Gå til innhold

Liten selvtillit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har liten selvtillit, men ingen ser helt ut til å tro det.

For jeg kan holde foredrag når jeg vet hva jeg skal si og prate i store forsamlinger er helt greit, men det er jo planlagte ting jeg da sier.

Min mann sier jeg er rakrygget og vel-formulert, i vertfall i det lille jeg sier, (men det er jo uttenkt /nedskrevet på forhånd)

Jo jeg har liten selvtillit, feks tørr jeg ikke skrive den boken som min psykiater ber meg tenke på.

Jeg har ikke sagt til henne helt hvorfor.

Kanskje hun også tror jeg har nok selvtillit til det?

Men faktisk har jeg vært inne på sidene til forfatterstudiet i telemark, sett på undervisningsdager og fant ut at det kunne jeg klare et år, pendle fra Oslo så tidlig som jeg står opp.

Men for å komme inn må man sende inn tekster. Jeg tror for å tørre tenke på dette med bok bør jeg gå et år her først.

Jeg trenger vite mer om skriveprosessen.

Også fordi jeg skriver vel så mye annet som slett ikke handler om asperger syndrom, men det er sikkert rart, ja for flere her inne har skrevet at det jeg skriver skiller seg kraftig ut.

Jeg liker ikke å bli ledd av.

Men hva bør jeg sende inn? Jeg mener når jeg søker/hvis jeg søker, det som er mest ferdig er min korrespondanse med min psykiater, barneboken en annen, men den har jeg tegnet til og bærer litt preg av at teksten er søt, men tegningene kan forbedres.

Jeg er redd for å bli ledd av, for det jeg skriver er meg og da ler de av meg og det jeg tenker.

Håper noen har noen synspunkter.

Skrevet

Jeg kan garantere deg at INGEN kommer til å le. Forøvrig får du sikkert som mange andre både ros og ris. :0)

Hopp i det. Tenk om du sitter der om 20 år og angrer på at du ikke turte?

Skrevet

Jeg kan garantere deg at INGEN kommer til å le. Forøvrig får du sikkert som mange andre både ros og ris. :0)

Hopp i det. Tenk om du sitter der om 20 år og angrer på at du ikke turte?

Hei!

:) Ja jeg hopper ikke i noen ting kan man si.

Unntatt dykkersertifikatet, der hoppet jeg vel for å bli kvitt vannskrekken min.

Som jo gikk bra...når jeg tenker meg om.

Om 20 år har jeg sikkert barnebarn og da kan de få glede av det kanskje :)

Men jeg ville like å tjene noen penger for de har jeg bestemt sånn ca hva jeg skal bruke på. De pengene jeg får fra NAV går jo bare til min manns regninger.

Jeg ser aldri de pengene.

Jeg får vel tenke på det, ikke føler jeg meg sikker.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hvem som helst kan skrive bok og du behøver ikke gå på noen forfatterskole først. Anette Stai har skrevet bok om hvordan det er for henne å være i 40-åra. Eli Hagen har skrevet en Se&Hør lignende bok. Når disse har skrevet bok, vil du også greie det. Din bok vil til og med være en bok med mening. Du har gitt oss god innsikt i hvordan det er å leve med Asperger her, så jeg er helt sikkert på at boka de vil bli bra. Veldig bra, så jeg synes du skal skrive en bok om hvordan det er å leve med Asperger.

Det spiller ingen rolle om folk kan se på måten du ordlegger deg på at du har asperger. Det er jo nettopp noe som følger med diagnosen, dataljbeskrivelsene osv.

Du kan kanskje få hjelp til å sortere ut hva som er unødvendig å ta med i boka, men det behøver du ikke bekymre deg for. Det kan tas til slutt.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Unntatt dykkersertifikatet, der hoppet jeg vel for å bli kvitt vannskrekken min.

Men jeg ville like å tjene noen penger for de har jeg bestemt sånn ca hva jeg skal bruke på. De pengene jeg får fra NAV går jo bare til min manns regninger.

