Gå til innhold

Spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret tante
Skrevet

En ung slektning av meg har akkurat fått diagnosen anoreksi, vi rundt har vel sett at hun har hatt det vanskelig over lengre tid, men nå er det gått så langt at hun må legges inn. Dette er helt grusomt, sliter litt med skyldfølelse for at jeg ikke har vært mer pågående og skaffet hjelp til henne før. Hun har vært flink til å skjule det, stakkars. Og også om det er noe vi har "gjort" /"ikke gjort" for å utløse dette? Jeg har prøvd å gå gjennom dette for meg selv flere ganger, men kommer ikke på noe. Jeg har alltid tenkt at vi er en fin og sammensveiset familie, foreldrene og søsknene er flotte mennesker. Det er vel en grunn til dette, ikke bare tilfeldig slik som feks kreft?

Jeg er veldig glad for at hun nå har fått hjelp! Men lurer også på hva / om det er noe jeg konkret kan gjøre? Mye av samværet vårt (dvs praktisk talt alt) har bestått av middager og kaffe/kaker. Hun kommer jo hjem på permisjoner etterhvert, vil det være feil å invitere på det?

Vil hun bli frisk og kunne få et normalt forhold til mat igjen? Hvor lang tid vil det eventuelt ta? (regner med det er personlige variasjoner, men normalt?)

Skrevet

''Mye av samværet vårt (dvs praktisk talt alt) har bestått av middager og kaffe/kaker. Hun kommer jo hjem på permisjoner etterhvert, vil det være feil å invitere på det?''

Nei, det vil ikke være feil å invitere henne på det. Det ville heller vært feiil og ikke invitere henne. Men dere må nok regne med at hun oppfører seg litt anstrengt rundt måltidet (selv om hun sikkert vil prøve å skjule det så godt hun kan).

Da er det beste dere kan gjøre å ikke fokuserer på henne under måltidet og gjerne ignorere om hun pirker i maten, spiser sent eller spiser lite/ingenting. Det værste dere kan gjøre er å kommentere henne ifm måltidet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...