jeg snakke, snakke slitsomme ord, når jeg egentlig vil tenke mine egne ord uten å måtte se på andre. Det er så slitsomt til tider.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Ja det vil jeg si også.

Det er vel det man kaller skikkelig paranoid, og det er jo noe som er alvorlig galt da.

Det er det i å for seg med meg også, jeg har bare andre ting jeg sliter med, feks at jeg ikke oppdager mennesker fordi jeg er så opptatt med en sak, og jeg misforstår og oppklarer selvfølgeligheter. Jeg er i min verden og der er det bra, men jeg kan jo ikke være der hele tiden for jeg er jo gift og på Blindern må jeg snakke, snakke slitsomme ord, når jeg egentlig vil tenke mine egne ord uten å måtte se på andre. Det er så slitsomt til tider.

Hei!

Jeg kan likevel ikke skjønne at det skulle være noe alvorlig galt med meg. Det er jo en virkelig katastrofe. Men sånn er det.

Skrevet

Hei!

Jeg kan likevel ikke skjønne at det skulle være noe alvorlig galt med meg. Det er jo en virkelig katastrofe. Men sånn er det.

Hei!

Du må nok som meg bare godta det andre sier, at det er det.

jeg ser ikke alltid min egen diagnose, men jeg innser nå av erfaring at jeg nok roter det til med egen tvil, andre ser det jo og de har ofte bedre oversikt enn meg.

Gjest MayLynn
Skrevet

Men klarer du å tenke at DE tankene var overfortolkning? Jeg kan også overfortolke men tenker jo umiddelbart at de tankene blir for drøye og ler litt av meg selv. Klarer du det?

Skrevet

Tja, du beholder jo en fot i virkeligheten, når du innser hvor feil tankene er, iom att du poster de samme dag, som ett eksempel på att du er psyk. Så da er du iallefall ikke psykotisk, vil jeg tro. Det er jo en trøst bare det :)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Tja, du beholder jo en fot i virkeligheten, når du innser hvor feil tankene er, iom att du poster de samme dag, som ett eksempel på att du er psyk. Så da er du iallefall ikke psykotisk, vil jeg tro. Det er jo en trøst bare det :)

Hadde nok vært det hadde jeg ikke tatt medisiner, tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...