Gå til innhold

Kvalitetstid

nitty-gritty

Anbefalte innlegg

I mitt land får det jevne barn 49 minutter med 'kvalitetstid' med foreldrene sine hver dag. Nå vet jeg ikke hva de mener med 'kvalitetstid', men jeg antar det da er snakk om udelt oppmerksomhet (kan man regne felles middag, påkledning, lekselesing, tannpuss...?).

Hva regner du som kvalitetstid med ditt/dine barn og hvor mye slik tid får du/barnet i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

9

• laban

4

• ....AV

4

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

''kan man regne felles middag, påkledning, lekselesing, tannpuss....''

Kommer vel an på nærheten til barnet under disse aktivitetene. Tror så avgjort ikke at de trenger å utgjøre kvalitetstid ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - det er vanskelig å si. Jeg har jo tre barn, og det er jo ikke så mange minutter hvert barn får med meg helt alene.

En vanlig dag kan se slik ut:

Morgen - ett av barna kommer inn til oss i senga og ligger 5-10 minutter og koser. Det må jo regnes som kvalitetstid.

Ca 30 minutter brukes til frokost og gjøre seg klar for å gå. Regnes det med tro? Skal jeg dele det på 3 siden jeg har tre barn?

Så er det skole og jobb. Jeg kommer hjem i 16 - 16.30 tida.

Bruker kanskje 45 minutter på middag, samtidig som jeg gjerne prater med ett, to eller tre barn samtidig, hjelper litt med lekser osv. Skal det regnes med?

Middag 20-30 minutter - det må jo være kvalitetstid. Da er hele familien samlet.

Kjøring til/fra trening, evt at jeg ser på kamp. Eldstemann setter veldig pris på at jeg ser på - tror han regner det som kvalitetstid selv om jeg ikke prater med ham da.

Hjelpe til med lekser/ høre på lesing - 15-30 minutter pr barn kanskje?

Legging - det er stort sett jeg som legger barna. Bruker vel 10-15 minutter på hvert barn, oftest litt lenger tid med eldstemann.

Innimellom ser vi et program på tv sammen - eller jeg øver piano sammen med eldstemann, spiller litt volleyball i hagen med tiåringen, eller 7-åringen "lærer meg" ballett... ;-)

Ellers de hjelper til med oppgaver sammen med oss, som i går da jeg klippet plenen, raket 7-åringen gresset.

Synes det er vanskelig å tenke hvordan kvalaitetstid regnes.... Og hvordan gjør en det når en har flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vel "kvalitet" være både god og dårlig, men jeg tror definitivt ikke sønnen min hadde regnet med lekselesing.

Mine er for store til at jeg kan bidra med noe tidsskjema. Jeg hadde nok mer "direktesamvær" (boklesing o.l.) pr. døgn med den eldste enn med han som alltid har foretrukket å løpe etter de store gutta utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter vel egentlig all tid med barna som kvalitetstid. For meg er det verdifult også å bare oppholde seg i samme rom og være tilgjengelig for hverandre.

Mine barn er store (11 og 13), men jeg føler likevel behov for tid sammen med dem. Jeg er hjemme fra jobb kl. 16 og tilbringer deretter mesteparten av tiden i samvær med dem bortsett fra en dag i uken når jeg har en fast aktivitet. Det betyr vel rundt 5-6 timer om dagen, fire dager i uken. Da de var yngre la de seg tidligere og vi hadde jo derfor noe mindre tid sammen i hverdagen, men samværet var mer intenst enn det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''kan man regne felles middag, påkledning, lekselesing, tannpuss....''

Kommer vel an på nærheten til barnet under disse aktivitetene. Tror så avgjort ikke at de trenger å utgjøre kvalitetstid ;-)

''Kommer vel an på nærheten til barnet under disse aktivitetene. Tror så avgjort ikke at de trenger å utgjøre kvalitetstid ;-)''

Ikke sant ;) Her består lekselesing av tårer og roping, så det er i alle fall ikke medregnet. Om noe, så er det en aktivitet som bringer oss lenger vekk fra hverandre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - det er vanskelig å si. Jeg har jo tre barn, og det er jo ikke så mange minutter hvert barn får med meg helt alene.

Morgen - ett av barna kommer inn til oss i senga og ligger 5-10 minutter og koser. Det må jo regnes som kvalitetstid.

Ca 30 minutter brukes til frokost og gjøre seg klar for å gå. Regnes det med tro? Skal jeg dele det på 3 siden jeg har tre barn?

Bruker kanskje 45 minutter på middag, samtidig som jeg gjerne prater med ett, to eller tre barn samtidig, hjelper litt med lekser osv. Skal det regnes med?

Middag 20-30 minutter - det må jo være kvalitetstid. Da er hele familien samlet.

Kjøring til/fra trening, evt at jeg ser på kamp. Eldstemann setter veldig pris på at jeg ser på - tror han regner det som kvalitetstid selv om jeg ikke prater med ham da.

Legging - det er stort sett jeg som legger barna. Bruker vel 10-15 minutter på hvert barn, oftest litt lenger tid med eldstemann.

Innimellom ser vi et program på tv sammen - eller jeg øver piano sammen med eldstemann, spiller litt volleyball i hagen med tiåringen, eller 7-åringen "lærer meg" ballett... ;-)

Ellers de hjelper til med oppgaver sammen med oss, som i går da jeg klippet plenen, raket 7-åringen gresset.

