Gå til innhold

Er det bare meg som synes

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

NRK minneseremoni, var utrolig vakkert?

Jeg gråt hele tiden, for det ene innslaget var skjønnere enn det andre!

Det var bare vakkert, og gir ofrenes familie noe å se tilbake på.

Takk NRK!

Gjest Det blir for mye
Skrevet

Så ikke programmet, men det var sikkert flott. Men nå syns jeg egentlig at det er nok av offentlige markeringer, både her og der. Er selv i nær familie med en som er berørt, og som sier at nå må det være nok, jeg orker ikke mer, uansett hvor jeg snur og vender meg så skal noe snakke om det, uttrykke sin beklagese og det er jo flott. Men jeg, JEG, kommer meg ikke videre. For all min energi skal gå med på å gjenoppleve og gjenoppleve dettehele tiden, fremfor å kunne legge det bak meg og faktisk ha mulighet til å kunne fungere. Nå syns jeg det er viktig at vi som er rundt de pårørende lytter og er deltagende hvis man vil snakke, men ellers prøve å opprettholde et normalt liv, med normale samtaleemner og ikke trekke frem tragedien overalt.

Skrevet

Seremonien var veldig fin, synes jeg.

Jeg håper den får stå som en slags avslutning på alt dette som har skjedd, og at det ikke kommer enda mer. Det holder nå. Nå må sårene få gro fram til rettsaken begynner.

Skrevet

Jeg orket ikke å se på det. Klarer ikke å forholde meg til mer sorg og smerte nå...

Skrevet

Ja, det var sikkert vakkert. Skal innrømme at jeg og min mann "feiget ut" og dro til Sverige. Noen ganger kan det bli for mye sorg og elendighet, og man må beskytte seg selv. Jeg for min del tåler lite ifra før. Jeg valgte derfor å gå i "dekning" en stund.

Gjest holder vel snart nå
Skrevet

Jo - den var flott, iallefall det lille jeg så. Er i grunn enig i at det nå snart må holde med markeringer her og der og overalt. Vi må også komme oss videre i livet igjen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alenestående var den sikkert det.

For min del var jeg seremonitrett lenge før denne kvelden, så å se dette var det siste jeg kunne tenke meg.

Skrevet

Jeg orket ikke se den, det er mer enn nok nå.

Nei, jeg mener ikke at vi skal glemme osv.

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg orket ikke å se på den. Det går en grense, og den var nådd nå.

Skrevet

Jo, den var fin, men håper det ikke blir flere seremonier og minnemarkeringer og flagge på halv stang dager. Det er litt sånn tendens til å dyrke sorgen her til lands nå.

Jeg føler med hver og en av de som har mistet en av sine og de er selvsagt langt fra ferdig med dette, men for meg er det nå nok.

Skrevet

Jeg så hele, og syntes den var flott selv om jeg gråt nesten hele tiden.

Skrevet

Den var sikkert fin.

Jeg har for lengst fått overdose av sorg og tragedie, så jeg valgte å ikke se den.

mvh

hidi, the scorpion
Skrevet

For min del var jeg seremonitrett lenge før denne kvelden, så å se dette var det siste jeg kunne tenke meg.

''For min del var jeg seremonitrett lenge før denne kvelden, så å se dette var det siste jeg kunne tenke meg.''

Skjlønner ikke helt hva du mener. Jeg synes minnestunden var vakker og rørende, og jeg tror de pårørende satte veldig pris på det.

Det var en jævlig handling. Og de de pårørende og ofrene, vil aldri bli glemt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Så ikke programmet, men det var sikkert flott. Men nå syns jeg egentlig at det er nok av offentlige markeringer, både her og der. Er selv i nær familie med en som er berørt, og som sier at nå må det være nok, jeg orker ikke mer, uansett hvor jeg snur og vender meg så skal noe snakke om det, uttrykke sin beklagese og det er jo flott. Men jeg, JEG, kommer meg ikke videre. For all min energi skal gå med på å gjenoppleve og gjenoppleve dettehele tiden, fremfor å kunne legge det bak meg og faktisk ha mulighet til å kunne fungere. Nå syns jeg det er viktig at vi som er rundt de pårørende lytter og er deltagende hvis man vil snakke, men ellers prøve å opprettholde et normalt liv, med normale samtaleemner og ikke trekke frem tragedien overalt.

Leste nettopp at de pårørende ikke ønsker å lese om drapsmannen i media.

Håper media følger ofrenes og pårørendes ønske! Selv leser jeg ikke noe om drapsmannene:(

Skrevet

oi, faktisk det siste du ville se.jeg har en del før på min liste over intetsigende programmer, for å si det sånn.

Skrevet

Jeg synes det var en nydelig minnemarkering, verdig og rolig og med et tydelig budskap.

I motsetning til flere i denne tråden så skjønner jeg at slike markeringer er for de etterlatte og rammede, mer enn for oss som ikke har vært involvert. Jeg har opplevd å miste et barn selv, og jeg forstår at sorgen faktisk er så overveldende og altoppslukende at det ikke er bare å gå videre med livet sitt etter 2 uker.

At media har valgt å fokusere på alt av begravelser og markeringer er deres valg. Det har aldri vært så mange ofre for en handling her i landet, og det blir da nødvendigvis mye som skjer. Hvert enkelt offer har absolutt ikke fått mer oppmerksomhet enn f.eks. ett offer ville fått.

Må si at jeg synes det er merkelig at utenforstående skal fortelle når det er nok sorg og nok markeringer.

Skrevet

Jeg synes det var en nydelig minnemarkering, verdig og rolig og med et tydelig budskap.

I motsetning til flere i denne tråden så skjønner jeg at slike markeringer er for de etterlatte og rammede, mer enn for oss som ikke har vært involvert. Jeg har opplevd å miste et barn selv, og jeg forstår at sorgen faktisk er så overveldende og altoppslukende at det ikke er bare å gå videre med livet sitt etter 2 uker.

At media har valgt å fokusere på alt av begravelser og markeringer er deres valg. Det har aldri vært så mange ofre for en handling her i landet, og det blir da nødvendigvis mye som skjer. Hvert enkelt offer har absolutt ikke fått mer oppmerksomhet enn f.eks. ett offer ville fått.

Må si at jeg synes det er merkelig at utenforstående skal fortelle når det er nok sorg og nok markeringer.

Tiltredes.

Godt skrevet.

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her ble det av trådstarter spurt om "Das ding für mich", ikke "Das ding an sich".

Jeg har ikke skrevet at jeg syntes det var feil å sende programmet. For mange var det viktig. Jeg har besvart spørsmålet om hvordan det var for meg. Jeg foretrakk naturen fremfor TV slik jeg nesten alltid gjør.

Skrevet

Her ble det av trådstarter spurt om "Das ding für mich", ikke "Das ding an sich".

Jeg har ikke skrevet at jeg syntes det var feil å sende programmet. For mange var det viktig. Jeg har besvart spørsmålet om hvordan det var for meg. Jeg foretrakk naturen fremfor TV slik jeg nesten alltid gjør.

For all del, hver enkelt må gjøre som de selv vil.

Synes det er rart at man kan bli "seremonitrett" når det har gått knapt 4 uker med tanke på at det var 80 ofre, men vi er jo forskjellig.

Skrevet

For all del, hver enkelt må gjøre som de selv vil.

Synes det er rart at man kan bli "seremonitrett" når det har gått knapt 4 uker med tanke på at det var 80 ofre, men vi er jo forskjellig.

Enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...