Gå til innhold

Fastlege, resept

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hvis jeg sender en mail til fastlegen min og spør om å få utskrevet en resept, som jeg til vanlig ikke går på. Og denne formodentlig skriver denne ut, på bakgrunn av hva jeg skriver i mailen.

Og denne legen senere finner ut at disse er "misbrukt"... vil jeg da bli straffeforfulgt? (ikke til andre, men til meg selv).

Gjest annlovinda
Skrevet

Hos min faslege må man komme til legen for å få resept på et legemiddel man ikke har fått der tidligere. Hadde ikke fått resept på et nytt legemiddel der uten å ha vært der i den forbindelse.

Sønnen min går til en barnelege til kontroll av astma og allergi. Av og til har det skjedd at vi ikke har hatt nok resept til neste besøk hos barnelegen - da har jeg tatt kontakt med fastlegen vår. Så lenge dette da har vært et legemiddel som ikke er registrert på sønnen min hos fastlegen ha vi måttet ta turen innom der.

Skrevet

Her må man også til legen for å få en resept må legemidler en ikke har fått før.

Skrevet

Du må møte opp hos legen personlig for å få resept på medikamenter du ikke har stått på tidligere.

Skrevet

''Hvis jeg sender en mail til fastlegen min og spør om å få utskrevet en resept, som jeg til vanlig ikke går på. Og denne formodentlig skriver denne ut, på bakgrunn av hva jeg skriver i mailen.''

Forhåpentligvis finner du ingen lege som vil gjøre dette. Og siden du snakker om å misbruke denne medisinen er det vel ikke akkurat en antibiotikakur det er snakk om...

Skrevet

''Og denne legen senere finner ut at disse er "misbrukt"... vil jeg da bli straffeforfulgt? (ikke til andre, men til meg selv).''

Jeg er litt usikker på hva du her mener med "misbrukt". Hvis du mener at du f.eks. ruser deg på et medikament, så vil ikke det utløse straffeforfølgelse.

Skrevet

''Og denne legen senere finner ut at disse er "misbrukt"... vil jeg da bli straffeforfulgt? (ikke til andre, men til meg selv).''

Jeg er litt usikker på hva du her mener med "misbrukt". Hvis du mener at du f.eks. ruser deg på et medikament, så vil ikke det utløse straffeforfølgelse.

Takk for svar alle.

Med misbrukt mener jeg til egen bruk / rus ja. Selv om jeg ikke tenker rus... men bare det å dempe følelsene litt...

Skrevet

Takk for svar alle.

Med misbrukt mener jeg til egen bruk / rus ja. Selv om jeg ikke tenker rus... men bare det å dempe følelsene litt...

Jeg tror ikke du vil få denne typen medikamenter annet enn ved personlig fremmøte hos legen, og også da vil forhåpentligvis legen være tilbakeholdende.

Det du risikerer ved å misbruke medikamenter - i tillegg til å skade både psykisk og fysisk helse - er at legen i fremtiden kan komme til å bli uhyre restriktiv, samt være skeptisk til ting du sier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...