''Jeg ser aldri de pengene''

Du ser dem i form av "huset i svingen", mat på bordet osv :-)

Skrevet

Hei!

Du, gi deg da, det er jo dine regninger også, ikke bare mannen din sine. Og trøst deg med at du er bare en av mange hvor pengene stort sett går til mat og regninger :o)

Men jeg synes absolutt du skal skrive bok og det mener jeg.

Skrevet

''Jeg er redd for å bli ledd av, for det jeg skriver er meg og da ler de av meg og det jeg tenker.''

Jeg skjønner det - men om folk smiler litt av det du skriver, så er det jo ikke at de ler _av_ deg - sånn i betydningen at de synes du er "dum" - men noen ganger kan nok folk synes at du sier ting på en pussig måte, eller fokuserer på pussige, uvanlige sider av saker. Tipper du har det på samme måten - om oss med mer gjennomsnittlige meninger :-)

Skrevet

''Jeg ser aldri de pengene''

Du ser dem i form av "huset i svingen", mat på bordet osv :-)

Hei!

:) du husker like godt som min psykiater, mitt hus er "huset i svingen" og mange ganger undres jeg over at min psykiater som har så mange pasienter husker nøyaktig hva de enkelte sier.

:) Men du husker altså godt du også.

Takk for informasjonen :)

Skrevet

Hei!

''De pengene jeg får fra NAV går jo bare til min manns regninger. Jeg ser aldri de pengene.

''

Du, det er vel ikke bare din manns regninger? Er det ikke regninger som har sammenheng med felles hus, barn, bil osv. ?

Hvis du synes du har for liten innflytelse på hva pengene i familien brukes til, så bør du diskutere dette med din mann.

Skrevet

''Jeg er redd for å bli ledd av, for det jeg skriver er meg og da ler de av meg og det jeg tenker.''

Jeg skjønner det - men om folk smiler litt av det du skriver, så er det jo ikke at de ler _av_ deg - sånn i betydningen at de synes du er "dum" - men noen ganger kan nok folk synes at du sier ting på en pussig måte, eller fokuserer på pussige, uvanlige sider av saker. Tipper du har det på samme måten - om oss med mer gjennomsnittlige meninger :-)

Hei!

:):) ja det har jeg, absolutt.

Den mannen i begravelsen i går sa plutselig noe snodig og jeg kjempet mot å ikke le, men jeg smilte hele tiden, men lo aldri.

Jeg lukket øynene og tenkte "så rar en mann", da jeg åpnet de hadde han sluttet å snakke, han så på meg, jeg så på han og tenkte han var morsom, men han skjønte ikke hva det var.

Det gikk en liten stund så sa han, "jeg tror jeg henter meg litt kake", jeg sa "Ja", men da gikk jeg for jeg var sliten av å høre på han. Jeg forklarte noe og han avbrøt og sånt liker jeg ikke,

Skrevet

''De pengene jeg får fra NAV går jo bare til min manns regninger. Jeg ser aldri de pengene.

''

Du, det er vel ikke bare din manns regninger? Er det ikke regninger som har sammenheng med felles hus, barn, bil osv. ?

Hvis du synes du har for liten innflytelse på hva pengene i familien brukes til, så bør du diskutere dette med din mann.

Hei!

ja helt rett det er felles regninger.

Jeg har ingen innflytelse på pengene som jeg tjener eller min mann, heldigvis at han tar seg av de tingene der, det er meget komplisert det hele.

Men altså jeg vet ikke hvor pengene mine blir av, og jeg vil gjerne ha noen egne penger som jeg kan bruke på det jeg vil.

Skrevet

Hei!

ja helt rett det er felles regninger.

Jeg har ingen innflytelse på pengene som jeg tjener eller min mann, heldigvis at han tar seg av de tingene der, det er meget komplisert det hele.

Men altså jeg vet ikke hvor pengene mine blir av, og jeg vil gjerne ha noen egne penger som jeg kan bruke på det jeg vil.

