Gå til innhold

Barn i løpestreng

Madelenemie

Anbefalte innlegg

''Satt du på samme bord som dem? Dersom du gjorde det handler det nok om at du sa "riste" og ikke "løfte opp og trøste". Dersom dette var fremmede mennesker var de nok sjokkert over at du i det hele tatt henvendte deg til dem og ville holde deres barn, for det er ikke vanlig.''

Helt enig.

Og re. det siste: Noen hver av oss har nok undret seg (les: irritert seg) over enkelte (fremmede) foreldres manglende iver etter å roe sine barn i andre menneskers nærvær. Men det er ikke dermed sagt at man bør tilby sin "hjelp" for det vil ofte føles som kritikk og dermed bli tatt ille opp.

Jeg kan kunne komme på at jeg én gang har tilbudt hjelp til en mor med et skrikende barn, men det var en dame med en bitteliten baby i vogn, som hylte og skrek utenfor prøverommet der hun var, mens hun halveis hang ut av prøverommet i bare bh'en og prøvde å roe barnet. Da spurte jeg om jeg skulle rugge litt på vogna slik at hun fikk gjort seg ferdig. Hun tok neppe det som kritikk, men som et kjærkomment tilbud i en trøblete situasjon. ;-)

Kommer på en episode til forresten. Det var lille julaften og far og en svært sur fjortis var ute og handlet på sportsforretning. Gutten hadde tydeligvis fått både snowboard og en dyr dress, men i stedefor glede og takk stod han og surmulte og nektet å hjelpe faren å pakke inn gaver de hadde kjøpt til andre. Jeg stod ved siden av, hørte all surmuliga (som var høylydt) og snudde meg etter en stund, kikket gutten i øynene og sa "Du skal være SÅ glad for at du er hans sønn og ikke min, for da hadde jeg levert tilbake både brett og dress og latt deg sitte uten. Pakk nå for pokker inn hanskene far din ba deg pakke" Far smilte og jeg skal si deg gutten pakket hansker ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

50

• frosken

25

• morsan

22

• Katt-ja

7

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

''Også barn kan ha en "crappy" dag!''

Det er derfor de bruker bleier, hidi!

:tegner og forklarer:

:-)

Med vennlig hilsen

''Det er derfor de bruker bleier, hidi!''

Det også;) Om de har noe i bleia eller ikke, så hjelper det å snakke til barna...;)

Selv som, Morsan sa, de detter nesten ned fra månen;)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Kommer på en episode til forresten. Det var lille julaften og far og en svært sur fjortis var ute og handlet på sportsforretning. Gutten hadde tydeligvis fått både snowboard og en dyr dress, men i stedefor glede og takk stod han og surmulte og nektet å hjelpe faren å pakke inn gaver de hadde kjøpt til andre. Jeg stod ved siden av, hørte all surmuliga (som var høylydt) og snudde meg etter en stund, kikket gutten i øynene og sa "Du skal være SÅ glad for at du er hans sønn og ikke min, for da hadde jeg levert tilbake både brett og dress og latt deg sitte uten. Pakk nå for pokker inn hanskene far din ba deg pakke" Far smilte og jeg skal si deg gutten pakket hansker ;-))

Herlig, Kayia, det hadde ikke jeg turt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har hatt lyst mange ganger, men har gjort alvor av det bare den ene gangen ;-)

''Jeg har hatt lyst mange ganger, men har gjort alvor av det bare den ene gangen ;-)''

Jeg tenker faren var svært takknemlig! Tror jeg må bli litt tøffere, for bortskjemte tenåringer, er det verste jeg vet:(

Hundeeiere, har jeg satt på plass, tåler ikke dyremishandling eller folk som ikke overholder båndtvang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Haha, skulle ønske jeg hadde turt det samme noen ganger. Noen ganger er det utrolig fristende :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''og barnet kan tulle tauet rundt halsen og bli kvalt.''

Hvis det er et tau, ja, men hvis det er en slik løpestreng som hunder har, skulle jeg tro at det ikke er kvelningsfaren som gjør at dette er fy fy.

Det henger jo et bånd ned fra selve løpestrengen og ned i halsbåndet til hunden og det må vel være så langt at hunden kan legge seg ned på bakken om den vil - jeg ville vært redd for kvelningsfaren i alle fall. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Jeg stod ved siden av, hørte all surmuliga (som var høylydt) og snudde meg etter en stund, kikket gutten i øynene og sa "Du skal være SÅ glad for at du er hans sønn og ikke min, for da hadde jeg levert tilbake både brett og dress og latt deg sitte uten. Pakk nå for pokker inn hanskene far din ba deg pakke" Far smilte og jeg skal si deg gutten pakket hansker ;-))''

*applauderer* Hadde en gang en mor med en datter på 6-7 år på biblioteket og ungen maste og sutret og kalte sin mor mindre pene ting og til slutt så jeg alvorlig på ungen og sa:"Hvis du hadde vært jenta mi og oppført deg på den måten så hadde du ikke fått låne med deg noe som helst." Både mor og datter så lettere sjokkskadet ut... *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk :)

Mine barn likte feks NRK 2 de og Rikskonsertene, men man er jo forskjellig. Jeg kjøpte Teletubbies også og min datter likte denne merket jeg. Samtitid syns jeg det var gøy at de kom skliende ut av den sklien i veggen og at når man trykket på en knapp kom det mat ut, det gjorde de mange mange ganger. Jeg husker den, det var en god del ting i den jeg likte mye gjentagelser og kaniner som kom ut av hull.

