Gå til innhold

Liten selvtillit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ja det er felles regninger. Men min mann gjør en mengde snodige ting, sikkert nødvendige men jeg trenger noen penger jeg også, men det syns jeg sjelden jeg får.

Feks er det mennesker jeg vil gi penger fordi de trenger det, men nå sier min mann det er nok, han har ikke råd til flere forpliktelser.

Jeg skjønner det på en måte, men på en annen måte vet jeg det går masse penger inn og ingen penger kommer til meg. Min mann setter inn 1000 kr virker det som av gangen på mitt kort(det er en følelse jeg har fordi det ofte står maks ved dette uttak 1100 kr), når jeg finner flere penger på det passer jeg på å ta ut sånn at jeg har litt ekstra, men dette stresser meg. Det virker jo som han behandler meg som et barn. Men han sier at han ikke gjør det.

Jeg skal ikke klage det er sikkert en grunn, men jeg finner stadig noe jeg syns er viktig som han syns ikke er viktig. Slik at vi er uenige i hva som er viktig. Men jeg gir meg fordi han har ansvaret og da skal jeg høre på han sier min psykiater, derfor hører jeg.

Det er ofte litt sånn at når regningen er betalt så er det ofte bare penger til mat igjen og da har man ikke penger til noe ekstra. Så det spørs om ikke dine penger går inn i regning- og matkassa og så er det ikke mer igjen. Dere har mange unger på privatskole, bare det koster en god del og man må forsake noe for akkurat det. Dere investerer nå i barnas framtid.

Så jeg synes ikke 1000 kr høres så gærnt ut hvis det er lommepenger. Faren min ga alle pengene sine til mora mi i alle år og hun styrte økonomien og han fikk lommepenger han også hele sitt voksne liv.

Skrevet

Hei!

Forresten skal du studere på Blindern?

Hvilken avis skal du være med i?

Jeg vil gjerne se deg.

Nei ikke Blindern, jeg skal ta nettbasert studie med noen samlinger! :0)

Dette med avisen fikk jeg greie på i dag. Så jeg vet ikke hva som skjer enda.

Og jeg mener at når jeg som er livredd allikevel tør å prøve. Så kan du og. Ta et skrivekurs. Og send inn noe av det du har skrevet til flere forlag. Føl på stemningen som det heter, om de er interessert. Noen forleggere blir nyskjerrige når det er spesielle temaer som ikke er så vanlige. Eller personer som skriver som ikke er helt vanlige.

Og da kan du lære mye av å ha kontakt med noen som kanskje vil være villige til å publisere på sikt.

Det er uforpliktende og spennende. Som flere sier her, du skriver særegent og godt. Glem dårlig selvtillit og kast deg ut i det!

Skrevet

Det er ofte litt sånn at når regningen er betalt så er det ofte bare penger til mat igjen og da har man ikke penger til noe ekstra. Så det spørs om ikke dine penger går inn i regning- og matkassa og så er det ikke mer igjen. Dere har mange unger på privatskole, bare det koster en god del og man må forsake noe for akkurat det. Dere investerer nå i barnas framtid.

Så jeg synes ikke 1000 kr høres så gærnt ut hvis det er lommepenger. Faren min ga alle pengene sine til mora mi i alle år og hun styrte økonomien og han fikk lommepenger han også hele sitt voksne liv.

Hei!

Takk,

Jeg har også tenkt at man bare er flink på forskjellige ting og min mann er veldig flink på oversikter.

Da får jeg nok det som er mulig, men når man ikke har innblikk så kan man jo lure på hvor alle pengene blir av.

:)

Skrevet

Jeg hadde ikke likt om min partner ga bort penger (med unntak av helt ubetydelige summer) uten at vi hadde blitt enige om det på forhånd. Jeg ville nok heller ikke likt om ting ble kjøpt altfor mye på impuls, særlig ikke gjenstander man strengt tatt ikke trenger.

Men kanskje du kan be din mann sette opp et regnskap som viser inntekter og utgifter for en periode, slik at du kan få litt mer innsyn i deres felles økonomi.

Hei!

Jeg glemmer å spørre min mann har alltid gjort det jeg selv har tenkt når jeg har bestemt meg.

Men jeg handler aldri på impuls, alle mine kjøp er planlagt, jeg trenger MYE tid for å bestemme meg for for eksempel et plagg hvis jeg ikke har det fra før og vet jeg 100 % sikkert liker det.

Min mann vil gjerne jeg kjøper bluser jeg ikke har fra før, jeg liker å kjøpe flere av samme bluse.

Men jeg driver og er flinkere på å lære å spørre, jeg skjønner dette, men det var/er fremmed for meg, men mye skjer bare fordi jeg ikke tenker på å informere min mann.

Jeg har blitt flinkere feks til å si, "passer det at jeg går ut på tirsdag kl 07.00" eller noe lignende, før kunne jeg si "hade nå går jeg" så gikk jeg.

