Gå til innhold

Barn i løpestreng

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

50

• frosken

25

• morsan

22

• Katt-ja

7

Mest aktive i denne tråden

''Det er ikke vanlig lenger å la barn stå i tau eller løpestreng når de er utendørs. For en del år siden var det ikke så uvanlig, da foreldre ikke nødvendigvis hadde tid til å passe barnet utendørs. ''

Min svigermor ble temmelig sjokkert da hun oppdaget at sønnesn dagmamma satte han i løpestreng i hagen. Dette er nesten 50 år siden, så det ble reagert på slik praksis den gangen også, og ansett som uvanlig.

Der jeg bodde var det noen foreldre som bandt barna sine til f.eks. et tre i hagen. Det ble ikke akkurat sett på som ideell omsorg for barn, men det ble heller ikke rettet mye kritikk mot det, da de foreldrene som gjorde det slet med å få hverdagen sin til å fungere. Det var ikke tilgang på barnehage og med barn på 6mnd, 3år og 5 år, ble 5åringen periodevis bundet til treet i hagen slik at han ikke skulle gå ut på veien og bli overkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg føler meg uvel av å lese denne tråden.

Jeg og. Bare det å referere til barnet som "det" synes jeg er bekymringsfult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei nei ikke misforstå, jeg skader ikke et barn!

Vær så snill, jeg prøver få det til å bli glad/slutte gråte, ikke misforstå.

Jeg tror ikke jeg misforsto deg, Madelenemie, det var derfor jeg foreslo at du skulle bruke et annet ord enn å riste, fordi så mange da blir redde for at du skader barnet. Er forresten enig i at å vugge ikke var så godt forslag, men kanskje du kan si at du løfter barnet opp og ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''så vil barnet sannsynligvis like å bli løftet litt opp og ned. ''

Ja, det er jo forskjell på regelrett risting og det å f eks leke hompetitten på en voksen persons fang! :-)

Ja, jeg tror det var ordvalget og ikke handlingen som ble feil i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde var det noen foreldre som bandt barna sine til f.eks. et tre i hagen. Det ble ikke akkurat sett på som ideell omsorg for barn, men det ble heller ikke rettet mye kritikk mot det, da de foreldrene som gjorde det slet med å få hverdagen sin til å fungere. Det var ikke tilgang på barnehage og med barn på 6mnd, 3år og 5 år, ble 5åringen periodevis bundet til treet i hagen slik at han ikke skulle gå ut på veien og bli overkjørt.

Jeg husker ikke om det er i en av Isabel Allendes eller Gabriel García Márquez' bøker hvor en eldre slektning blir "fortøyd" til et tre i hagen for å forhindre ham i å vandre vekk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror det var ordvalget og ikke handlingen som ble feil i denne sammenhengen.

Ja, det tror jeg også, men det ser jo helt forferdelig ut når hun skriver at hun rister alt hun kan. Skjønner jo at folk reagerte på det, frem til det ble forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke om det er i en av Isabel Allendes eller Gabriel García Márquez' bøker hvor en eldre slektning blir "fortøyd" til et tre i hagen for å forhindre ham i å vandre vekk.

Med vennlig hilsen

Ja, det kan jo ha sine praktiske sider.

En gang da jeg var medlem av Ungdommens Røde Kors var jeg med på leteaksjon etter en dement gammel mann som hadde vandret av gårde fra huset i skogen der han bodde med familien sin. Til tross for nøye søk og manngard i naturområdene rundt, fant vi han ikke. En venn av familien fant han lamngt utenfor leteområdet flere uker senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du sikkert sett også, men det er ingen her som tør å innrømme at de har gjort det ;o)

''Det har du sikkert sett også, men det er ingen her som tør å innrømme at de har gjort det ;o)''

Det tror jeg er helt feil i denne sammenhengen. Det Madelenemie driver med er ikke det folk flest kaller risting, da risting av barn er noe som er ment å påføre barnet ubehag og ikke avledning/trøst når det gråter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og. Bare det å referere til barnet som "det" synes jeg er bekymringsfult.

''Bare det å referere til barnet som "det" synes jeg er bekymringsfult.''

