Gå til innhold

Går dette bra?

Anbefalte innlegg

Gjest medicinwoman
Skrevet

Jeg har en slags rolle som medisiner i familien. Det er jeg som må kontakte lege, purre på undersøkelser, følge med på at de tar medisinene sine osv, osv.

Min mor fikk for ca 2 år siden cipralex av legen pga angst. Denne sluttet hun med fordi den ikke virket ifølge henne selv. Det viste seg at hun hadde tatt den ved behov.

Nå er sosialangsten så ille igjen at hun bør bruke noe. Problemet er at hun også bruker 6 stk paralgin forte pr dag. Jeg sa til henne idag at dette er intet problem. Ta medisiene som angitt.

Nå sitter jeg her og tenker at "hva om", "hva hvis" hun f.eks er død i morgen. Har jeg da skylden?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det går helt bra.

Om hun er død i morgen, må du nok lete på et høyere nivå for å finne den ansvarlige.

Gjest medicinwoman
Skrevet

Det går helt bra.

Om hun er død i morgen, må du nok lete på et høyere nivå for å finne den ansvarlige.

Takk, håper jeg slipper å lete høyere oppe. Vet ikke om du mente høyere oppe i helsevesnet, eller oppe i det blå, men jeg skal snart begynne å granske denne pf-spisingen og hva som kan gjøres med den. Mennesket har tatt 6 pf pr dag siden i januar. Står på en laaaaaaaang venteliste for operasjon.

Hun må nok på avvenning en stund etterpå vil jeg anta. Man kan vel bli litt "snål" om man slutter sånn tvert med dette?

Skrevet

Takk, håper jeg slipper å lete høyere oppe. Vet ikke om du mente høyere oppe i helsevesnet, eller oppe i det blå, men jeg skal snart begynne å granske denne pf-spisingen og hva som kan gjøres med den. Mennesket har tatt 6 pf pr dag siden i januar. Står på en laaaaaaaang venteliste for operasjon.

Hun må nok på avvenning en stund etterpå vil jeg anta. Man kan vel bli litt "snål" om man slutter sånn tvert med dette?

Nå er jeg ikke helt PK altså, men jeg kjenner folk som har gått på den dosen og høyere i mange år og lever bra :o)

Gjest medicinwoman
Skrevet

Nå er jeg ikke helt PK altså, men jeg kjenner folk som har gått på den dosen og høyere i mange år og lever bra :o)

Ja, det går vel høyst sannsynlig bra. Hun er fryktelig kvalm og spiser lite for tiden. Det kan sikkert være bivirkninger.

Det jeg er mest redd for er avhengigheten. Hun har store angstproblemer ifra før, og jeg lurer litt på hvordan hun blir den dagen pf blir tatt bort.

Men man skal jo ikke bekymre seg unødig. Jeg skal nå bevege meg til neste nivå

Skrevet

Ja, det går vel høyst sannsynlig bra. Hun er fryktelig kvalm og spiser lite for tiden. Det kan sikkert være bivirkninger.

Det jeg er mest redd for er avhengigheten. Hun har store angstproblemer ifra før, og jeg lurer litt på hvordan hun blir den dagen pf blir tatt bort.

Man kan trappe ned sakte, da pleier ting å gå bra :o)

Skrevet

Kvalme og liten matlyst er en veldig vanlig bivirkning av Paralgin Forte. Det samme er forstoppelse.

Det moren din bruker av Paralgin Forte er en vanlig dose.

Mange med kroniske smerter som bruker den dosen daglig i mange år fordi de ikke har noe valg. Smertestillende medisiner er av og til en nødvendighet.

Og avhengighet...Av og til må man veie fordeler og ulemper opp mot hverandre og bestemme seg for hva som er best for en selv.

Et liv i smerter, eller et liv med 6 Paralgin Forte daglig og lite smerter.

Når moren din har vært igjennom operasjonen kan det jo hende hun ikke har smerter lenger, og da forsvinner jo behovet for Paralgin Forte av seg selv.

Jeg har selv hørt leger si at smertepasienter ikke utvikler alvorlig avhengighet, og ikke samme avhengighet som misbrukere, når det gjelder smertestillende medisiner.

Og mot angst finnes det så mange medisiner som kan hjelpe.

Virker ikke Cipralex er det mye annet som kan prøves.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...