Dette lærte jeg meg fort var uheldig. Jeg vekket også min mann midt på natten da jeg syns han burde høre om en ting, at det kunne vente til neste morgen tenkte jeg ikke på før jeg så en TV-serie som hadde en parodi på dette.

Skrevet

Hei!

Takk,

Jeg har også tenkt at man bare er flink på forskjellige ting og min mann er veldig flink på oversikter.

Da får jeg nok det som er mulig, men når man ikke har innblikk så kan man jo lure på hvor alle pengene blir av.

Jeg tror kanskje du får det han tror du trenger og så ser han at dersom du hadde hatt mer så hadde du gitt bort pengene. Og for alt du og jeg vet så gir han kanskje bort endel allerede.

Jeg tror også at hvis du ber om penger for å kjøpe noe til ungene så gir han deg enten penger eller sier dere ikke har råd. Da vil du skjønne hvorfor.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

:) du husker like godt som min psykiater, mitt hus er "huset i svingen" og mange ganger undres jeg over at min psykiater som har så mange pasienter husker nøyaktig hva de enkelte sier.

:) Men du husker altså godt du også.

Takk for informasjonen :)

;-)

Skrevet

Jeg tror kanskje du får det han tror du trenger og så ser han at dersom du hadde hatt mer så hadde du gitt bort pengene. Og for alt du og jeg vet så gir han kanskje bort endel allerede.

Jeg tror også at hvis du ber om penger for å kjøpe noe til ungene så gir han deg enten penger eller sier dere ikke har råd. Da vil du skjønne hvorfor.

Hei!

Ja men min mann driver også med aksjer og jeg skjønner ikke hvor alle pengene blir av.

Men sikkert er det utgifter vi glemmer, nå kjøpte vi tempursenger feks også til barna og det tror jeg er dyrt.

Jeg forholder meg ikke alltid til hva ting koster.

Jeg bare registrerer at det kommer mange penger inn og forsvinner like fort.

Men det er sikkert vanlig. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Hei!

Ja men min mann driver også med aksjer og jeg skjønner ikke hvor alle pengene blir av.

Men sikkert er det utgifter vi glemmer, nå kjøpte vi tempursenger feks også til barna og det tror jeg er dyrt.

Jeg forholder meg ikke alltid til hva ting koster.

Jeg bare registrerer at det kommer mange penger inn og forsvinner like fort.

Men det er sikkert vanlig. :)

''Jeg forholder meg ikke alltid til hva ting koster. Jeg bare registrerer at det kommer mange penger inn og forsvinner like fort.

Men det er sikkert vanlig''

Slik er det i de fleste familier. Det kan synes ufattelig at så mye penger går ut, og en kan lure på hvor de blir av. Det betyr ikke at noen søler dem bort.

Skrevet

Hei!

Det er fordi jeg ikke får penger av min mann.

Jeg fikk visa kort for første gang for to år siden., men jeg får ikke bruke det har han sagt.

Min mann setter inn en viss sum med penger på mitt kort, han behandler meg som et barn, men det er fordi jeg ikke skjønner meg på økonomi. Han behandler meg også som sin kone da vi jo er gift og jeg er voksen, men når det kommer til penger så behandler han meg som barn.

Så fort jeg finner penger på mitt kort kjøper jeg noe barna vil ha, men pengene rekker aldri til det jeg vil ha. Min mann sier jeg ikke skal bruke alt på andre, derfor blir han med når jeg MÅ ha noe, men da sier han jeg ikke får kjøpe til andre, da vil han jeg skal kjøpe klær, så da kjøper jeg klær, ogsa får jeg aldri verktøyet jeg ønsker meg.

Tror det er sånn det er. Men jeg gir bort en del penger fordi jeg kjenner en del fattige mennesker og til sammen med kjempeutgifter ( i følge min mann) på mine innkjøp blir det ikke mer penger igjen.

Jeg vet ikke hvordan dette er, men jeg spurte han hva jeg egentlig fikk av NAV, da sa han 22 000 pr mnd. og det syns jeg jo var mye, da sier han, "Ha det er en brøkdel av min lønn", derfor har jeg ikke penger til det jeg vil.

Jeg har det likevel ganske bra for jeg får det jeg ønsker meg mest av min mann, men noen ganger må jeg mase og da blir jeg sliten.

''Så fort jeg finner penger på mitt kort kjøper jeg noe barna vil ha, men pengene rekker aldri til det jeg vil ha. ''

Sånn er det nok mange foreldre som føler det - at de må la barnas behov for f.eks. nye sko og sportsutstyr, gå foran sine egne ønsker. Det er jo lettere for voksne å bruke den gamle jakka enda en vinter, enn for barn som har vokst ut av sin.

Men du kan skille mellom nødvendige ting til barna og ting de bare har lyst på. De har ikke vondt av å vente litt iblant.

Gjest ambrose
Skrevet

''Så fort jeg finner penger på mitt kort kjøper jeg noe barna vil ha, men pengene rekker aldri til det jeg vil ha. ''

Sånn er det nok mange foreldre som føler det - at de må la barnas behov for f.eks. nye sko og sportsutstyr, gå foran sine egne ønsker. Det er jo lettere for voksne å bruke den gamle jakka enda en vinter, enn for barn som har vokst ut av sin.