Det kan være et forsøk på å anonymisere, kanskje? Og rent ortografisk er det "det" som er det korrekte, og ikke "h*n" som mange skriver på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som frosken sier at riste ikke er det riktige ordet, jeg er ganske sikker på at du ikke gjør noe farlig særlig hvis det er en ting ungene slutter å skrive av.

Men de aller fleste har tatt ungene litt hardt i armen og ristet dem ev hevet stemmen ved siden av. Det er bare ordet riste folk reagerer på særlig fordi de tenker på shaken body syndrom

Hei!

Jeg har ALDRI tatt mitt eller noens barn hardt i armen.

Jeg er IKKE enig i slik atferd mot barn.

Det er mulig jeg bør bruke ordet gynge for at det ikke skal skape misforståelser.

Og ja barnet slutter å skrike når jeg rister/gynger det, men så fort jeg stopper kan det begynne igjen, men nå er det stille her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg føler meg uvel av å lese denne tråden.

Enig i det. Jeg håper mannen skjønner at han må holde seg hjemme til ungen blir hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg misforsto deg, Madelenemie, det var derfor jeg foreslo at du skulle bruke et annet ord enn å riste, fordi så mange da blir redde for at du skader barnet. Er forresten enig i at å vugge ikke var så godt forslag, men kanskje du kan si at du løfter barnet opp og ned?

Man kan kanskje bruke et ord som "rugger" også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

det er riktig da gjør jeg det fra nå av.

Jeg er snill mot barn, jeg har aldri skadet verken barn eller dyr eller voksne, aldri!!

Dyr liker meg, men barn vet jeg ikke, de gjør meg usikker i en viss alder.

Takk for at du forstod meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å skrive lister når det kommer til barn Madelenemie. De er uforutsigbare, kan reagere forskjellig hver eneste gang, og må passes på hele tiden. Selv om det går mye bedre nå etter at mannen din kom hjem bør du ikke passe så små barn igjen. Jeg er glad for at mannen din er hjemme og hjelper deg, og håper du ber han om å være hjemme helt til barnet er hentet av foreldrene sine.

''Det går ikke an å skrive lister når det kommer til barn Madelenemie. De er uforutsigbare, kan reagere forskjellig hver eneste gang, og må passes på hele tiden. Selv om det går mye bedre nå etter at mannen din kom hjem bør du ikke passe så små barn igjen. Jeg er glad for at mannen din er hjemme og hjelper deg, og håper du ber han om å være hjemme helt til barnet er hentet av foreldrene sine.''

Selv om jeg i det vesentligste er enig med deg, så synes jeg ikke man skal avfeie Madelenemies strategi med å bruke lister. Hun har tross alt flere egne barn, og har sikkert utviklet strategier for å få hverdagen til å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg har også tilbudt meg å riste andre barn også, ute, da jeg ikke liker barnegråt.

Men noen så bare sjokkert på meg, jeg liker ikke at man bare lar de skrike. de kan jo ha vondt noe sted.

''jeg har også tilbudt meg å riste andre barn også, ute, da jeg ikke liker barnegråt.

Men noen så bare sjokkert på meg'' Har du sagt "riste" da også? Eller er det måten du har ristet på som har gjort dem sjokkerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kanskje bruke et ord som "rugger" også?

Ja, rugge er kanskje bedre. Det er jammen ikke alle aktiviteter det er like lett å betegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rugge er kanskje bedre. Det er jammen ikke alle aktiviteter det er like lett å betegne.

"Ruge" med én "g", for eksempel, blir helt feil!

:nemlig:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg har også tilbudt meg å riste andre barn også, ute, da jeg ikke liker barnegråt.

Men noen så bare sjokkert på meg'' Har du sagt "riste" da også? Eller er det måten du har ristet på som har gjort dem sjokkerte?

''Har du sagt "riste" da også? Eller er det måten du har ristet på som har gjort dem sjokkerte?''

Jeg er overbevist om at det er ordbruken og ikke handlingen, men det er nok ikke så mange som har sagt ja takk til tilbudet.

For de av oss som lett ser det tragikomiske i ting så er det nærliggende å le litt forsiktig med tanke på denne situasjonen ...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ruge" med én "g", for eksempel, blir helt feil!

:nemlig:

Med vennlig hilsen

En manglende t i riste ville også kunne utløse reaksjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...