Sønnen min (som nå er 12) elsket Teletubbiene da han var 1-3 år. Særlig den sola som kom med det ansiktet og babyen som lo, likte han veldig godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i verden ville det vært mer sosialt akseptabelt å bruke løpestreng. Å gå med barn i sele var standard.

Nå ville du lage 3. grads skandale om du gjorde noe slikt.

Mine barn har vært av typen som blir søkk vekk om jeg blunker to ganger på rappen. Så jeg har ønsket meg tilbake til gode, gamle seledager ganske ofte.

Med det barnet du beskriver er nok det aller viktigste å ikke ha for høye forventninger til hva du skal få gjort utenenom å fotfølge nurket. Noen ganger tar det all tid.

Det hjelper at de er søte.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke vanlig lenger å la barn stå i tau eller løpestreng når de er utendørs. For en del år siden var det ikke så uvanlig, da foreldre ikke nødvendigvis hadde tid til å passe barnet utendørs. ''

Min svigermor ble temmelig sjokkert da hun oppdaget at sønnesn dagmamma satte han i løpestreng i hagen. Dette er nesten 50 år siden, så det ble reagert på slik praksis den gangen også, og ansett som uvanlig.

Jeg husker en diskusjon i KK (moren min kjøpte det) om hvorvidt man kunne binde småbarn i tau ute. Sånn temadebatt ut fra et leserinnlegg, som ble fulgt opp flere måneder senere (den gangen var det 8 ukers trykketid). Jeg gjetter på at det var før 1970.

Både de som var for og de som var mot, hadde veldig sterke meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en diskusjon i KK (moren min kjøpte det) om hvorvidt man kunne binde småbarn i tau ute. Sånn temadebatt ut fra et leserinnlegg, som ble fulgt opp flere måneder senere (den gangen var det 8 ukers trykketid). Jeg gjetter på at det var før 1970.

Både de som var for og de som var mot, hadde veldig sterke meninger.

Det er jammen bra tida går framover! Det var ikke alt som var bedre før ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bare det å referere til barnet som "det" synes jeg er bekymringsfult.''

Det kan være et forsøk på å anonymisere, kanskje? Og rent ortografisk er det "det" som er det korrekte, og ikke "h*n" som mange skriver på dol.

Mulig, men jeg har ikke inntrykk av at Madelenemie er så veldig nøye på å anonymisere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig, men jeg har ikke inntrykk av at Madelenemie er så veldig nøye på å anonymisere..

Nei, det er så.

Og selv om det i og for seg er korrekt å bruke "det" når man skal vise tilbake på "barnet", virker det mye mer nært hvis man skriver: "Gutten våknet kl syv og jeg tok han opp i sengen min" enn hvis man skriver "Barnet våknet kl syv og jeg tok det opp i sengen min".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen bra tida går framover! Det var ikke alt som var bedre før ;-)

Da min søster og mannen hadde tvillinger på 1-2 år, hendte det at de bandt dem i et tau akkurat mens vi skulle spise på stranda. Guttene løp som regel hele tidn, og alltid hver sin vei - så det hendte de ble bundet med et tau som var et par meter langt - mens foreldrene satt rett ved siden av, altså. De ble ikke forlatt der alene, men var sammen med oss andre.

Husker jeg syntes det så litt "hundete" ut, men kan ikke huske at noen laget noe nummer av det.... Vi forstod jo at de var slitne av å løpe etter dem hele tiden - og ved sjøen var det vanskelig.

Må jo legge til at jeg hadde ettåring og treåring på samme sted uten å binde dem, men mine var ikke så viltre som min søsteres sine... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min søster og mannen hadde tvillinger på 1-2 år, hendte det at de bandt dem i et tau akkurat mens vi skulle spise på stranda. Guttene løp som regel hele tidn, og alltid hver sin vei - så det hendte de ble bundet med et tau som var et par meter langt - mens foreldrene satt rett ved siden av, altså. De ble ikke forlatt der alene, men var sammen med oss andre.

Husker jeg syntes det så litt "hundete" ut, men kan ikke huske at noen laget noe nummer av det.... Vi forstod jo at de var slitne av å løpe etter dem hele tiden - og ved sjøen var det vanskelig.

Må jo legge til at jeg hadde ettåring og treåring på samme sted uten å binde dem, men mine var ikke så viltre som min søsteres sine... ;-)

Jeg synes jo det er litt forskjell på det og det at man setter barnet i løpestreng og selv sitter inne og f eks drikker kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det er litt forskjell på det og det at man setter barnet i løpestreng og selv sitter inne og f eks drikker kaffe.

Enig. Og en lekegrind - som vi har hatt her inne er jo også litt i samme gaten. Et trygt sted man kan etterlate ungen mens man sitter i nærheten og kan følge med (evt. med et halvt øye) eller mens man hysterisk løper til do, til telefonen etc ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...