Men du kan skille mellom nødvendige ting til barna og ting de bare har lyst på. De har ikke vondt av å vente litt iblant.

Veldig bra skrevet!

Skrevet

Hei!

Det er sant, men alt det der moteleketøyet koster, og det er jo slike ting man fortløpende må kjøpe fordi etter noen mnd er det ute av mote.

Det er nokså irriterende syns jeg, men jeg gir meg alltid for jeg skjønner jo at de vil ha det.

Og de små marsvinene de selger nå er jo søte, men lyden er forferdelig, jeg har båret dem ut på badet om natten når noe med batteriene feiler og de begynner å pipe midt på natten.

Det er bare jeg som våkner av sånne forferdelige pipelyder.

Skrevet

Hei!

Det er sant, men alt det der moteleketøyet koster, og det er jo slike ting man fortløpende må kjøpe fordi etter noen mnd er det ute av mote.

Det er nokså irriterende syns jeg, men jeg gir meg alltid for jeg skjønner jo at de vil ha det.

Og de små marsvinene de selger nå er jo søte, men lyden er forferdelig, jeg har båret dem ut på badet om natten når noe med batteriene feiler og de begynner å pipe midt på natten.

''...men jeg gir meg alltid for jeg skjønner jo at de vil ha det.''

Hvis det skal ta slutt noen gang, blir du nok nødt til å la være å gi deg iblant ;-) Det er jo ingen grenser for hva unger kan ønske seg. De har ikke vondt av at du prioriterer deg selv innimellom.

Men det er deres penger, og dere bestemmer om det er sånn dere vil prioritere.

Så lenge mannen din er klar over at pengene du råder over, stort sett går til dingser ungene har lyst på, er det jo greit at dere har det systemet du beskriver. En dag må ungene også få ta del i systemet, slik at de lærer å disponere egne penger og spare.

Skrevet

Hei!

Det må ikke være sånn at ungene får alt av moteleketøy hele tiden - da blir de bortskjemte.

Mine jenter har sånn zhuzhu pets'er (hamstere), og de har de lekt veldig mye med i over ett år. Men det er mye de ikke får.

Tror du må lære deg å si nei til ungene dine av og til :-)

Skrevet

''...men jeg gir meg alltid for jeg skjønner jo at de vil ha det.''

Hvis det skal ta slutt noen gang, blir du nok nødt til å la være å gi deg iblant ;-) Det er jo ingen grenser for hva unger kan ønske seg. De har ikke vondt av at du prioriterer deg selv innimellom.

Men det er deres penger, og dere bestemmer om det er sånn dere vil prioritere.

Så lenge mannen din er klar over at pengene du råder over, stort sett går til dingser ungene har lyst på, er det jo greit at dere har det systemet du beskriver. En dag må ungene også få ta del i systemet, slik at de lærer å disponere egne penger og spare.

Hei!

Vi er veldig forskjellige min mann og jeg, min mann er streng og sier nei, mens jeg sier kanskje for mye ja, men jeg lar meg overtale av forskjellige grunner.

Noen ganger vet jeg ikke hva jeg sier ja til, kanske jeg leser, andre ganger, må jeg ha fred, atter andre ganger, argumenterer de for hvorfor de trenger sine ting og det syns jeg jo høres forståelig ut. Men de hamstrene er det ja, jeg tenkte feil, ikke marsvin, de er nok en ting jeg må kjøpe som blir liggende og det føles bortkastet ut.

Jo jeg har sagt nei forresten da min datter ville ha barby dukke , de leker ikke med sånt, det er bare et innfall fordi andre har det.

Jeg sa det til henne at hun hadde nok av dem stående opp på et skap, men ingen leker med dem. Men hun aksepterte det.

Skrevet

Det må ikke være sånn at ungene får alt av moteleketøy hele tiden - da blir de bortskjemte.

Mine jenter har sånn zhuzhu pets'er (hamstere), og de har de lekt veldig mye med i over ett år. Men det er mye de ikke får.

Tror du må lære deg å si nei til ungene dine av og til :-)

Hei!

Ja det kan hende.

Men i alle fall er de ikke bortskjemte for vår økonomi setter jo i seg selv grenser.

Dessuten er det ikke så dyre ting de ønsker seg, men akkurat de motelekene skifter hele tiden og ligger bare og slenger rundt uten at de blir lekt med. Det virker som det er mer viktig bare å ha det fordi andre har det.

Skrevet

''Jeg forholder meg ikke alltid til hva ting koster. Jeg bare registrerer at det kommer mange penger inn og forsvinner like fort.

Men det er sikkert vanlig''

Slik er det i de fleste familier. Det kan synes ufattelig at så mye penger går ut, og en kan lure på hvor de blir av. Det betyr ikke at noen søler dem bort.

Hei!

Nei jeg vet det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...