Synes det er vanskelig å tenke hvordan kvalaitetstid regnes.... Og hvordan gjør en det når en har flere barn?

''Synes det er vanskelig å tenke hvordan kvalaitetstid regnes.... Og hvordan gjør en det når en har flere barn?''

Ja, jeg tror jeg fikk fram at jeg synes undersøkelsen i seg selv er merkelig. Hvordan regner man slikt?

Men det høres nå ut som det blir mer tid enn som så hos dere og det er jo veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vel "kvalitet" være både god og dårlig, men jeg tror definitivt ikke sønnen min hadde regnet med lekselesing.

Mine er for store til at jeg kan bidra med noe tidsskjema. Jeg hadde nok mer "direktesamvær" (boklesing o.l.) pr. døgn med den eldste enn med han som alltid har foretrukket å løpe etter de store gutta utendørs.

''Mine er for store til at jeg kan bidra med noe tidsskjema. Jeg hadde nok mer "direktesamvær" (boklesing o.l.) pr. døgn med den eldste enn med han som alltid har foretrukket å løpe etter de store gutta utendørs.''

Ja, det er jo av stor betydning. Jeg får nok mer 'kvalitetstid' med minstejenta, selv om jeg tenker tilbake til når eldste var baby. Grunnen er at hun gjerne kan sitte i bæresele mens jeg gjør husarbeid, hun elsker å kose på fanget "halve dagen", liker at jeg stryker på henne når hun ligger i senga og er generelt mer hengiven. Eldste har alltid vært mer selvstendig, nesten fra fødselen av (i den form at han gjerne lå for seg selv og hadde det som plommen i egget, mens hun forlanger oppmerksomhet og gir seg ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter vel egentlig all tid med barna som kvalitetstid. For meg er det verdifult også å bare oppholde seg i samme rom og være tilgjengelig for hverandre.

Mine barn er store (11 og 13), men jeg føler likevel behov for tid sammen med dem. Jeg er hjemme fra jobb kl. 16 og tilbringer deretter mesteparten av tiden i samvær med dem bortsett fra en dag i uken når jeg har en fast aktivitet. Det betyr vel rundt 5-6 timer om dagen, fire dager i uken. Da de var yngre la de seg tidligere og vi hadde jo derfor noe mindre tid sammen i hverdagen, men samværet var mer intenst enn det er nå.

Høres koselig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres koselig ut :)

Misforstå meg ikke, vi har ikke alltid fred og harmoni i hjemmet ;-)

Men jeg mener også konflikter kan være kvalitetstid. Min oppgave som forelder er å oppdra barna og forberede dem på livet, ikke bare å være en som koser med dem. Det betyr at når jeg sitter sammen med en rasende gutt som fortviler over leksene og de "dumme" lærerne, er dette en viktig del av mitt samvær med barna. Jeg finner glede i å se at han stadig får færre slike episoder og jeg er glad for å erfare hvordan han føler at skolehverdagen og -arbeidet oppleves slik at jeg kan arbeide sammen med han og skolen for å forbedre situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kommer vel an på nærheten til barnet under disse aktivitetene. Tror så avgjort ikke at de trenger å utgjøre kvalitetstid ;-)''

Ikke sant ;) Her består lekselesing av tårer og roping, så det er i alle fall ikke medregnet. Om noe, så er det en aktivitet som bringer oss lenger vekk fra hverandre ;)

''Her består lekselesing av tårer og roping, så det er i alle fall ikke medregnet''

Dine eller ungenes tårer? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvis kvalitetstid bare skal regnes som tid for de rolige og åpne samtaler blir det nok ikke mange timer i uka, nei.

Jeg vil si kvalitetstid er all tid der barna er i fokus. Fokus utelukker ikke at man sitter på sofaen med hver sin bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Her består lekselesing av tårer og roping, så det er i alle fall ikke medregnet''

Med vennlig hilsen

Sikkert begges...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''være tilgjengelig for hverandre.

''

Ja, det var et bedre uttrykk en "når barna er i fokus" (slik jeg brukte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vennlig hilsen

''Dine eller ungenes tårer? ;-)''

Ja, jeg skulle til å si: Og ungen er enda verre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kvalitetstid bare skal regnes som tid for de rolige og åpne samtaler blir det nok ikke mange timer i uka, nei.

Jeg vil si kvalitetstid er all tid der barna er i fokus. Fokus utelukker ikke at man sitter på sofaen med hver sin bok.

Her er de svært intense med ungene sine, får jeg følelsen av. Barna er ganske uselvstendige og de har liten tid hvor de må underholde seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Her er de svært intense med ungene sine, får jeg følelsen av. Barna er ganske uselvstendige og de har liten tid hvor de må underholde seg selv.

''Her er de svært intense med ungene sine, får jeg følelsen av. Barna er ganske uselvstendige og de har liten tid hvor de må underholde seg selv.

''

Hvilke unger snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her er de svært intense med ungene sine, får jeg følelsen av. Barna er ganske uselvstendige og de har liten tid hvor de må underholde seg selv.

''

Hvilke unger snakker du om?

Beklager, jeg mente engelske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å dele livet mitt og familiens opp i soner med merkelapper av noe slag. Vi lever sammen. ;0) Og det er det vi gjør hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...