''Men altså jeg vet ikke hvor pengene mine blir av, og jeg vil gjerne ha noen egne penger som jeg kan bruke på det jeg vil.''

Som en voksen kvinne bør du ha noe penger som du selv disponerer over (så sant ikke dere har så stram økonomi at det ikke er rom for noe utenom det aller nødvendigste). Du bør selv kunne velge å kjøpe noe uten å måtte få pengene først fra din mann. Husker du har skrevet før at du ønsket deg verktøy; da har jeg alltid lurt på hvorfor du ikke bare kjøper deg litt verktøy.

Skrevet

Hei!

Kom igjen Madde!! Jeg skal studere norsk i vinter, og være med på noe greier i en avis! Jeg er LIIIIVREDD!! Men jeg gjør det allikevel!

Yes we can!

Skrevet

Du, gi deg da, det er jo dine regninger også, ikke bare mannen din sine. Og trøst deg med at du er bare en av mange hvor pengene stort sett går til mat og regninger :o)

Men jeg synes absolutt du skal skrive bok og det mener jeg.

Hei!

Ja det er felles regninger. Men min mann gjør en mengde snodige ting, sikkert nødvendige men jeg trenger noen penger jeg også, men det syns jeg sjelden jeg får.

Feks er det mennesker jeg vil gi penger fordi de trenger det, men nå sier min mann det er nok, han har ikke råd til flere forpliktelser.

Jeg skjønner det på en måte, men på en annen måte vet jeg det går masse penger inn og ingen penger kommer til meg. Min mann setter inn 1000 kr virker det som av gangen på mitt kort(det er en følelse jeg har fordi det ofte står maks ved dette uttak 1100 kr), når jeg finner flere penger på det passer jeg på å ta ut sånn at jeg har litt ekstra, men dette stresser meg. Det virker jo som han behandler meg som et barn. Men han sier at han ikke gjør det.

Jeg skal ikke klage det er sikkert en grunn, men jeg finner stadig noe jeg syns er viktig som han syns ikke er viktig. Slik at vi er uenige i hva som er viktig. Men jeg gir meg fordi han har ansvaret og da skal jeg høre på han sier min psykiater, derfor hører jeg.

Skrevet

Kom igjen Madde!! Jeg skal studere norsk i vinter, og være med på noe greier i en avis! Jeg er LIIIIVREDD!! Men jeg gjør det allikevel!

Yes we can!

Hei!

? Du er morsom :)

Men hva mener du, jeg hoppet jo i vannet ?

Skrevet

Yes we can!

Hei!

Forresten skal du studere på Blindern?

Hvilken avis skal du være med i?

Jeg vil gjerne se deg.

Skrevet

''Men altså jeg vet ikke hvor pengene mine blir av, og jeg vil gjerne ha noen egne penger som jeg kan bruke på det jeg vil.''

Som en voksen kvinne bør du ha noe penger som du selv disponerer over (så sant ikke dere har så stram økonomi at det ikke er rom for noe utenom det aller nødvendigste). Du bør selv kunne velge å kjøpe noe uten å måtte få pengene først fra din mann. Husker du har skrevet før at du ønsket deg verktøy; da har jeg alltid lurt på hvorfor du ikke bare kjøper deg litt verktøy.

Hei!

Det er fordi jeg ikke får penger av min mann.

Jeg fikk visa kort for første gang for to år siden., men jeg får ikke bruke det har han sagt.

Min mann setter inn en viss sum med penger på mitt kort, han behandler meg som et barn, men det er fordi jeg ikke skjønner meg på økonomi. Han behandler meg også som sin kone da vi jo er gift og jeg er voksen, men når det kommer til penger så behandler han meg som barn.

Så fort jeg finner penger på mitt kort kjøper jeg noe barna vil ha, men pengene rekker aldri til det jeg vil ha. Min mann sier jeg ikke skal bruke alt på andre, derfor blir han med når jeg MÅ ha noe, men da sier han jeg ikke får kjøpe til andre, da vil han jeg skal kjøpe klær, så da kjøper jeg klær, ogsa får jeg aldri verktøyet jeg ønsker meg.

Tror det er sånn det er. Men jeg gir bort en del penger fordi jeg kjenner en del fattige mennesker og til sammen med kjempeutgifter ( i følge min mann) på mine innkjøp blir det ikke mer penger igjen.

Jeg vet ikke hvordan dette er, men jeg spurte han hva jeg egentlig fikk av NAV, da sa han 22 000 pr mnd. og det syns jeg jo var mye, da sier han, "Ha det er en brøkdel av min lønn", derfor har jeg ikke penger til det jeg vil.

Jeg har det likevel ganske bra for jeg får det jeg ønsker meg mest av min mann, men noen ganger må jeg mase og da blir jeg sliten.

Skrevet

Hei!

Det er fordi jeg ikke får penger av min mann.

Jeg fikk visa kort for første gang for to år siden., men jeg får ikke bruke det har han sagt.

Min mann setter inn en viss sum med penger på mitt kort, han behandler meg som et barn, men det er fordi jeg ikke skjønner meg på økonomi. Han behandler meg også som sin kone da vi jo er gift og jeg er voksen, men når det kommer til penger så behandler han meg som barn.

Så fort jeg finner penger på mitt kort kjøper jeg noe barna vil ha, men pengene rekker aldri til det jeg vil ha. Min mann sier jeg ikke skal bruke alt på andre, derfor blir han med når jeg MÅ ha noe, men da sier han jeg ikke får kjøpe til andre, da vil han jeg skal kjøpe klær, så da kjøper jeg klær, ogsa får jeg aldri verktøyet jeg ønsker meg.

Tror det er sånn det er. Men jeg gir bort en del penger fordi jeg kjenner en del fattige mennesker og til sammen med kjempeutgifter ( i følge min mann) på mine innkjøp blir det ikke mer penger igjen.

Jeg vet ikke hvordan dette er, men jeg spurte han hva jeg egentlig fikk av NAV, da sa han 22 000 pr mnd. og det syns jeg jo var mye, da sier han, "Ha det er en brøkdel av min lønn", derfor har jeg ikke penger til det jeg vil.

Jeg har det likevel ganske bra for jeg får det jeg ønsker meg mest av min mann, men noen ganger må jeg mase og da blir jeg sliten.

Ut i fra det du skriver nå, så skjønner jeg at din mann porsjonerer ut penger på kortet ditt. Dere ville fort blitt fattige dersom du fikk styre økonomien, tror jeg.

Skrevet

Ut i fra det du skriver nå, så skjønner jeg at din mann porsjonerer ut penger på kortet ditt. Dere ville fort blitt fattige dersom du fikk styre økonomien, tror jeg.

Hei!

Nei men jeg vet jo ikke hva annet vi har i utgifter, jeg vet jo ikke, det er jo det som er saken. Men jeg klarer ikke ha den oversikten heller, det ville stresse meg veldig. Så det er best sånn, tror jeg.

Men iblant frustrerende, mest ville jeg likt å ha oversikten som han har.

Skrevet

Hei!

Nei men jeg vet jo ikke hva annet vi har i utgifter, jeg vet jo ikke, det er jo det som er saken. Men jeg klarer ikke ha den oversikten heller, det ville stresse meg veldig. Så det er best sånn, tror jeg.

Men iblant frustrerende, mest ville jeg likt å ha oversikten som han har.

Jeg hadde ikke likt om min partner ga bort penger (med unntak av helt ubetydelige summer) uten at vi hadde blitt enige om det på forhånd. Jeg ville nok heller ikke likt om ting ble kjøpt altfor mye på impuls, særlig ikke gjenstander man strengt tatt ikke trenger.

Men kanskje du kan be din mann sette opp et regnskap som viser inntekter og utgifter for en periode, slik at du kan få litt mer innsyn i deres felles økonomi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...